Min erfaring med Pouch

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Erik T
Indlæg: 33
Tilmeldt: 29. aug 2006 21:05
Geografisk sted: Odense

Min erfaring med Pouch

Indlægaf Erik T » 2. aug 2007 21:28

Her følger min historie:

Jeg blev opereret 1. gang juli 2006, og havde derefter indtil 2. januar2007, 3 operationer, da stomien faldt ud. Det var en grim oplevelse og især sidste operation, kom jeg mig aldrig helt over. Dels blev huden under pladen ødelagt og jeg måtte indlægges igen, så den kunne hele, og så fik jeg helvedesild, hvilket var meget ubehageligt. Jo, det har været et hårdt år !

Men nu til det posetive !!!!

Jeg skulle have lagt stomien tilbage omkring juli 2007, og havde søgt informationer omkring det at have en pouch. Men jeg fandt stort set kun negative omtaler, om hvor skidt folk havde fået det, og var ved at tvivle på om jeg ville have den lagt tilbage. Dog overbeviste familien mig om det, så den 20 juli 2007, blev jeg opereret for sidste gang.
Operationen gik godt, dog havde jeg 4 dage med kvalme og op kast, men allerede 1 uge efter kunne jeg nøjes med at gå på toilettet hver 4. time.
Nu er jeg oppe på 6 timer, og det fungerer bare super !
Så er du i tvivl - gør det ! duer det ikke, kan du få posen igen.
1 års rigtig træls sygdom, er nu afløst af glæde, og det blir´ bare bedre og bedre.

Håber, at dette vil hjælpe dig, hvis du tvivler.
Vil I vide mere, må I gerne emaile mai et59@kabelmail.dk

Erik, årgang 59´

kanzo.

pouch

Indlægaf kanzo. » 3. aug 2007 12:10

Hej Erik

Hvor er jeg glad for at høre/læse om dine positive erfaringer med at få lavet en pouch. Jeg skal selv ind og have lavet pouch d 5 november. jeg har nemlig selv været meget i tvivl, da det meste jeg har læst/hørt om at få lavet en pouch er negativt. så jeg trængte bare til at høre positivt om det. tak. :D

ths
Indlæg: 23
Tilmeldt: 20. jan 2006 15:37

Indlægaf ths » 3. aug 2007 15:22

hej Jeg kan ikke forstå at I kun har hørt negativt om det at ha en pouch. Jeg søgte en masse information om det inden jeg traf min beslutning, jeg var nemlig meget i tvivl. Jeg fik, gennem copa og syghuset kontakt til den del mennesker der havde fået lavet en pouch, og det var kun positive historier jeg fik. Det var da med til at jeg valgte at blive opereret. Jeg går så nu bare og venter på den sidste operation, og så skal jeg så til at lære at gå på toilettet igen.

Mikkel Saugmann
Indlæg: 119
Tilmeldt: 19. mar 2007 17:30
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Saugmann » 3. aug 2007 20:32

Det lyder dejligt! Jeg skal ind d. 17 september og have fjernet posen, og glæder mig mere end nogensinde! Håber virkelig jeg aldrig skal have pose igen!

Erik T
Indlæg: 33
Tilmeldt: 29. aug 2006 21:05
Geografisk sted: Odense

pouch

Indlægaf Erik T » 4. aug 2007 08:38

Signe - jo, jeg fandt ikke posetive erfaringer nogle steder, -så derfor mit indlæg.

Jeg vil lige nævne, at jeg ventede ½ år, fra pouchen var lavet til den sidste operation, - så har den god tid til at hele i.
Pouchen blev lavet på OUH, men tilbagelægningen blev lavet på Middelfart sygehus, hvilket er et meget stille og rart sted at være.

Mikkel Saugmann
Indlæg: 119
Tilmeldt: 19. mar 2007 17:30
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Saugmann » 4. aug 2007 19:48

Har i andre haft problemer med at det "siver" lidt efter at i har fået fjernet posen? Lavede i knibe øvelser?

Det er nok min største frygt når jeg går fjernet posen at det skal fosse ud med lort om natten :(

Erik T
Indlæg: 33
Tilmeldt: 29. aug 2006 21:05
Geografisk sted: Odense

Indlægaf Erik T » 4. aug 2007 19:55

Mikkel Saugmann skrev:Har i andre haft problemer med at det "siver" lidt efter at i har fået fjernet posen? Lavede i knibe øvelser?

Det er nok min største frygt når jeg går fjernet posen at det skal fosse ud med lort om natten :(


Hej

Ja det siver lidt i starten, -måske op til en uge efter, for mit vedkommende. Men det tror jeg at du skal regne med, indtil maven og tarmen er i orden igen. Det var ret tyndt i de første dage.

Mikkel Saugmann
Indlæg: 119
Tilmeldt: 19. mar 2007 17:30
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Saugmann » 5. aug 2007 17:02

Erik T skrev:Hej

Ja det siver lidt i starten, -måske op til en uge efter, for mit vedkommende. Men det tror jeg at du skal regne med, indtil maven og tarmen er i orden igen. Det var ret tyndt i de første dage.


Hej Erik

Er det meget og kun om natten? Lavede du knibeøvelser inden? Jeg regner også med at skulle spise HUSK når det er ført tilbage sådan det kan blive mere fast :)

Erik T
Indlæg: 33
Tilmeldt: 29. aug 2006 21:05
Geografisk sted: Odense

Indlægaf Erik T » 5. aug 2007 17:19

Mikkel Saugmann skrev:
Erik T skrev:Hej

Ja det siver lidt i starten, -måske op til en uge efter, for mit vedkommende. Men det tror jeg at du skal regne med, indtil maven og tarmen er i orden igen. Det var ret tyndt i de første dage.


Hej Erik

Er det meget og kun om natten? Lavede du knibeøvelser inden? Jeg regner også med at skulle spise HUSK når det er ført tilbage sådan det kan blive mere fast :)


Ja, det var kun om natten, og nej det var ikke ret meget.
Jeg fik jo pouchen lavet et ½ år inden tilbagelæggelsen, og der er der 2 udløb fra stomien. Den ene fra tarmen, og den anden til pouchen. Når man så ligger ned, kunne der sive lidt fra posen og ned til pouchen, og man kunne så få noget ud den vej og måske laver man så automatisk "knibeøvelser". Men jeg synes at man lærer at kontrolere det hurtigt, og hvis det er det eneste du frygter, - så er det da intet at være bange for. Jeg var decideret bange for den sidste operation, - men jeg havde også 4 operationer fra juli 06 - jan 07 !

Erik T
Indlæg: 33
Tilmeldt: 29. aug 2006 21:05
Geografisk sted: Odense

Indlægaf Erik T » 5. aug 2007 17:20

Mikkel Saugmann skrev:
Erik T skrev:Hej

Ja det siver lidt i starten, -måske op til en uge efter, for mit vedkommende. Men det tror jeg at du skal regne med, indtil maven og tarmen er i orden igen. Det var ret tyndt i de første dage.


Hej Erik

Er det meget og kun om natten? Lavede du knibeøvelser inden? Jeg regner også med at skulle spise HUSK når det er ført tilbage sådan det kan blive mere fast :)


Ps. jeg har ikke spist Husk eller noget andet, men sørger for at spise godt med brød.

Mikkel Saugmann
Indlæg: 119
Tilmeldt: 19. mar 2007 17:30
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Saugmann » 5. aug 2007 17:59

Hej igen.

Altså jeg var inde d. 26/4 og få lavet pouch og stomi på en gang :) Så jeg skal ind d. 17 september og have fjernet stomien. Så det må vel næsten være det samme som dig?

Det lyder godt Erik, håber på jeg får styr på hurtigst muligt :)

Erik T
Indlæg: 33
Tilmeldt: 29. aug 2006 21:05
Geografisk sted: Odense

Indlægaf Erik T » 5. aug 2007 19:52

Mikkel Saugmann skrev:Hej igen.

Altså jeg var inde d. 26/4 og få lavet pouch og stomi på en gang :) Så jeg skal ind d. 17 september og have fjernet stomien. Så det må vel næsten være det samme som dig?

Det lyder godt Erik, håber på jeg får styr på hurtigst muligt :)


Hej

Ja, det ligner mit forløb. Jeg var så inde og fået undersøgt pouchen med kontrast og røntgen et par måneder før sidste operation, - for at se at den var ok.

Mikkel Saugmann
Indlæg: 119
Tilmeldt: 19. mar 2007 17:30
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Saugmann » 5. aug 2007 20:46

Erik T skrev:Hej

Ja, det ligner mit forløb. Jeg var så inde og fået undersøgt pouchen med kontrast og røntgen et par måneder før sidste operation, - for at se at den var ok.


Okay, det har jeg ikke skulle, tror bare jeg skal drikke kontrasten når det er jeg har fået lukket hullet så at sige :)

Skal du op om natten eller kan du godt sove hele natten?

Erik T
Indlæg: 33
Tilmeldt: 29. aug 2006 21:05
Geografisk sted: Odense

Indlægaf Erik T » 5. aug 2007 21:41

Mikkel Saugmann skrev:
Erik T skrev:Hej

Ja, det ligner mit forløb. Jeg var så inde og fået undersøgt pouchen med kontrast og røntgen et par måneder før sidste operation, - for at se at den var ok.


Okay, det har jeg ikke skulle, tror bare jeg skal drikke kontrasten når det er jeg har fået lukket hullet så at sige :)

Skal du op om natten eller kan du godt sove hele natten?


OK, - de var inde og tjekke, om pouchen var hel, - det troede jeg de gjorde ved alle. Da jeg havde stomien, var jeg oppe 1 gang om natten for at tømme, - det slog aldrig fejl, - og altid mellem kl. 3 og 4. Jeg vågner stadigvæk, men det er nok bare vanen, og så benytter jeg mig af at gå på toilettet samidig, drikker lidt vand og ryger en smøg. Jeg har ingen problemer med at falde i søvn, så for mit vedkommende betyder det ikke noget. Men mon ikke det tager af med tiden.....

Mikkel Saugmann
Indlæg: 119
Tilmeldt: 19. mar 2007 17:30
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Saugmann » 5. aug 2007 21:56

Erik T skrev:OK, - de var inde og tjekke, om pouchen var hel, - det troede jeg de gjorde ved alle. Da jeg havde stomien, var jeg oppe 1 gang om natten for at tømme, - det slog aldrig fejl, - og altid mellem kl. 3 og 4. Jeg vågner stadigvæk, men det er nok bare vanen, og så benytter jeg mig af at gå på toilettet samidig, drikker lidt vand og ryger en smøg. Jeg har ingen problemer med at falde i søvn, så for mit vedkommende betyder det ikke noget. Men mon ikke det tager af med tiden.....


jeg synes dælme det er rart og høre du kan have det så normalt så tidligt! Det er jo ikke andet end 3 uger siden du blev opereret er det?

Erik T
Indlæg: 33
Tilmeldt: 29. aug 2006 21:05
Geografisk sted: Odense

Indlægaf Erik T » 5. aug 2007 22:51

Mikkel Saugmann skrev:
Erik T skrev:OK, - de var inde og tjekke, om pouchen var hel, - det troede jeg de gjorde ved alle. Da jeg havde stomien, var jeg oppe 1 gang om natten for at tømme, - det slog aldrig fejl, - og altid mellem kl. 3 og 4. Jeg vågner stadigvæk, men det er nok bare vanen, og så benytter jeg mig af at gå på toilettet samidig, drikker lidt vand og ryger en smøg. Jeg har ingen problemer med at falde i søvn, så for mit vedkommende betyder det ikke noget. Men mon ikke det tager af med tiden.....


jeg synes dælme det er rart og høre du kan have det så normalt så tidligt! Det er jo ikke andet end 3 uger siden du blev opereret er det?


Ja, - men jeg ver fan..... nervøs inden, - men familien fik mig til at tænke posetivt, og det har jeg gjort. Jeg har også sagt til mig selv, at det nok skal gå godt, - for jeg tror, at man skal ville det, for at det skal lykkes !
Så bare op med humøret, - det er værd at tro på.

RH
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. jan 2007 10:41

Indlægaf RH » 6. aug 2007 10:33

Hej Erik,

Hvor er det dejligt at du skriver sådan et positivt indlæg! Jeg har også i lang tid syntes at men kun hørte om/fra dem med problemer.
Jeg overvejer selv om jeg skal prøve at få den lagt tilbage, men foreløbig skal jeg lige have et barn mere på et tidspunkt! :lol:

Jeg er glad for at høre at det går godt for dig.
Mvh RH

Ps. Mikkel skriver du lige herinde når du er hjemme efter overstået operation?

Mikkel Saugmann
Indlæg: 119
Tilmeldt: 19. mar 2007 17:30
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Saugmann » 6. aug 2007 10:45

Erik T skrev:Ja, - men jeg ver fan..... nervøs inden, - men familien fik mig til at tænke posetivt, og det har jeg gjort. Jeg har også sagt til mig selv, at det nok skal gå godt, - for jeg tror, at man skal ville det, for at det skal lykkes !
Så bare op med humøret, - det er værd at tro på.


Selvfølgelig, det tror jeg da også jeg er, men jeg er bare så opsat på og leve "normalt" igen og vil gøre alt for det! Så mon ikke det går :) Så må jeg lige leve med at jeg i den første uges tid måske pøller lidt i sengen hehe.

RH: Det kan du tro jeg gør! :) For jeg ved selv hvor træls det er og få samme historie om det ikke er gået godt med pouch. Men det skal nok gå godt med mig ;)

Erik T
Indlæg: 33
Tilmeldt: 29. aug 2006 21:05
Geografisk sted: Odense

Indlægaf Erik T » 10. jan 2008 22:21

Hej igen

Ja, så er der gået ca 7 mdr siden jeg blev opereret, og her er en lille opdatering siden sidst.

Jeg oplever dage hvor der går op til 12 timer mellem toiletbesøg ! men der kan også være aftener, hvor der kun går 2 timer, men jeg tror at det
kommer meget an på, hvad jeg spiser.
Jeg har haft en del irritation bagi, men smører med lidt creme, når jeg har været på toilettet. Dette skulle holde op på et tidspunkt, sagde lægen
på sygehuset. Jeg har været til min sidste kontrol, og blev erklæret rask.
Jeg havde tabt mig 17 kg, men har taget 13 kg på igen.
Men hvor er jeg dog glad for at jeg besluttede at blive opereret.

Mikkel Saugmann
Indlæg: 119
Tilmeldt: 19. mar 2007 17:30
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Saugmann » 10. jan 2008 22:52

Erik T skrev:Hej igen

Ja, så er der gået ca 7 mdr siden jeg blev opereret, og her er en lille opdatering siden sidst.

Jeg oplever dage hvor der går op til 12 timer mellem toiletbesøg ! men der kan også være aftener, hvor der kun går 2 timer, men jeg tror at det
kommer meget an på, hvad jeg spiser.
Jeg har haft en del irritation bagi, men smører med lidt creme, når jeg har været på toilettet. Dette skulle holde op på et tidspunkt, sagde lægen
på sygehuset. Jeg har været til min sidste kontrol, og blev erklæret rask.
Jeg havde tabt mig 17 kg, men har taget 13 kg på igen.
Men hvor er jeg dog glad for at jeg besluttede at blive opereret.


Det lyder godt nok LÆKKERT Erik :) Tager du ellers noget kost tilskud? Feks Husk?

Hvad gør du helt præcis for at undgå hyppige afføringer?
Mikkel, Årgang 84

Erik T
Indlæg: 33
Tilmeldt: 29. aug 2006 21:05
Geografisk sted: Odense

Indlægaf Erik T » 11. jan 2008 06:46

Mikkel Saugmann skrev:
Erik T skrev:Hej igen

Ja, så er der gået ca 7 mdr siden jeg blev opereret, og her er en lille opdatering siden sidst.

Jeg oplever dage hvor der går op til 12 timer mellem toiletbesøg ! men der kan også være aftener, hvor der kun går 2 timer, men jeg tror at det
kommer meget an på, hvad jeg spiser.
Jeg har haft en del irritation bagi, men smører med lidt creme, når jeg har været på toilettet. Dette skulle holde op på et tidspunkt, sagde lægen
på sygehuset. Jeg har været til min sidste kontrol, og blev erklæret rask.
Jeg havde tabt mig 17 kg, men har taget 13 kg på igen.
Men hvor er jeg dog glad for at jeg besluttede at blive opereret.


Det lyder godt nok LÆKKERT Erik :) Tager du ellers noget kost tilskud? Feks Husk?

Hvad gør du helt præcis for at undgå hyppige afføringer?


Jeg begyndte for et par mdr siden at styrketræne, og købte noget proteinpulver i Bilka, og så begyndte kiloerne at komme.
Jeg gør ikke noget for at nedsætte afføringerne, men har fra dag 1, haft den tro på det, at det nok skulle gå godt.

Lars

Indlægaf Lars » 13. jan 2008 12:36

Erik T skrev:Jeg begyndte for et par mdr siden at styrketræne, og købte noget proteinpulver i Bilka, og så begyndte kiloerne at komme.
Jeg gør ikke noget for at nedsætte afføringerne, men har fra dag 1, haft den tro på det, at det nok skulle gå godt.


Hej Erik

Jeg har også købt noget proteinpulver og har planer om at begynde i et Fitnesscenter, synes bare at pulveret smager grimt. Hvordan blander du dit og hvilken smag har du med? Ved godt, at dette indlæg ikke passer under denne tråd... :)

/Lars

Erik T
Indlæg: 33
Tilmeldt: 29. aug 2006 21:05
Geografisk sted: Odense

Indlægaf Erik T » 13. jan 2008 12:56

Lars skrev:
Erik T skrev:Jeg begyndte for et par mdr siden at styrketræne, og købte noget proteinpulver i Bilka, og så begyndte kiloerne at komme.
Jeg gør ikke noget for at nedsætte afføringerne, men har fra dag 1, haft den tro på det, at det nok skulle gå godt.


Hej Erik

Jeg har også købt noget proteinpulver og har planer om at begynde i et Fitnesscenter, synes bare at pulveret smager grimt. Hvordan blander du dit og hvilken smag har du med? Ved godt, at dette indlæg ikke passer under denne tråd... :)

/Lars


Hej

Jeg blander det op i kærnemælk og synes ikke at det smager grimt, - men må man ikke somme tider lide lidt for skønheden ?
Ang. fitnescenter, - der vil jeg ikke spilde mine penge. Jeg har købt denne træningsbænk hos Harald Nyborg til kr 895,-
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... 40&n=40100


Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster