Pouch og influenza A

Her kan du udveksle erfaringer om sygdomme der kan medføre stomi.
Til nye medlemmer/patienter: Husk at alle sygehistorier er forskellige og nogle forløb værre end andre.
Forumregler
Stil spørgsmål om sygdomsforløb m.m. Se også hvilke sygdomme der kan medføre stomi
Mette74

Pouch og influenza A

Indlægaf Mette74 » 23. okt 2009 21:28

Hej

Jeg har en J-pouch på nu ca. 12. år. Tænkte på, om vi med J-pouch har nedsat immunforsvar og derfor bør vaccineres mod influenza A. Er der nogen der ved, om "pouchere" har et dårligere immnunforsvar end andre?

PFT - Mvh Mette

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Pouch og influenza A

Indlægaf Steen Samuelsen » 23. okt 2009 22:41

Hej

Ja og hvad med alle typer af stomi?
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

Re: Pouch og influenza A

Indlægaf Peter Sørensen » 24. okt 2009 12:28

Jeg vil bede jer kontakte jeres læge, da der ikke kan gives et entydigt svar på spørgsmålene.
Der er utrolig mange årsager til stomi og pouch, så det vil være en kombination af alder ,sygehistorie og eventuelle medicinske behandling man modtager, der afgør om vaccinen anbefales af lægen.
Det gælder både for influenza A og den "normale" influenza vaccine.

Følg med i udviklingen og anbefalingerne fra sundheds styrelsen på dette link

http://www.sst.dk/Sundhed%20og%20foreby ... uenza.aspx

Gæst

Re: Pouch og influenza A

Indlægaf Gæst » 24. okt 2009 12:51

Hejsa.
Min læge anbefalede mig at få influenza vaccinen.
I nov skal jeg også have den mod svineinfluenza.

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Re: Pouch og influenza A

Indlægaf Louise PT » 24. okt 2009 14:20

Hej,
Jeg har også en pouch (siden dec. 2007), og har fået lov af min læge at få begge vacciner (alm. influenza og H1N1) når jeg har født her om en lille uges tid.

Så spørg din læge om lov. Der er jo ikke just voldsom rift om H1N1-vaccinerne her i Danmark, så tror da man har en god mulighed for at få lov at få den, når man har pouch.

Hilsen Louise

Mette74

Re: Pouch og influenza A

Indlægaf Mette74 » 24. okt 2009 16:32

Tak for alle svarene :)

Nu er det jo heller ikke fordi man skal gå i panik over A-influenzaen :shock: - så vidt jeg kan forstå er den ikke meget værre end andre influenzaer - der er nok gået lidt medie-hype i den. Men vil da spørge lægen, om det er muligt at få vaccinen.

Er nysgerrig: Hvad er jeres generelle opfattelse - føler I, at I er blevet mere sarte og modtagelige overfor diverse vira efter I har fået fjernet noget af tarmsystemet (ligegyldigt om det med pouch eller stomi)? Selv udviser jeg generelt stor forsigtighed - men véd egentlig ikke, om det er nødvendigt at være SÅ forsigtig :roll: .

Mvh Mette

GR
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17. jun 2005 19:13
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Re: Pouch og influenza A

Indlægaf GR » 24. okt 2009 20:58

Hejsa.. Jeg har min stomi pga. crohn. Jeg har aldrig været syg i det tarmstykke, jeg har tilbage og har været medicinfri i en del år efterhånden. Jeg har i et lille år tid, fået remicade for noget andet jeg fejler, det stoppede jeg med tidligere på året.

Jeg skal ikke vaccineres, jeg er ikke i nogen riskogruppe. Jeg er meget sjælden almindelig syg, fejlede ingenting overhovdet det år jeg fik remicade. Jeg kan ikke engang huske, hvornår jeg sidst har været almindelig syg.

Jeg har personlig heller ikke lyst til, at blive vaccineret. Set ud fra mit samlet helbred og at jeg meget sjælden er syg, vil jeg have influenzaen, hvis det er. Det er jo ikke til, at vide hvad bivirkninger vaccinen kan give.

Jeg læser bla. og der er jo en del folk, men har nu bare planer om, at leve som jeg plejer, og må så se om man går fri. :D
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.


Tilbage til "Kroniske tarmbetændelser, tarmcancer og andre tarmsygdomme"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster