Har mødt en fyr med stomi, hvordan tackler jeg det bedst

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Gæst

Har mødt en fyr med stomi, hvordan tackler jeg det bedst

Indlægaf Gæst » 5. aug 2012 14:57

Hej
Jeg er en pige på 24 år, der har mødt en rigtig sød fyr. Vi har flirtet i en månedstid og er ret sikker på at han er ligeså vild med mig som jeg er med ham.

Jeg har så fornyeligt hørt af nogle af hans venner at han har en Stomi. Jeg blev lidt chokeret og ved ikke hvordan jeg skal tackle det. Som i ved er det jo desværre stadig tabu i mange kredse.

Men skal jeg fortælle ham at jeg ved det, måske det vil gøre det hele lidt nemmere for ham, eller skal jeg vente på han er klar til at fortælle mig det ?......Jeg vil bare så gerne snakke med ham om det, eller ha at han nævner det inden vi ligger i sammen i sengen første gang.

Jeg ser mig selv som lidt sart omkring emnet, da jeg desværre som de fleste uvidende personer ser det som en lidt "ulækker" sygdom/tilstand( ved ikke hvad jeg skal kalde det). Selvom at det sikkert ikke er reelt og jeg bare mangler info.

Min frygt er dog stadig at hvis vi kommer til punktet hvor vi er sammen seksuelt, at der så under akten kommer noget i posen, jeg er såååååååååå bange for at det vil ødelægge det for mig.

Sker det nogensinde under sex, eller er det mig der tænker for meget?
Jeg ved godt at jeg er overfladisk, men håber i andre stomi opererede kan fortælle mig hvordan jeg tackler det bedst, for jeg kan virkelig godt li ham og ønsker han skal føle sig tryg ved mig og ikke fornemme min nervøsitet omkring det.

Hilsen den bekymrede forelskede pige.

mfj74

Re: Har mødt en fyr med stomi, hvordan tackler jeg det bedst

Indlægaf mfj74 » 5. aug 2012 21:21

Hej bekymrede forelskede pige

Kan godt forstå din bekymring. Inden jeg selv fik stomi vidste jeg heller ikke ret meget om stomi. Tænkte vel af gode grunde ikke så meget over det, når det nu ikke var relevant.

Jeg tror at jeg ville vente med at sige noget om det til han selv bringer det på bane. Han venter nok med at sige noget til han føler sig sikker på dig og hvad du vil med forholdet. Men det kan jo på den anden side også være svært for ham at få det fortalt. Han er jo sikkert nok nervøs over hvordan du vil reagere. For som du selv skriver så er det jo stadig et tabu emne for mange.

Hvis i når dertil hvor i skal i seng sammen, så kan han have f.eks. have en lille stomipose på imens. Ja der kan da godt komme noget i posen imens. Det kan man jo ikke rigtig selv styre. Men os med stomi kan dyrke sport, gå i svømmehal osv uden at det er et problem. Selvfølgelig kan man få utætheder, men han vil jo nok sørge for at han måske lige har skiftet plade og pose så den sidder godt fast. Og hvis hans stomi og de materialer han bruger fungere fint, så kan sexlivet også fungere. Så jeg tror ikke at du behøver at bekymre dig om at du måske får noget af hans afføring på dig. Kan da godt forstå at du synes det vil være "ulækkert" og meget grænseoverskridende. Men tror nu ikke at sandsynligheden er så stor.

Jeg håber at du både for hans skyld og for din og jeres kærlighed kan se ud over det at han har en stomi. Det vil måske være lidt svært og akavet de første gange, men så vænner du dig sikkert også til det hvis du elsker ham som den han er. Det er jo kun en lille del af den han er.

Du har jo allerede taget det første skridt ved at søge råd og vejledning her på siden, så det er da det første skridt på vejen og viser at du holder meget af ham. Så jeg håber og tror på at du nok skal lære at acceptere hans stomi.

Jeg ønsker jer held og lykke med kærligheden og fortæl endelig hvordan det kommer til at gå.

Mvh Mette

Marianne Andersen

Re: Har mødt en fyr med stomi, hvordan tackler jeg det bedst

Indlægaf Marianne Andersen » 6. aug 2012 13:30

Kære forelskede pige.
Lad være med at bekymre dig, din kæreste skal nok fortælle alt når tiden er inde, hvis han har en stomi.
Hvis du en dag ser nogle hjælpemidler liggende fremme på badeværelset, kan du jo godt spørge hvad det er som ligger der. Ellers vent.
Når I ender i sengen, så slap af og nyd at I lever. Din kæreste skal passe på at posen ikke løsner sig. Og man har vel i grunden at gøre med sine følelser i den situation.
Om du er sart ??. Nej, det tror jeg ikke, det er ikke værre at skifte en pose end der skal skiftes ble på et barn..
Nyd jeres forelskelse, livet og hinanden.
Mange hilsener fra
Marianne..

Gæst

Re: Har mødt en fyr med stomi, hvordan tackler jeg det bedst

Indlægaf Gæst » 8. aug 2012 19:34

Tak for svar begge to, det er sødt af jer, at i ville tage jer tid til at skrive.
Lige nu er han på ferie, så der er ikke rigtig noget nyt at fortælle, men forhåbentlig senere :wink:

123Mio

Re: Har mødt en fyr med stomi, hvordan tackler jeg det bedst

Indlægaf 123Mio » 8. aug 2012 21:04

Hej forelskede
Jeg tilslutter mig også, at du som udgangspunkt lader din potentielle kæreste afgøre, hvornår han vil fortælle om sin stomi. Måske vil han opleve det som en stor lettelse, hvis du i forbindelse med hans "afsløring" kan sige, at du havde hørt om hans stomi, og at det ikke ændrede ved din interesse for ham.
Nu ved jeg jo ikke hvilken type stomi, han har. Drejer det sig om colostomi, så benytter han måske slet ikke pose. Denne model har jeg selv, og jeg tømmer tarmen hver dag, benytter et lille propplaster, og det hele fungerer så godt, at jeg aldrig oplever, at der kommer afføring ud i den lille bandage. Min kæreste tænker aldrig over min anderledeshed, når vi er intime, for han skal kun forholde sig til et lille plaster på maven. Hvordan det fungerer med pose, kan andre her i forummet jo bidrage med. Måske har din kæreste en stomi, der engang til tilbageføres...
Held og lykke med forelskelsen.

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Har mødt en fyr med stomi, hvordan tackler jeg det bedst

Indlægaf Jesper » 9. aug 2012 19:25

Hej dig :)

Hvis i har dated i en måned og han ikke selv har sagt noget, så vent på ham, han er tydeligt ikke typen der lige bralrer ud med det hele på en gang :) Er sikker på han selv fortæller hvad der skal fortælles når tid er og han er 100% tryg ved dig.

En ting er jeg dog sikker på, når han ikke lige er typen der snakker om den hurtigt, som jeg selv iøvrigt, så skal han nok være super opmærksom når i har sex, sover sammen, eller hvad i nu skal, vil jeg helst ikke blande mig i ;)

Vil dog klart sige,følelser skal man ikke ignorere og kan du virkelig lide ham, så skal stomi forhåbentlig ikke komme i vejen da og hvorfor skulle den blive et problem i sengen, lader ikke til den har generet endnu da, med det mener jeg at jeg læser som om at du kun ved det fordi hans venner har sagt det. :)
/Jesper

Nillerdrengen78

Re: Har mødt en fyr med stomi, hvordan tackler jeg det bedst

Indlægaf Nillerdrengen78 » 9. nov 2012 12:11

Hejsa,

Nu er jeg selv fyr med stomi.. Jeg har haft det siden jeg var 20, og er nu 33.

Hvis du er nervøs for hvad det betyder, så bare tag det helt roligt.. En stomi er ikke et større problem end man selv gør det til!! Det er primært kosmetisk, og giver ikke problemer i hverdagen. Man kan stadig dyrke masser af sex.. Man kan stadig ligge i ske.. Og så længe han selv er afslappet omkring det, så bare tag det roligt.. Er han selv vildt nervøs og pinlig over det, så bare tag en dyb indånding og træk på skuldrene. Sig til ham at i nok finder ud af det.

Hvis han er bare en lille smule fornuftig, så siger han noget inden i kommer videre. Det er jo en kosmetisk ting som måske kan tænde af på. Jeg er f.eks. ikke til store piger, men det kan man jo nemt se på afstand.. Det kan man ikke med en stomi. Derfor siger jeg det altid til piger inden vi kommer dertil hvor tøjet flyver af.. Så kan de bare springe fra hvis de ikke magter det. Det er jo helt fair! Og det hænder da også at der er nogle der springer fra - som regel fordi de har familie der har haft grimme sygdomsforløb med stomi, og det så vækker grimme minder. Men fred være med det..

Det eneste problem jeg har haft stomi-mæssigt igennem de år jeg har haft min stomi, er at man kan komme ud for at den lækker om natten.. Det sker heldigvis meget sjældent, og nej det er da ikke super lækkert, men husk at når du får børn på et tidspunkt, kommer du alligevel til at skulle vende dig til at have et MEGET afslappet forhold til afføring og opkast, og det her er jo ikke et hak anderledes.

Nu skal du så også huske at posen ikke er gennemsigtig.. Og ja, du kan godt risikere at der er noget der kommer ud i posen mens i dyrker sex, men det er jo ikke sådan at det så ligner en fyldt vandballon.. Det er små mængder, og under sex er det sgu det sidste man lægger mærke til!! ;)

En stomi er en pose på maven, det er IKKE en klods om benet!!

Og har du specifikke ting du vil vide, så spørg endelig!! :)

Mvh
Niels

Merete Møller
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. okt 2010 16:35
Årgang: 1941
Stomi siden: 1972
Geografisk sted: Stevns

Re: Har mødt en fyr med stomi, hvordan tackler jeg det bedst

Indlægaf Merete Møller » 11. nov 2012 14:21

Hej Niels/Nillerdreng!
Herligt indlæg fra dig. Du siger lige, hvad der skal siges. Har selv haft stomi i 40 år og nogen klods om benet er den i hvert fald ikke. Da mine børnebørn var små, var det altid mig, der var eksperten i forbindelse med bleskift - for mange bliver jo overraskede over, hvordan maden ser ud, når den er "brugt". Håber ikke jeg støder sarte sjæle.
Man skal ikke bekymre sig unødigt - tingene plejer at vende sig til det bedste.

Derudover - Held og lykke til dig, der har mødt en stomiejer.
Mange hilsener
Merete

sgaard41

14årig med ilostomi

Indlægaf sgaard41 » 11. dec 2012 14:48

Som 10årig fik mit barnebarn en stomi og senere en ilostomi. Han er nu i puberteten, hvilket medfører store problemer. Han gemmer sig, siger at han ikke vil mere eller går helt amok. Stomien har haft mange bivirkninger. Den lækker, han har smerter, er oppe flere gange om natten og er meget træt. Hans forældre gør alt for, at stomien ikke kan ses, selv når han bevæger sig. Tøjet er meget dyrt, og der gives desværre ikke tilskud til den slags.
Han er en meget pæn og afholdt dreng af både drenge og piger, men han vil ikke overnatte hos sine kammerater endsige på skolen, hvor man to gange har glemt ham, når han gik på toilet for at skifte til natpose til trods for, at hans lærer var informeret. Alt lys blev slukket og dørene låst. En gang fik han et vindue åbnet og løb hjem i buldrende mørke, sidste gang ventede han en tid, før en ældre lærer (som han ikke kender) gjorde klasselæreren opmærksom på hans fravær.
Det gør ondt på en ældre mormor. Hvem har gode forslag til at hjælpe ham?

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Har mødt en fyr med stomi, hvordan tackler jeg det bedst

Indlægaf Steen Samuelsen » 11. dec 2012 16:34

For at få løst problemer med utætheder, smerter og andre ting som er direkte relaterede til stomien, skal I gå til stomisygeplejersken/stomiambulatoriet. De skal kunne hjælpe med det. Måske en anden type pose/bandage, måske tætningsmidler - måske justere på prodeduren ved stomiplejen. Blot en lille ændring kan gøre situationen meget bedre.
Forholdene i forhold til skole og skoleaktiviteter skal tages op med skolen/lærerne, der må orienteres om dit barnebarns særlige behov for at kunne fungere sammen med de andre elever. Åbenhed og oplysning over de andre elever og deres forældre er nødvendig for at få tingene til at virke.
Med venlig hilsen ;-)

Steen


Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster