Hvor meget HUSK?

Generelt om kost og stomi, sæt ingen begrænsninger medmindre sygehuset har givet dem, ellers prøv dig frem
Forumregler
Læs flere råd i artiklen kost og stomi eller download brochuren med kostråd
Fanni
Indlæg: 18
Tilmeldt: 2. jan 2009 14:05

Hvor meget HUSK?

Indlægaf Fanni » 21. sep 2009 08:25

Hejsa!
Til jer som bruger HUSK, hvor meget tager i hver dag?
Min stomi sgeplejerske siger jeg kun må tage 2 tsk dagligt, men det føler jeg bare slet ikke er nok!
Må man gerne tage mere?
Hilsen Tanja

Peter Sørensen

Re: Hvor meget HUSK?

Indlægaf Peter Sørensen » 21. sep 2009 11:00

Hej Tanja

Doseringen af Husk ,er uanset årsagen til brugen ,forstoppelse eller diarré

Voksne:
2-3 måleskefulde (3-5g) morgen og aften.

Overdosering kan medføre
Stop i mave-tarmkanalen, specielt ved for ringe væskeindtagelse.

Du kan sideløbende forsøge med
Føde, der nedsætter afføringsmængden:
Bananer, kogt ris, ost.

Man kan få HUSK med Kalk der virker yderligere stoppende

HUSK med kalk
HUSK Psyllium-frøskaller med kalk er en blanding af HUSK Psyllium-frøskaller, Calciumhydrogenphosphat og Calciumcarbonat, der anvendes ved hyppig, tynd afføring og virker mildt forstoppende.

Produktet blandes bl.a. på Skanderborg Apotek og Glostrup Apotek og det er normalt kun muligt at få udleveret præparatet mod recept. Henvendelse skal derfor ske gennem egen læge.

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Re: Hvor meget HUSK?

Indlægaf Louise PT » 21. sep 2009 11:43

Hej,

Jeg tager lige nu 1½ spsk HUSK to gange dagligt med vand. Jeg doserer selv hvor meget der nu er nødvendigt for mig. Fik af min kirurg (har pouch) det tip at øge dosis til så meget. Er maven lidt hurtig øger jeg dosis lidt, er den lidt hård sætter jeg dosis lidt ned. Min mave reagerer rigtig fint på den mængde. Forsøgte for nyligt at øge dosis til 2 spsk. og det reagerede den hurtigt på med luft og træls mave, så satte dosis ned til ca. 1½ spsk igen, og maven blev fin igen ;-)

Tror ikke du skal være bange for at tage lidt mere HUSK, blot drik rigeligt med vand/væske til, øg kun med lidt ad gangen, og hold øje med maven. Får du for hård mave, så sæt dosis ned igen. Regulerer du med lidt ad gangen, vil du kunne gribe hurtigt ind, og maven reagerer ikke voldsomt på overgangene (det er min erfaring).

Held og lykke med at finde den rette mængde HUSK til dig. Jeg kan ihvertfald tydeligt mærke når jeg glemmer HUSK, så er maven slet ikke samarbejdsvillig, og har tynd mave. Så HUSK øger gevaldigt min livskvalitet.

Lille tip: Skal du ud en aften og spise hos venner eller på restaurant, så tag HUSK inden. Min mave reagerer rigtigt fint, når jeg tager HUSK omkring kl.16 inden jeg skal ud af døren. Så arter den sig fint hele aftenen. Normalt tager jeg det efter aftensmad sammen med vitaminpillerne.

Hilsen Louise

(Det skal lige siges, at jeg pt. er gravid, så HUSK er det eneste jeg tager for at hjælpe maven. Fik før graviditet også imodium, men det må man ikke tage som gravid. Derfor skulle jeg øge mængden af HUSK, og det virker altså fint på mig.)


Tilbage til "Kost og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster