Grøntsager og illeostomi

Generelt om kost og stomi, sæt ingen begrænsninger medmindre sygehuset har givet dem, ellers prøv dig frem
Forumregler
Læs flere råd i artiklen kost og stomi eller download brochuren med kostråd
Brugeravatar
Tinna
Indlæg: 61
Tilmeldt: 4. dec 2006 02:29
Årgang: 1972
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Grøntsager og illeostomi

Indlægaf Tinna » 3. feb 2007 18:18

Hejsa

Jeg har nogle problemer ang kost og vil høre lidt nærmere om jeres erfaringer.

Min mave er meget lind og jeg troede at hver gang jeg spiste ærter eller feks jordbær så fik jeg diare. Jeg har så haft en regulær gang maveinfluenza og dermed opdaget at jeg ikke får direkte diare af grøntsager, men der i mod meget lind mave (nærmest vand) og så er det jeg vil spørge, har i andre det også sådan og er det iorden?

Jeg er klar over at jeg skal passe på ting som feks asparges da disse kan stoppe og der er fare for tarmslyng, men et problem er at jeg er syg med feks broccoli kan man gøre noget så jeg kan spise disse?

Min tanke er lidt at hvis ingen af delene er iorden så har jeg et problem, der hedder at jeg overhovedet ikke kan spise grøntsager. Dette synes jeg er lidt træls. Jeg snakkede med diætisten om det hendes svar var bare jamen Tinna du skal jo tage på, så det gør ikke noget at du ikke kan spise grøntsager. :? Hmmm Jo det gør for det første skal jeg nok tage det på jeg skal, selv om jeg spiser sundt, for det andet kan det umuligt være godt kun at tage på af "fede" ting, hvis i forstår.

Og kosten er altså ved at blive lidt ensformig med kun kød, ris eller kartofler...
Nogle der har nogle råd med grøntsager ?
Hvordan i reagere eller tilbereder dem så i kan spise dem!
Tinna

Peter Sørensen

kost og ileostomi

Indlægaf Peter Sørensen » 4. feb 2007 01:50

Hej Tinna


Prøv evt at måle dit væskeindtag over døgnet og se om du måske drikker for meget, og prøv at øge dit salt indtag. og prøv at spise de ting der virker "stoppende el. fortykkende".

Virker det ikke så snak med stomisygeplejersken/diætist/læge om at tage f.eks imodium i en periode, har du konstant vandigt output så er det vigtigt at du får styr på væskebalancen.

Du skal ikke bevidst undgå noget som helst, medmindre du reagerer som følge af allergi.


Det er mere et spørgsmål om tilberedningen, findeling kan være en måde at indtage det på, selv ting med lange fibre.
koger du brokkoli eller kål så kog det op og smid vandet ud, og tilsæt så nyt vand gerne fra elkeddel og kog det færdigt så fjerner du de fleste af de forbindelser der giver luft og gang i maven.

Jeg ved ikke om du har fået denne vejledning der bla kan downloades på

http://kbh-frberg.copa.dk/kost.html

Et godt råd til os alle, vi anbefales i kampagner at spise 6 om dagen af grønt og frugt, har man problemer med det grundet sygdom eller stomi, kan man drikke frugt eller grøntsags juice istedet, 1 dl svarer til et stykke frugt eller 100 gram grøntsager , tilberedt frugt som ananas på dåse eller frugtgrød tæller også med. Du kan evt anvende grøntsagsjuicen i sovsen.

Med hensyn til væske, skal man have 30-40 ml. dagligt pr kg
kropsvægt.
al væske tæller, også spiritus kaffe og te, ved stort output eller
diarre skal man selvfølgelig drikke mere, og tilsætte lidt salt for at
opretholde væskebalancen

Der er nogle bestemte ting, jeg selv ved giver mig problemer med øget rumlen, lugt ,luft og tynd mave( brunkål, gule ærter, og wasabi ærter og nødder) men det er et valg som jeg selv tager, spis det aldrig dagen før arbejde, socialt samvær :wink:
Dette råd tænkte man sjældent over ,den gang man gik på toilettet på den gammeldaws måde.


PS: asparges kan også spises bare det findeles nok, det værste ved asparges er at de indeholder meget svovl, og det storstinker af gamle æg.

Spiser du noget der stopper er det meget sjældent at det medfører tarmslyng, men det medfører tarmstop, en fiberprop, dette er ekstremt ubehageligt første gang man oplever det , men den kan i de allerfleste tilfælde løsnes af bevægelse , skylning gennem stomien, eller en finger i stomien, de fleste propper vil sætte sig lige under bugvæggen ved stomien. som en vinprop.
Har man tendens til problemet lærer de fleste at tackle det, med ovennævnte metoder,så de undgår at skulle på sygehuset.

Gurli

Indlægaf Gurli » 10. feb 2007 18:52

Hej Tinna

Nu ved jeg ikke, hvor længe du har haft din stomi, men prøv dig frem!
Jeg blev opereret for et år siden, og var meget ked af, alle de ting jeg ikke måtte spise, men jeg har eksperimenteret med en ting ad gangen og i dag, spiser jeg rigtig mange grønsager igen, også champignon, broccoli og asparges.
Det kniber desværre stadigvæk med frugt, blandt andet er vindruer bandlyst.....men frugtsaft og juice smager jo også udmærket, smoothies kan anbefales :D
Jeg kan ikke spise de mænder rå grønt som jeg kunne før, men hvis man indtager det med måde og sørger for at dampe de "hårde" ting så de stadigvæk er sprøde, så kan det godt lade sig gøre og jeg oplever også, at maven vænner sig til det, hvis du bare tager det stille og roligt.
Og hvis du sørger for, ikke at spise 2 timer før du skal sove (kan IKKE anbefales :cry: ) og tygger maden omhyggeligt (vigtigt!!), så håber jeg du efterhånden kan få en mere varieret kost.
Til sidst et rigtig godt råd mod den linde afføring, "HUSK" kan købes hos Matas eller på apoteket har hjulpet mig utrolig meget.
Held og lykke med det.

Hilsen
Gurli

maiken
Indlæg: 70
Tilmeldt: 21. okt 2006 22:30
Årgang: 1984
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: ØsterVrå
Kontakt:

Indlægaf maiken » 14. feb 2007 14:28

Heii Tinna

Da jeg fik lavet stomi fik jeg ikke gode råd eller noget omkring hvad jeg måtte spise og ikke spise... Ret dårligt ikk!!! :?
Nå, men man finder jo hurtigt udaf hvad der virker for en... jeg spiser akkurat det samme som før. Både asparges, brocoli og masser af frugter. Har ingen problemer, så længe man tygger maden GRUNDIGT... hvis jeg spiser hurtigt en dag... jamen så ved jeg det betyder mavepine om et par timer! :roll:

KNUS

Brugeravatar
Tinna
Indlæg: 61
Tilmeldt: 4. dec 2006 02:29
Årgang: 1972
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Tinna » 14. feb 2007 14:44

Tak alle tre :D

Gurli >> Jeg blev stomiopereret i april sidste år så det er rimeligt nyt.

Jamen jeg må jo igang med at eksperimentere :wink:
Tinna

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 26. mar 2007 15:37

Hej...

Jeg fik heller ikke rigtig noget med kost at vide, andet end at kål, æg og sodavand gav en hel del luft, for som min læge sagde det en patient ikke kan tåle kan den næste måske...

Jeg har f.eks fundet ud af af mit frugt og grønt skal tygges rigtig godt eller bliver min aff. så tyk at det gør av av at komme af med..

Knus
Mette Kristensen


Tilbage til "Kost og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster