colestomi

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
pia

colestomi

Indlægaf pia » 8. sep 2005 13:05

hej. jeg har fået en colestomi for 14 dage siden ,er der nogen der kan oplyse mig ,om poser og propper og hvad der ellers er ,jeg bor i spanien og kirugen oplyser ikke rigtig noget om at bruge propper eller lignende så man ikke altid behøver at bruge poser altid ,jeg har hørt at unge bruger det her ,men jeg ved ikke om det er en joke eller hvad .jeg vil blive meget glad hvis nogen kan oplyse mig lidt om livet med en colestomi hilsen pia

Peter Sørensen

colostomi

Indlægaf Peter Sørensen » 8. sep 2005 14:54

Hola Pia

du kan leve et næsten fuldt normalt liv med en colostomi, dyrke sport ,svømme og spise og drikke som før, hvis du får råd om madvarer du skal passe på, skal du betragte det som vejledende, prøv dig frem, og tænk på at nogen mad og drikke påvirkede maven ,også før du fik stomi.
Man falder ofte i den fælde , at give stomien skyld for alt fra mavekneb til
andre gener.

Det man mest skal vænne sig til er at sørge for at have skifte ting med når man er væk fra hjemmet, det bliver hurtigt en vane, det er en god ide at anvende "hundeposer" til de brugte poser, de er lugt og fugttætte.

som tiden går vil du finde ud af at stomien, virker på bestemte tider , ligesom før operationen, personligt er min maverytme nøjagtig som før, der gik 4- 6 måneder før det blev sådan.
Det gør blandt andet at jeg kan gå i brusebad uden pose.

Du vil også i starten blive påvirket af lugten, men helt ærligt det lugtede også før, forskellen er at nu stiger det firekte op til næsen.

med hensyn til lyde, vil du sikkert blive flov i starten, det lyder dog meget højere for den der har stomien, og man opdager tit at der ikke er andre der har hørt noget, efterhånden kan man føle hvis der er luft påvej og lægge hånden over stomien og dæmpe evt. lyd.
Jo mere nervøs man er for at den skal slippe en lyd jo større er chancen for at det sker (nervøs mave)

coloplast fremstiller en stomiprop, men anbefaler ikke at man anvender den uden aftale med stomisygeplejerske, da der kan være faktorer der gør at man ikke , kan anvende den.

Muligheden for at irigere findes også ved colostomi, man skyller tarmen ren med vand ca. hver 2 dag, og kan i den mellemliggende periode nøjes med en minimal pose, men denne metode skal også godkendes og vejledes af en stomisygeplejerske.

du kan se nærmere om prop på
http://www.coloplast.dk/
få dem evt til at sende dog brochurer


Du kan også bestille brochurer om colostomi på www.copa.dk under punktet sekretariat.

Jeg håber det har givet dig lidt svar at komme videre med, du kan også finde oplysning på http://www.kbh-frberg.copa.dk/

pia

colostomi

Indlægaf pia » 11. sep 2005 23:47

hej peter. tak for dit hurtige svar ,jeg har nu fået nogle poser der hedder alterna ideal ,de er hudfarvede ,men ellers kan jeg ikke se der er forskel på dem .mit problem er at det er svært at gøre rent under pladen,men jeg vil prøve at ringe til frabrikken .det med proppen er det alle der kan bruge den ? hvad betyder stomi i hudniveu venlig hilsen pia

Peter Sørensen

colostomi

Indlægaf Peter Sørensen » 12. sep 2005 15:20

Hej igen Pia

Hvorfor er det et problem at gøre rent under pladen?
Hvis det er fordi der sidder lidt klæberester på huden betyder det intet, det forsvinder næste gang du skifter pladen.
Det vigtigste er at du kun bruger lunkent vand, på huden omkring stomien, det gør at huden bevarer sit beskyttelseslag, så ikke noget med sæbe eller engangsvaskeklude der kradser op i huden.
jeg bruger selv vatrondeller, eller toiletpapir, fugtet ,til at gøre rent.


Proppen er kun til colostomi opererede, men som nævnt skal det i hvert tilfælde i danmark, godkendes af læge og stomisygeplejerske, og generelt anvendes den også mest af dem der irrigerer(skyller tarmen ), de slipper godt nok for at bruge pose, men har jo alligevel et forholdsvis stort dække over stomien se billede på http://www.kbh-frberg.copa.dk/fot.htm


stomi i hudniveu betyder at stomien ikke stikker langt nok frem, det kan i nogle tilfælde betyde at det er svært at tætne omkring den.
normalt vil en colostomi være 2-3 cm lang
der findes special bandager der kan presse den frem, men det er også kun efter aftale med læge da det kan gøre skade hvis man selv eksperimenterer med dem.

pia

colostomi

Indlægaf pia » 19. sep 2005 21:04

hej. tak for di svar peter,jeg er glad for dine råd, men det ser ud til at tingene forandre sig meget i starten,kan du svare mig om det er normalt at først nu lugter afføringen ,det er snart en måned siden jeg blev opereret,og den har ændret sig fra løs til fast og sparsom ,så jeg kan gå rundt herhjemme uden pose,samtidig er der over stomien en bule hvor der samler sig luft og afføring som kan klemmes ud hvis jeg trykker på bulen . jeg vil blive glad hvis du ved noget om disse ting hilsen pia

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 19. sep 2005 22:14

Hej Pia

Ja det er helt normalt at tingene ændrer sig, afhængigt af operationens omfang og sygdom kan der gå nogle måneder før man kan sige at stomiens størrelse er permanent, derfor er det en god ide at måle den med jævne mellemrum for at være sikker på at klippe pladen præcist nok.
vægt stigning eller vægttab kan også påvirke stomiens størrelse og form.

afføringens konsistens og lugt er afhængigt af det man spiser og drikker, generelt er afføringen ved en colostomi helt normal som uden stomi.
for fast afføring ( hård mave) kan afhjælpes ved at drikke rigeligt og spise fiberrig kost.

Bulen du kan mærke kan opstå hvis man har problemer med at komme af med afføringen eller. f.eks ligger på maven mens man sover, så udvider tarmen sig under stomien. det minder lidt om et brok, men forsvinder af sig selv når der trykkes på det eller der kommer rigtig afgang fra stomien.

Du er nødt til at prøve dig lidt frem med hensyn til hvad du spiser og drikker, men som sagt vil det naturligt variere lige som før du fik stomien.

Hvis du oplever at der er ting der ændrer sig meget, større bule omkring stomien, der ikke forsvinder eller opstår når du står op, problemer med at få bandagen til at sidde fast , lækager,eller smerter, skal du søge læge, for at få en proffesionel vurdering. Hvis der er en fysisk årsag til problemer er det næsten altid noget der kan klares ved ændring af bandager eller evt. brokbandage.

pia

colostomi

Indlægaf pia » 20. sep 2005 11:59

hej peter tak for dit svar,det der gjorde mig bekymret igår var ,at der ikke kom noget ud i ca 8 timer,men det ser ud til at det sker om natten og om morgen,det er jo fint nok ,men jeg var jo vant til at siden operationen lukkede jeg ud hele tiden ,og på hospitalet skiftede jeg ca 3-4 gange ,altså er det normalt feks kun 1 gang om dagen ? normalt render man jo heller ikke på toilettet hele dagen,med mindre der er noget galt.jeg har fået en kasse med propper,men jeg er lidt bange for at prøve dem .ved du om der findes nogle plader der ikke er så store ,jeg forstår ikke hvorfor at pladen til proppen behøver være så stor ,ligesom til de små poser ,er pladen også utrolig stor,ja det er måske lidt svært at finde rundt i mine spørgsmål ,på grund af en blanding af spansk og dansk ,men det ser ud til at du klarer det godt mange hilsner pia

Peter Sørensen

prop

Indlægaf Peter Sørensen » 20. sep 2005 15:24

Hej Pia
på coloplasts hjemmeside kan jeg se at den fås i flere størrelser.

se evt. http://coloplast.dk/ECompany/DKMed/Prod ... *

du kan også gå ind på coloplast.com for at få adgang til deres spanske side.

FARMOR

Indlægaf FARMOR » 7. okt 2005 15:51

Kære Peter
Jeg er 76 år og fik for halvandet år siden lavet en colostomi, som fungerer problemfrit. Men jeg har et lille problem med de sørgelige rester af min endetarm, som opfører sig sig temmelig livligt. Fra at have været aktiv et par gange om ugen i begyndelsen skal den nu tømmes ved hver vandladning, og sommetider også udenfor. Ret generende, da indholdet absolut ikke er lugtfrit.
Har du et godt råd til mig?
Jeg har lige fået et nyt skulderled og har stadig ondt, så det er en større ''operation'', hver gang det er gået galt, da jeg kun har en hånd at gøre godt med.
Venlig hilsen
FARMOR

Peter Sørensen

til farmor

Indlægaf Peter Sørensen » 7. okt 2005 16:51

Hej farmor

Når du oplever en forandring i mønsteret, er det en god ide at lade lægen kigge på det, den slim der afstødes i resterne af endetarmen, kan nogle gange danne klumper der sætter sig fast, i slimhinden, og dermed irriterer og giver betændelse, normalt vil det der kommer ud være "lugtfrit".
Jeg har selv fået skyllet endetarms stumpen en enkelt gang , det hjalp for mig.
Så mit bedste råd er at du skal ringe til lægen og få en tid, så du kan få tingene normaliseret.

Ole Vesterlund

Re: colestomi

Indlægaf Ole Vesterlund » 17. feb 2014 15:02

Jeg en kolostomi fra 1996 som jeg ( skyller ) et par gange om året når jeg sidder og skyller kan jeg
Få det rigtig dårligt . Kan det skyldes for meget vand og for hurtigt ???


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst