Luft i posen.

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
søstehansen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. jun 2012 09:32

Luft i posen.

Indlægaf søstehansen » 8. jun 2012 22:30

Er der nogen der også har problemer med at posen bliver fyldt med luft, fordi filtret er stoppet. Det er et problem for mig, da jeg aldrig får en ordentlig nattesøvn. Må op og tømme for luft eller skifte pose. Spiser en del frugt og grønt, så der er nok grunden. Men vil gerne leve sundt og også holde vægten. Bruger Sensura 1-dels. Har colostomi. Er der en der har et godt råd til mig?

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Luft i posen.

Indlægaf Henning Granslev » 9. jun 2012 11:02

Hej søstehansen.

Der kan komme en del luft i posen, når man f. eks. spiser rå grønsager, kål, broccoli, ærter.
Men som du skriver, så vil vi fleste gerne spise sundt og grønt. Har du prøvet at bruge et andet produkt, hvor filteret måske virker bedre for dig?
Det er meget forskelligt, hvad man kan spise som stomiopereret uden at få problemer med luft i posen. Nogle får meget luft og andre næsten ikke luft i posen.
Jeg sætter tape over filteret, da jeg faktisk ikke har problem med luft i posen.
Tidligere brugte jeg en pose uden filter. Men i dag er der på markedet kun meget få poser uden filter. Derfor er jeg nødt til at bruge en pose med filter, selv om det absolut ikke er nødvendigt med dette filter.

Hilsen og god weekend

Henning Granslev, COPA rådgiver
Henning Granslev

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Luft i posen.

Indlægaf Jesper » 9. jun 2012 15:06

Henning Granslev skrev:Hej søstehansen.

Der kan komme en del luft i posen, når man f. eks. spiser rå grønsager, kål, broccoli, ærter.
Men som du skriver, så vil vi fleste gerne spise sundt og grønt. Har du prøvet at bruge et andet produkt, hvor filteret måske virker bedre for dig?
Det er meget forskelligt, hvad man kan spise som stomiopereret uden at få problemer med luft i posen. Nogle får meget luft og andre næsten ikke luft i posen.
Jeg sætter tape over filteret, da jeg faktisk ikke har problem med luft i posen.
Tidligere brugte jeg en pose uden filter. Men i dag er der på markedet kun meget få poser uden filter. Derfor er jeg nødt til at bruge en pose med filter, selv om det absolut ikke er nødvendigt med dette filter.

Hilsen og god weekend

Henning Granslev, COPA rådgiver


Nysgerrig, hvorfor sætter du tape over filteret?
/Jesper

søstehansen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. jun 2012 09:32

Re: Luft i posen.

Indlægaf søstehansen » 9. jun 2012 18:13

Hej.
Tak for svaret. Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvorfor du sætter tape på filtret, Henning.

Og jeg vil prøve andre posemærker for måske at finde een der passer bedre til mig. Det er jo lidt af en jungle. Man vil nok hellere blive ved det mærke, som sygehuset anbefalede efter operationen.

Jeg har faktisk 2 stomier, een i hver side. Men det er så kun den ene der volder problemer.

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Luft i posen.

Indlægaf Henning Granslev » 10. jun 2012 11:15

Hej søstehansen

Grunden til at jeg sætter tape på luftfilteret, er at jeg ikke har brug for et filter.
Normalt har jeg overhovedet ikke problemer med luft i posen, tværtimod kan et filter virke modsat for mit vedkommende.
Ved poseskift puster jeg altid lidt luft i posen, for at give plads til afføringen. Når posen har et luftfilter, vil det stille sive ud af posen. Derfor er det nødvendigt for mit vedkommende at sætte tape over filteret, så jeg har altid har lidt luft i posen. Derved undgår jeg også en evt. lækage.

Hilsen Henning
Henning Granslev

Marianne Andersen

Re: Luft i posen.

Indlægaf Marianne Andersen » 10. jun 2012 13:12

Hej søstehansen.
Frisk frugt giver luft i maven. Der er dog en del frugt som giver mere luft end andre. Du kunne måske prøve at spise det meste frugt om formiddagen og en betydelig mindre portion om eftermiddagen. Du må prøve dig frem.
Du kunne også prøve at spise f.eks æbler en dag, næste gang noget andet, for at finde ud af hvad der giver dig mest luft og hvis du har mod på det, forske videre i hvad der er bedst for dig..
Du skriver at du bruger Sensura, prøv Sensura Mio, den har den dobbeltfilter. Der kan også være en fejl i produktet. Snak med Coloplast.
Ved godt at det hedder "et æble om dagen holder lægen fra døren. Ja, hvis man kan ramme ham".
Med en stomi må man ofte være lidt af en detektiv, der er ingen færdig opskrift på hvad man kan. Jeg har selv en kolostomi, den må stå for meget..

søstehansen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. jun 2012 09:32

Re: Luft i posen.

Indlægaf søstehansen » 10. jun 2012 14:03

Jeg må prøve mig frem både med frugt og poser, så skal jeg nok finde en løsning på det. Dejligt at der er nogen der kommer med et par råd,for det er jo ikke noget man kan tale med alle om.
Tak for interessen....

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Luft i posen.

Indlægaf Jesper » 10. jun 2012 17:29

søstehansen skrev:Jeg må prøve mig frem både med frugt og poser, så skal jeg nok finde en løsning på det. Dejligt at der er nogen der kommer med et par råd,for det er jo ikke noget man kan tale med alle om.
Tak for interessen....


Jeg har haft skiftet produkter et par gange efter samtale med stomiambulatoriet, det første kunne huden ikke tåle, det andet drillede og var dumt synes jeg og nu har jeg brugt de samme poser i 3 år vel.

Ikke samme problem som dit, men så alligevel, fordelen ved stomiambulatoriet var at de havde utrolig mange forskellige produkter og viden om dem.

Ang det med tape over posen, Still dont get it, jeg presser med vilje alt luft ud af posen når jeg sætter den på, og der er da stadig masser plads i den, ligeså meget som med luft, eller hvad man skal sige, den "vokser jo bare med opgaven" så at sige :)
/Jesper

Peter Sørensen

Re: Luft i posen.

Indlægaf Peter Sørensen » 10. jun 2012 17:51

De fleste der selv blokerer filtret ,er mennesker med ileostomi (tyndtarms stomi), fordi den tynde afføring let blokerer filter funktionen og giver ballon på maven særligt om natten.

De fleste med colostomi (tyktarms stomi)har ikke samme problem, jeg oplever højest ballon på maven 2-3 gange årligt, og spiser og drikker helt normalt, luften kan komme af mange årsager ,fra light produkter med kunstigt sødemiddel ,til brug af tyggegummi og rygning, så det er bare med at klø på og prøve sig frem.

De ting der gav luft i maven før operationen,gør det også med en colostomi.

søstehansen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. jun 2012 09:32

Re: Luft i posen.

Indlægaf søstehansen » 10. jun 2012 18:22

Hej igen.

Jeg har en tranverso-stomi som sidder i højre side. Den går ud fra tarmen som går på tværs. Outputtet er derfor tyndt og giver problemer med filtret. Jeg bruger også tømbare poser. Samtidig har jeg en almindelig colostomi i venstre side, som er sat standby.Til den bruger jeg de små caps-poser. Fra den kommer der kun lidt slim og væske.
Min transverso-stomi er ret ny og den skal jeg lige vænne mig til. Forskellen på min gamle colostomi og transversostomien er som forskellen på en Kadett og en Ferrari. Den sidste er ikke til at styre.

Conni

Re: Luft i posen.

Indlægaf Conni » 10. jun 2012 18:31

:lol: Hej
Vedr. luft i posen og ileostomi. Jeg døjer ikke med min ileostomi om dagen, overhovedet ikke, den fungerer fint. Men vågner hver morgen med Nilfisk :D på maven, det har jeg har døbt den, kan simpelthen mærke der ikke er plads til " en prut" mere, men jeg har fred til at sove mindst 6 timer, så det er ok

Peter Sørensen

Re: Luft i posen.

Indlægaf Peter Sørensen » 10. jun 2012 19:55

hej søstehansen

Ja de kan være en udfordring, der er ikke så mange der har en transversostomi,det kan også være svært at at tilpasse bandagerne til en sådan, da den ofte er lavet som midlertidig dobbeltløbet loopstomi.

Den opfører sig faktisk mest som en ileostomi, jeg formoder du kender denne brochure med kostvejledning http://www.copa.dk/raadgivning/kost-og-stomi/

stomax

Re: Luft i posen.

Indlægaf stomax » 17. jun 2012 11:35

der findes på markedet en lille ventil som man kan sætte på posen, jeg har afprøvet den med et godt resultat, den er tæt og når du/I har behov for at lukke luft ud af posen, så åbner man blot for ventilen og lukker igen når luften er ude. Leverandøren bor i byen ved Gudenåens udløb.
Mvh M.C.

Gittar
Indlæg: 46
Tilmeldt: 12. dec 2010 15:05

Re: Luft i posen.

Indlægaf Gittar » 17. jun 2012 19:30

søstehansen skrev:Hej igen.

Jeg har en tranverso-stomi som sidder i højre side. Den går ud fra tarmen som går på tværs. Outputtet er derfor tyndt og giver problemer med filtret. Jeg bruger også tømbare poser. Samtidig har jeg en almindelig colostomi i venstre side, som er sat standby.Til den bruger jeg de små caps-poser. Fra den kommer der kun lidt slim og væske.
Min transverso-stomi er ret ny og den skal jeg lige vænne mig til. Forskellen på min gamle colostomi og transversostomien er som forskellen på en Kadett og en Ferrari. Den sidste er ikke til at styre.



Jeg har selv haft en transversostomi, som jeg fik lagt tilbage for 3 uger siden.
Jeg havde samme problem som dig, at jeg af og til vågnede om natten med en fuldt oppustet pose.
Jeg brugte også tømbare poser. Pladerne holdt max. 1½ døgn, så derfor skiftede jeg som regel plade hver aften, inden jeg gik i seng og dermed også pose. Ind imellem nøjedes jeg dog med at tømme posen inden natten og udskød pladeskiftet til næste morgen.

Jeg fandt efterhånden ud af, at det var de nætter, hvor jeg nøjedes med at tømme posen om aftenen, at jeg havde størst problem med luft. Derfor ofrede jeg som regel en ny pose, også de aftner hvor jeg valgte at springe pladeskiftet over.

søstehansen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. jun 2012 09:32

Re: Luft i posen.

Indlægaf søstehansen » 17. jun 2012 22:12

Stomar, jeg vil undersøge nærmere omkring den ventil. Tak for tippet.

Gittar, det er nemlig sådan det er. Og så må man altså ofre en ekstra pose i døgnet. For når først filtret er stoppet kan man ligeså godt skifte med det samme. Der er ingen ro inden posen er skiftet. Det er da godt at du har fået din transverso-stomi lagt tilbage. Så langt er jeg ikke endnu. Ved slet ikke om det kan lade sig gøre. Har du det så godt nu? Og fungerer den gamle stomi igen?

Anne08
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26. mar 2011 11:46

Re: Luft i posen.

Indlægaf Anne08 » 18. jun 2012 18:40

Peter Sørensen skrev:De fleste der selv blokerer filtret ,er mennesker med ileostomi (tyndtarms stomi), fordi den tynde afføring let blokerer filter funktionen og giver ballon på maven særligt om natten.

De fleste med colostomi (tyktarms stomi)har ikke samme problem, jeg oplever højest ballon på maven 2-3 gange årligt, og spiser og drikker helt normalt, luften kan komme af mange årsager ,fra light produkter med kunstigt sødemiddel ,til brug af tyggegummi og rygning, så det er bare med at klø på og prøve sig frem.

De ting der gav luft i maven før operationen,gør det også med en colostomi.


Hej Peter

Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Jeg har selv en ileostomi, og vågner hver nat op med en ballon på maven, hvilket er ret frusterende. Hvis man sætter tape over filteret, vil de ikke kun forværre situationen yderligere??

Mvh
Anne

Gittar
Indlæg: 46
Tilmeldt: 12. dec 2010 15:05

Re: Luft i posen.

Indlægaf Gittar » 18. jun 2012 20:02

søstehansen skrev:Gittar, det er nemlig sådan det er. Og så må man altså ofre en ekstra pose i døgnet. For når først filtret er stoppet kan man ligeså godt skifte med det samme. Der er ingen ro inden posen er skiftet.

Da jeg fandt ud af, at det var de aftener, hvor jeg sprang pladeskiftet over, at jeg havde problemet med luft, begyndte jeg simpelthen konsekvent at skifte posen, inden jeg gik i seng...jeg ventede ikke, til filteret var stoppet. Det gjorde at jeg aldrig mere vågnede pga. en luftfyldt pose. Måske det også kunne være en løsning for dig?
søstehansen skrev:Det er da godt at du har fået din transverso-stomi lagt tilbage. Så langt er jeg ikke endnu. Ved slet ikke om det kan lade sig gøre. Har du det så godt nu? Og fungerer den gamle stomi igen?

Jeg har ingen gammel stomi.
Jeg havde kun den ene stomi, som nu er lagt tilbage.

Jeg døjer stadig med hyppige og til tider hurtige afføringer. Jeg mangler 2/3 af min endetarm pga. en endetarmskræft, så jeg kan endnu ikke "rumme" så meget, som jeg kunne tidligere. Derfor skal der 5-6 toiletbesøg til for at levere samme portion, som jeg inden kræften kunne klare af én gang.

Som det er nu, er jeg meget afhængig af, at der er et toilet inden for kort afstand.
Men det skulle gerne blive bedre med tiden. Helt op til et år kan der gå, inden det bliver så godt, som det nu engang kan blive.

Peter Sørensen

Re: Luft i posen.

Indlægaf Peter Sørensen » 19. jun 2012 11:10

@anne, jo det sætter filteret helt ud af funktion, men dem der gør det styrer så udluftningen ved at tømme hyppigere, eller med en mekanisk ventil, nogle oplever at fugten og det ødelagte filter kan slippe lugt igennem eller misfarve tøjet fordi fugten kan trække lidt farve fra kulfilteret med ud.

I de lande der selv betaler for poserne, foretrækker de fleste tømbare uden filter ,fordi de så kan bruge dem længere, her i DK kan vi heldigvis skifte efter behov.

Så det er meget individuelt


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster