vejledning om seksualitet

Spørgsmål/debat vedrørende sex og samliv og graviditet
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Gæster

vejledning om seksualitet

Indlægaf Gæster » 14. okt 2010 10:28

Hej Alle.

Vi er en gruppe sygeplejestud. der er igang med, at skrive en opgave omkring det at ha en stomi og ens seksualitet. Vi vil derfor meget gerne høre jer om, hvorvidt I har fået information/vejledning af en sygeplejerske omkring seksualitet efter jeres stomioperation og var denne information tilstrækkelig?

Vi håber at høre fra jer, snarest muligt.

På forhånd tak

I tilfælde af, i ikke har lyst til at skrive om det her på forum, så kan i kontakte os på mail: steh07s@ucn.dk

Med venlig hilsen
de kommende sygeplejerskerGæster

Peter Sørensen

Re: vejledning om seksualitet

Indlægaf Peter Sørensen » 14. okt 2010 17:01

Hej

Det er i orden at i vil spørge og have hjælp til opgaveløsning.

Men der er altså nogle etiske spilleregler, som jeg ved i skal følge for at beskytte og validere jeres kilder.

Jeg vil kraftigt opfordre brugere i forummet ,til ikke at sende oplysninger til en anonym mailadresse eller andre der ikke opgiver fuldt navn , uddannelses sted , holdnummer , en deadline og tilbud om at få opgaven tilsendt.

Almindelige brugere kan selvfølgeligt fortsat være anonyme.

Stine

Re: vejledning om seksualitet/ hjælp os

Indlægaf Stine » 14. okt 2010 19:21

Hej Alle

Vi beklager vi har været upræcise.

Vi er sygeplejstuderende fra UCN, der ligger i hjørring, hold h08s, vi kigger i opgaven på om stomien har betydning for, ens seksualitet, livskvalitet samt ens kropsbillede.

Det er selvfølgelig anonymt, vi vil i opgaven bruge fiktive navne - hvis nogen skulle få lyst til at svare.
Grunden til vi skriver herinde og spørg jer, er fordi vi fandt ud af vi ikke havde tilstrækkelig emperi. Opgaven skal afleveres fredag den 22/10 - og man er meget velkommen til, at få et eksemplar.

deadline for svar vil være søndag den 17/10 kl 22.

Mail adr man kan skrive til, hvis man ikke har lyst til at skrive på forum er: steh07s@ucn.dk

Med venlig hilsen
Sidse, Pawline, Marianne, Lene og Stine ( sidste nævnte er modtager af mails)

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: vejledning om seksualitet

Indlægaf Steen Samuelsen » 16. okt 2010 11:32

UCN?

emperi?
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Gæst

Re: vejledning om seksualitet

Indlægaf Gæst » 16. okt 2010 14:29

Hej!
UCN - det forstår jeg heller.
emperi - skulle nok have været "empiri", som betyder erfaring.
Venlig hilsen
Merete Møller, copa-rådgiver :?

mofriha
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. aug 2008 15:43
Årgang: 1974
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Eskilstrup, Falster

Re: vejledning om seksualitet

Indlægaf mofriha » 16. okt 2010 14:48

Hej

UCN står for University College Nordjylland, som er en sammenslutning af mange forskellige uddannelser.

Sygeplejerskeuddannelsen, som er anført her, er en af dem.

Som Merete skriver kan empiri "oversættes" til erfaring. Når man laver opgaver, er det altid vigtigt, at kunne præsentere undersøgelser fra virkeligheden, og ikke blot referere fra bøger og statistikker.

Hilsen

Morten Friis Hansen

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: vejledning om seksualitet

Indlægaf Steen Samuelsen » 17. okt 2010 14:38

Tak

Det ville gøre de hele meget nemmere hvis danskere skrev og talte dansk med hinanden i stedet for at prøve at overgå hinanden i brug af fremmedord. Snobberi!
Med venlig hilsen ;-)

Steen

geniebambi
Indlæg: 40
Tilmeldt: 21. dec 2008 12:57
Årgang: 1983
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: vejledning om seksualitet

Indlægaf geniebambi » 17. okt 2010 16:02

Snobberi? Jeg synes nærmere det er snobberi, at studerende ikke kan få lov til at spørge om nogle ting til deres opgave uden de næsten skal oplyse skostørrelse og give fingeraftryk. Vi er vel selv ude om at vores "historie" bliver brugt, hvis vi fortæller om den...
Jeg synes ikke det er meget anderledes at vi skrive om vores liv herinde end vi skriver til en mail....

De stakkels studerende vil jo bare skrive en opgave om hvordan det er at have stomi og dermed gøre det endnu mere kendt - er det ikke det vi vil? At det at have stomi, ikke skal være tabu...???

Til emnet:
Jeg vil meget gerne svare, hvis i har nogle konkrete spørgsmål i mangler at få svar på.
I kan skrive til mig på geniebambi@hotmail.com
Dec. 2007 - Morbus Crohn
Sep., okt. og nov. 2008 - Fisteloperationer
Dec. 2008 - Ileostomi

Peter Sørensen

Re: vejledning om seksualitet

Indlægaf Peter Sørensen » 17. okt 2010 17:00

hej geniebambi

Det har intet med snobberi at gøre, for at bruge interviews og patient samtaler i en uddannelses opgave, så skal der foreligge en skriftlig aftale mellem den interviewede og dem der laver opgaven, og samtykke til at bruge oplysningerne, i anonymiseret form, som vedlægges opgaven.
Det skyldes at der skal være bevis, for at de oplysninger der videregives i opgaven er ægte og ikke opdigtede,så det er lige så meget i de studerendes interesse at det er i orden.

Det vi selv skriver, åbent i forummet, står vi selv inde for , men når man sender en mail med oplysninger til en mailadresse man ikke kender er det på eget ansvar, og med den risiko der er ,for senere at blive spammet.

123mio

Re: vejledning om seksualitet

Indlægaf 123mio » 17. okt 2010 19:02

Hej

Jeg vil gerne tilslutte mig de positive toner omkring det, at studerende eller andre vil belyse livet med stomi. Selv er jeg meget privat og blufærdig omkring indgrebet, men jeg hylder i den grad andre stomister, der står frem og med deres åbenhed enten i offentligt forum eller i forbindelse med andres opgaver giver en eller anden form for støtte til at håndtere de mange udfordringer, som vi med stomi har.

Samtidig er det også godt, hvis man fortsat fra Cobas side til alles bedste i en positiv ånd gør opmærksom på, hvordan udveksling af personlige informationer bliver respektfuldt håndteret.

Det virker mere berigende end snobbet på mig, hvis man i dialogen herinde får tilført sit ordforråd nogle nye begreber, - det gør jo bare kommunikationen endnu mere interessant og bred.

Tak til jer, der vil arbejde med stomisters problemstillinger og til jer, der med jeres åbenhed udbreder kendskabet og gode redskaber til at håndtere udfordringerne.

Mio

mofriha
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. aug 2008 15:43
Årgang: 1974
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Eskilstrup, Falster

Re: vejledning om seksualitet

Indlægaf mofriha » 17. okt 2010 23:42

Hej

Selvfølgelig skal der være nogle retningslinier for hvordan man udveksler erfaringer på Internettet, og jeg tror da heller ikke de studerende opfatter det negativt, når reglerne bliver præciseret.

At der findes studerende rundt omkring i landet, der interessere sig for vores liv med stomi, er jo bare alletiders. Enhver mulighed for at tale om livet med stomi skal udnyttes 100 %, og derfor skal man selvfølgelig også deltage, hvis man mener man har noget at bidrage med.

At omtale de studerendes sprog som snobberi er jeg absolut ikke enig i. De har jo ikke valgt navnet på deres uddannelsessted, og empiri er et helt almindelig ord indenfor uddannelsessystemet. Endelig kan man jo bare se på denne hjemmeside. Her anvendes ord som F.A.P. familær adenomatøs polypose, Malone/neo-malone-stomi og Morbus Hirschsprung. Det kunne jo være at de tænker, at folk der bruger sådanne udtryk også kender ordet empiri.

Morten Friis Hansen

Gæster

Re: vejledning om seksualitet

Indlægaf Gæster » 18. okt 2010 09:48

Hej alle i forum....

Vi er blevet en lille smule forskrækket omkring al den røre, som det åbenbart har skabt, omkring at skrive på forumèt.

Det vi har ønsket er at sætte fokus på et emne, som vi tror mange opfatter som tabubelagte.

Vi har ikke været interesseret I at få et fyldtsgørende interview, hvor der skal overholdes en masse retningslinjer,men "bare" at få af-/bekræftiget fra stomister om sygeplejerskens opgave, i at vejlede/infomere omkring seksualitet, har været fyldtsgørende nok.
Det er et projekt, ikke en bachleor, som derfor indebærer at vi ikke har en masse tid til rådighed.
Vi takker for jeres hjælp og undskyld ulejligheden.

Mvh. de spl.-stud.
Sidse, Lene, Marianne, Stine og Pawline

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: vejledning om seksualitet

Indlægaf Steen Samuelsen » 22. okt 2010 10:25

Kære halvannonyme sygeplejestuderende.

Jeg vil her gøre rede for det informationsforløb jeg har været igennem i forbindelse med min stomioperation.

Efter at have døjet med blødende tyktarmsbetændelse (Colitis ulserosa (CU)) i over ti år med stadig stigende gener med at holde på afføringen og mindre og mindre effekt af medicinsk behandling foreslog min medicinske overlæge at jeg skulle lade mig operere og få en stomi der ville kunne helbrede mig for CU.
Han gjorde i samme samtale også opmærksom på at han på grund af de ødelæggelser der var i tarmen ikke kunne anbefale en pouch, men fjernelse af både tyk- og endetarm og permanent lukning af endetarmsåbningen. Han gjorde opmærksom på at den største ændring var at jeg skulle vænne mig til mit nye udseende man at der derudover ikke ville ske nogen ændringer med mig.
Efter en måneds overvejelser sagde jeg ja tak til operationen.

Herefter gik der et par måneder inden jeg blev indkaldt til operationsforberedende samtale med en overlæge fra organkirurgisk afdeling og en stomisygeplejerske.
Under samtalen blev operationsforløbet groft gennemgået, hvorefter sygeplejersken fortalte om at leve med stomi, herunder også at samlivs partneren også skulle lære at leve med en person der havde en anden fysik. Der blev også fortalt at stomi ikke var en hindring for at fortsætte et normalt sexliv, og at der var hjælpemidler der kunne anvendes til at ”skjule” stomien og bandagen.
Det vigtigste var at påde patienten og partneren skulle lære og acceptere den nye fysiske tilstand.
Under mødet blev der udleveret kostvejledninger og diverse brochurer fra COPS og hjælpemiddelfabrikanter.
Mødet sluttede med at fastsætte operationsdatoen.

Dagen før operationen mødte jeg på afdelingen og brugte lang tid sammen med den stomisygeplejerske som skulle følge mig under indlæggelsen og efterfølgende skulle være min kontaktperson på stomiambulatoriet.
Stomisygeåplejersken skulle gøre mig klar til operation, udtage prøver for stafylokok analyse, fjerne hår fra operationsstedet og afmærkning af placering af stomi så den sad det rigtige sted både når jeg stod og sad og i forhold til mit tøj. Under disse forberedelser snakke vi også om at leve med stomi, om kost, om at være sig selv og forhold til partneren.
Sidst på dagen inden operationen kom den opererende overlæge for at hilse på mig inden det skulle gå løs.
Han forklarede om operationsforløbet og jeg fik det uddybet ved at spørge ind til detaljer. Under gennemgangen gjorde overlægen tydeligt opmærksom på at der var visse risici ved at fjerne endetarmen, da han skulle arbejde meget tæt på både blod- og nervebaner til kønsorganerne og at der kunne opstå problemer med både erektion og vandladning , varigt eller midlertidigt, men at der hvis der opstod problemer var mulighed for medicinsk hjælp/behandling.

Ved opfølgende kontrol ved både overlægen og ved stomisygeplejerske er der blevet fulgt op med spørgsmål på alle sider af mit liv med stomi.

Jeg har været meget tilfreds med de løbende informationer jeg har fået om at skulle leve med stomi.
Alt i alt er jeg kommet ud af mit operationsførløb som et nyt menneske med en dagligdag hvor jeg ikke er afhængig af at have et toilet inden for 2 minutters rækkevidde.

Jeg må lige tilføje at alle samtaler med læger sygeplejersker selvfølgelig er foregået uden brug af forstyrrende og forvirrende fremmedord og at såvel læger som sygeplejer har præsenteret sig med både fornavn og efternavn.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: vejledning om seksualitet

Indlægaf Steen Samuelsen » 22. okt 2010 11:02

Kære sygeplejestuderende

Nu hvor jeg har svaret på jeres spørgsmål, vil jeg kommentere jeres måde at gribe dette emne an.
Jeg synes at I kommer trampende som en flok elefanter i et jordbærbed.

I har fundet et interessant emne, ok.

Seksualitet – stomi, begge emner der hver for sig kan være meget følsomme, hvordan er det så ikke når man ganger dem med hinanden?

I henvender jer som total anonyme gæster på nettet og spørger til folks mest intime forhold, havde I da forventet at folk bare skulle stå og vende deres inderste ud, - til hvem?

Hvis I vil være sygeplejersker må I lære at nærme jer mennesker (patienter) på en mere følsom måde, starte med at præsentere jer selv, fortælle om baggrunden for samtalen og derefter komme ind på de egentlige spørgsmål.

Grunden til at jeg har svaret så sent på jeres spørgsmål skyldes flere ting:
- skulle jeg overhovedet svare
- hvad forstår jeg ved seksualitet
- hvad forstår I ved seksualitet
- jeg har skullet tænke over hvordan jeg skulle formulere mit indlæg
- jeg har været ude at rejse


Næste gang I skal ud og indhente stof til opgaver så tænk på den udspurgtes perception. Hvis ikke har sikret jer at modtageren har samme opfattelse af spørgsmålet som jer selv får i en kommunikation som bliver forvirrende for begge sider.

Jeg glæder mig til at se resultatet af jeres opgave, og er spændt på at se om I blot er el flok skolepiger der kun har fornavn eller ansvarsbevidste kvinder der vil v edstå jeres fulde navn.

(Perception: den fortolkningsproces der foregår i hjernen fra sanseindtrykket til vi erkender hvad der er sket. Perceptionen baserer sig i stor grad på tidligere erfaringer. Én bestemt hændelse kan derfor opfattes vidt forskelligt af forskellige personer.)
Med venlig hilsen ;-)

Steen

karinaa

Re: vejledning om seksualitet

Indlægaf karinaa » 22. okt 2010 18:59

Hej

Nøj sikke en oplevelse at læse på denne tråd herinde.
Jeg bliver lidt ked af at andre mennesker ikke kan skrive en opgave og derfor søge andre herinde. Hvis man bliver stødt kan man jo lade være med at svare. Måske det har noget med alder og hvor godt (langt) man er i sit forløb. Godt nok fik jeg stomi uden at vide hvad det var og uden at have talt med nogen stomi sygeplejsker om det, men jeg har altid været åben overfor andre som har int. sig for dette emne.

Jeg synes det er endt ud i mundhuggeri her og hvem der kan hvilke ord. Trist for sådan et ellers godt forum :)

Held og lykke med opgaven, er super glad for at i vil skrive om det. Et emne som mange sygeplejsker og læger slet ikke taler om , i hvertfald der hvor jeg har været indlagt .

mvh k

Peter Sørensen

Re: vejledning om seksualitet

Indlægaf Peter Sørensen » 23. okt 2010 00:07

Vi har i Copa , valgt at have et offentligt forum til menings og erfaringsudveksling, mellem personer der har stomi, skal have stomi eller reservoir eller lider af sygdom der kan medføre dette.

Man kan som bruger vælge at optræde anonymt eller træde åbent frem og det er en personlig sag.

Hvis i har en opgave, et projekt eller en bachelor er den "rigtige måde" at kontakte foreningen se mulighederne på http://www.copa.dk/contact.php og aftal hvordan i bedst kan bruge vores erfaring som forening ,eller brugernes indlæg som er beskyttet
Se venligst http://www.copa.dk/andet/brugerbetingelser/

Et minimum er at i oplyser, undervisnings sted, formålet med det i vil vide, fulde kontakt oplysninger på
en ansvarlig, og en mulighed for at se resultatet samt en rimelig deadline.

venlig hilsen Peter.
Copa rådgiver.


Tilbage til "Sex, samliv og graviditet"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster