Oplevelse med stomi kort lufthavn

Gode råd når du skal ud at rejse med din stomi.
Forumregler
Husk stomiordbogen, download brochuren At rejse med stomi og læs også artiklen om Stomikortet når du skal ud at rejse
jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Oplevelse med stomi kort lufthavn

Indlægaf jk » 14. aug 2010 16:09

Oplevelse med stomi kort lufthavn


Ferietiden er over os og som mange andre her i sommer er ferien gået gennem flere lufthavne og deres sikkerheds chek point.
Vi har jo lært at samle væsker i 100ml flasker og chek in plast bags så her har jeg endnu ikke oplevet problemer da jeg her i landet altid pakker så mit copa stomi kort ligger i den plast chek in pose der skal gennemlyses
.Dette har forløbet til ug uden spørgsmål til dette heri landet .
Derimod er det for mig rigtigt træls når jeg ved , at selv om jeg er renset for metal i lommer osv men , at min perma pose indeholder lidt messing i pladen og derfor som amme i kirken vil sige bip, båt ,dynamolygte i metal scanner porten ,og det hver gang!.
Her i landet senest i Billund var en oplysning om at jeg havde stomi pose nok til en hurtig hurtig og flink medarbejder og jeg var igennem .
Så langt så godt.
Samme lethed har jeg oplevet i både Tyskland og andre eng og tysk talende lande .
Her har jeg dog altid vist mit stomi kort til den der stod i metal porten når den sagde bib båt .
Heldig vis kan de fleste forstå eng men senest i Alicante i Spanien gik det helt i selvsving.
Håndbagagen smuttede gennem scanner uden problemer men så begyndte det ”sjove ”.
Jeg kunne næsten forudse problemerne bare ved at se på den sikkerheds person der stod i metal porten .
En mellemting mellem Stallone- en overbagt overkrydder og en Pittbul terrier.
Bip båt og så begyndte det hele.
Jeg forklarede på eng. at jeg havde stomi pose på maven .
Svar var : Belt off.
Svar fra mig: No,- speek eng .
Svar igen :Belt off
Svar igen : No, -.Speek eng.
Nu startede pitbullen i manden ,som åbenbart ikke kunne andet en 3 gloser på eng .
Go out,- go back .
Mit svar var igen NO! Speek eng .
Og jeg blev stående i slusen og viftede med mit stomi kort som han ikke forstod en dyt af.
Jeg ville ikke flytte mig før jeg fik tale med en person der kunne eng.
En ny person blev tilkaldt en kvindelig sikkerheds officer og jeg tænkte: Yes!
kvinder kan som regel sprog
Og på afstanden jeg kikke på hende fra, kunne hun se ud til at have haft bare eng til husbehov i skolen
Jeg blev klogere da hun kom nærmere, for hun var også tæt på ”udløbs datoen”.
Så her blev jeg ikke meget bedre stillet.
Mange andre rejsende kikkede på den kriminelle person i slusen og nu blev jeg for alvor sur og krænket .
Og forlangte at tale med en person der kunne eng.
Hvilket resulterede i at der blev tilkaldt en politibetjent der med bæltet fyldt af pepper sprey, håndjern, stav og pistol kom til.
Også ham konfronterede jeg med stomi kortet og spurgte om han talte eng.
En masse lirumlarum på spansk og så endelig et : No og et følg med tegn .
Hvilket jeg selvfølgelig gjorde.
Hen til en ny betjent. Og nu var min indre Pittbull for alvorlig tændt.
Allerede før jeg kom nær den næste betjent spurgte jeg højlydt på eng om Han både forstod og kunne læse eng..
Igen med tegnsprog og et lille: a littel som svar .
Han fik stomi kortet stukket i hånden og det var åbent bart ”littel ” han kunne forstå, da det eneste han åbenbart forstod, var ordret operation fra kortet.
Efterhånden følte jeg mig krænket og kriminaliseret i den grad.
Endelig kunne jeg i et særskilt rum til alle kriminaliserede personer få lov til at løfte skjorten for at vise posen frem .
Noget den første sikkerheds person ville have haft mig til allerede i slusen.
Hvilket jeg selv sagt der nægtede.
Så tog det 30 sek og jeg var igennem om end man følte sig kriminaliseret og ydmyget bare fordi sikkerhedspersonalet og politiet i en lufthavn med turister, ikke forstår eng i Spanien .
Så kære Copa .
Vore kort er gode nok bare ikke i spanske lufthavne og måske også i de franske.
Måske skal der laves nogle nye kort både på spansk – tysk og fransk hvilket måske vil være til mere hjælp i disse lande .
Jeg frygter alvorligt for fremtiden som fly rejsende med poser på maven når de krops scannere bliver indført.
Vi vil blive kriminaliseret på stribe, hvis ikke vi får kort der vil blive respekteret i lufthavnene rundt i verden.
Venlig Hilsen JK-1958

Peter Sørensen

Re: Oplevelse med stomi kort lufthavn

Indlægaf Peter Sørensen » 14. aug 2010 17:13

Hej

Det har siden den 4/10 2008, været muligt at downloade et dokument, der hedder REJSEINFO, på engelsk-tysk-fransk og spansk på disse steder ,på copa´s hjemmeside.

http://www.copa.dk/raadgivning/paa-rejse-med-stomi/ og http://www.copa.dk/brochurer-og-materiale/

Jeg kan desværre ikke fortælle ,hvad der sker på internationalt stomi niveau, vedrørende stomikortet ,IOA er ved at blive omstruktureret, så hvem der fremover skal arbejde for et internationalt kort er uklart indtil efter 20/11 hvor det sidste verdensmøde afholdes. se evt. http://www.ostomyinternational.org/
Så vidt jeg kan læse ud af referatet fra DH´s repræsentanskabsmøde i April ,er der ikke rejst eller debatteret punkter om handicappedes ret til ligebehandling i lufthavne, hverken af Copa eller andre foreninger.
http://www.handicap.dk/dokumenter/refer ... -23.4.2010

Der er en ny folder, med rejseråd på trapperne, som kan bestilles og downloades på copa.dk når den er klar.

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Oplevelse med stomi kort lufthavn

Indlægaf jk » 14. aug 2010 17:36

ja tak Peter det er jeg helt klar over .
Det letteste var , at de stomikort vi har, bliver lavet i både en eng som vi har nu men samtidig en spansk fransk og tysk version .
Så kan man tage det kort man har brug for op i det land man er i.
Dette burde kun være en lille sag at få lavet for copa .....
Selvfølgelig var det at foretrække at IOA fik et anderkendt kort som var kendt i alle landes sikkerheds kontrolder.
Op fuldt af oplysning om dette rettet specifik til sikkerheds tjenesterne i lufthavnene .
Så kunne man måske slippe for det jeg lige her har oplevet :D .
At DH ikke har rejst problemet fatter jeg ikke :shock: .
Senest har jet i frankrig lige fået en sag på halsen for ikke at ville tage kørestols brugere med på deres fly .
Venlig Hilsen JK-1958

Belle

Re: Oplevelse med stomi kort lufthavn

Indlægaf Belle » 15. aug 2010 13:46

Ang: sprogproblemer i div. lufthavene og udenlandrejsemål........

Så kunne man jo gå ind på dette glimrende link og skrive en lille beskrivelse og tage med sammen med det det stomikort.......der er vist de fleste sprog repræsenteret.

http://www.google.dk/language_tools?hl=da

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Oplevelse med stomi kort lufthavn

Indlægaf jk » 15. aug 2010 18:49

hej og tak for linket men huuuum maskin oversættelser har det med at fordreje teksten. Der er vel ingen der har glemt oversættelsen af "jægerbogen " så google tranlate nej tak
Venlig Hilsen JK-1958

tommy
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11. okt 2009 13:42
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Næstved

Re: Oplevelse med stomi kort lufthavn

Indlægaf tommy » 19. aug 2010 11:18

Jeg har jo så også været på rejse med mine stomier,og med ti lhistorien hører at jeg har en prolaps på min ileostomi, så den er synlig som en bule på mit tøj.

Jeg mener at det er vigtigt at huske på, at man når man kommer gennem et securitytjek i en lufthavn, så møder man nogle mennesker som passer et arbejde der gør det muligt for dig at rejse, under sikre og trygge forhold. Det er ikke personer som er ude på at chikanere eller ydmyge som står i security.

Selvfølgelig blev jeg kaldt til side, og spurgt om hvad jeg havde på maven i Kastrup, ligesom min håndbagage der var fyldt med hjælpemidler i form af klæbere, væsker og salver langt hinsides den normale maksimumsgrænse skulle undersøges grundigt. Alt dette foregik på en ordentlig og høflig måde, hvor jeg forklarede og personalet lyttede, så jeg følte mig på ingen måde intimideret eller generet.

I Tyrkiet som jeg har været i et par gange, har jeg heller ikke oplevet noget der på nogen måde føles overgrebsagtigt eller generende.

Selvfølgelig bliver der spurgt til hvad jeg har på maven. Det er trods alt deres opgave at spørge om den slags, men når man bruger lidt "internationale" ord som ostomi og operation osv, bliver man stille og roligt tilset af en medarbejder i et aflukke.

Det er dybest set en helt naturlig ting, synes jeg, at man skal vise hvad man har på maven, så der er en sikkerhed for at man lukker en stomipose ind i et fly, og ikke en tosse med c4 spændt fast i et bælte.

Og som et lille kuriosum har en af mine rejsekammerater en titaniumplade i kraniet, pga operation, så der er garanti for topunderholdning, hver gang han og jeg skal igennem security. :D

laso
Indlæg: 23
Tilmeldt: 2. jan 2010 00:31
Årgang: 1979
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Oplevelse med stomi kort lufthavn

Indlægaf laso » 19. aug 2010 14:16

tommy skrev:... med ti lhistorien hører at jeg har en prolaps på min ileostomi, så den er synlig som en bule på mit tøj.


Af udvidende bliver jeg lige nødt til at spørge hvad en prolaps på en stomi er??

Peter Sørensen

Re: Oplevelse med stomi kort lufthavn

Indlægaf Peter Sørensen » 19. aug 2010 15:41

Det er en stomi der bliver for lang, tarmen skyder sig frem så den fylder mere.

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Oplevelse med stomi kort lufthavn

Indlægaf Henning Granslev » 1. sep 2010 23:32

Hej alle rejseglade stomiopererede.

Der har tidligere været en debat i COPA Forum vedr. kropsscannere.
På et møde i COPA i marts, hvor alle lokalformænd var til stede, lavede vi en lille spørgerunde, for at vide om vi skulle skrive en hel masse til lufthavnmyndighederne om, hvad en stomi er og grunden til at vi har poser/plader m.m. med i håndbagagen.
Der var ikke nogen, der på dette tidspunkt mente, at vi skulle gøre en stor sag ud af dette. Hellere blive checket en gang for meget og så komme sikkert ned på jorden igen.
Jeg tror bestemt ikke, det er for at genere stomiopererede uvidende lufthavnspersonale af og til optræder mindre heldigt overfor passagererne.

På repræsentantsskabsmødet i DH i arpil måned blev der forespurgt om DH ville gøre noget for handicappede, der skulle gennem kropsscannere. Svaret var at det var for vores egen sikkerhed. Det mener jeg også. Desuden ville man vente for at se, om det blev et problem.

Der har netop været møde i de nordiske stomiforeninger. Her blev vi enige om at tage spørgsmålet op i hvert land, om det ikke er den bedste løsning, at vi bruger vores Stomikort og sender et brev til alle lufthavne i vores lande med information om det Nordiske Stomikort.
Stomiforeningerne i Europa kan tage sagen op i EOA for at få lavet et kort, der er på flere sprog. Stomiforeningen COPA har bedt om dette flere gange. Men det er åbenbart en meget lang og sej proces. Derfor må vi indtil videre nøjes med vores nordiske kort. Sagen er ikke glemt.
På COPA hjemmesiden kan man finde en stomiordliste på flere sporg. Den kan evt. være en hjælp til at fortælle lidt om stomihjælpemidlerne ved sikkerhedscheck.
Jeg har aldrig været ude for ubehageligheder, når jeg har vist min håndbagage og peget på posen på min mave.
I ønskes alle en god rejse

Henning Granslev

:?
Henning Granslev

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Oplevelse med stomi kort lufthavn

Indlægaf jk » 2. sep 2010 13:03

Hej Henning
og tak for din redegørelse .
[i]>>Der har netop været møde i de nordiske stomiforeninger. Her blev vi enige om at tage spørgsmålet op i hvert land, om det ikke er den bedste løsning, at vi bruger vores Stomikort og sender et brev til alle lufthavne i vores lande med information om det Nordiske Stomikort.>>[/i]

Det er netop dette jeg længe har efterlyst nemlig en grundig information om kortet til de indstanser kortet er tiltænkt og det at have stomi til ALLE lufthavne og deres sikkerheds personale.
Dette vil være en meget stor hjælp hvis EOA ville være med her. Det viser sig jo at kendskabet både til stomi og kortet halter meget bagefter. Var kendskabet tilstede ville vi sikkert ikke opleve de farcer som jeg har beskrevet .
fortsat god arbejdslyst
Venlig Hilsen JK-1958


Tilbage til "Rejseråd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster