Oplevelsen af en pouchoperation kontra andre operationer

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
bentbang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. okt 2009 11:23

Oplevelsen af en pouchoperation kontra andre operationer

Indlægaf bentbang » 11. okt 2009 11:01

Idet jeg et sted i fremtiden skal pouch-opereres gør jeg mig tanker, hvor omfangsrig operationen og perioden derefter er. Jeg har i august fået fjernet min tyktarm mere eller mindre akut, og da der var en lækage måtte jeg to dage efter opereres igen. Det var hårdt, ikke mindst psykisk. Fysisk var det jo også hårdt; vel sagtens også fordi jeg var præget af den syge tyktarm.

Nuvel, mit spørgsmål er, hvorledes oplevelsen er af en pouchoperation sammenholdt med andre operationer, evt. det at få fjernet sin tyktarm? Jeg vil gerne høre både fysiske og psykiske oplevelser?

Hilsen Bent Bang

Mette74

Re: Oplevelsen af en pouchoperation kontra andre operationer

Indlægaf Mette74 » 23. okt 2009 21:54

Hej

Jeg har haft min pouch i 12 år (... og kan sige (forhåbentligt uden at begå hybris) at jeg er glad for den).

Jeg oplevede pouch-operationen som lidt værre end fjernelsen af tyktarmen (i form af en del kvalme). Det skal lige siges, at jeg at fik lavet pouch OG forbundet denne til "rumpetten" i én arbejdsgang (hvilket ikke er normalt). Havde som sagt en del kvalme efterfølgende, men det er vist ret naturligt efter al den "roden rundt" i maveregionen. Kan faktisk ikke huske, om jeg oplevede flere smerter - tror det ikke :roll: . Synes i det hele taget ikke, at der var mega-smerter ifm. nogen af operationerne. Det føles naturligvis ikke rart, men hospitalspersonalet var gode til at dosere smertelindringen.

Held og lykke med det hele.

Mvh Mette

Cilla 1989

Re: Oplevelsen af en pouchoperation kontra andre operationer

Indlægaf Cilla 1989 » 24. okt 2009 02:01

Hej BentBang ..

Den gang jeg blev opereret, som er næsten 2½ år siden, fik jeg fjernet hele tyktarmen og i samme operation blev der lavet J-pouch og en midlertidig loop-ileostomi.. efter første operation har der selvfølgelig været normale smerter som følge af en stor operation - men fordelen ved at det blev lavet i et, var at når min tarm skulle lægges tilbage, så ville det kun være et ganske lille indgreb..de kan nemlig lukke stomien gennem selve stomihullet :!: .. de eneste smerter der var efterfølgende var at maven skulle til at arbejde på en anden måde igen..
Dog var jeg bare så uheldig at det aldrig kom til at fungere, men det er en helt anden historie :wink:
Held og lykke til dig :D

Hilsen fra Cilla 1989

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Re: Oplevelsen af en pouchoperation kontra andre operationer

Indlægaf Louise PT » 24. okt 2009 14:30

Hej Bent,

Da jeg fik min tyktarm fjernet og lavet ileostomi havde jeg det meget ringe, men en hel del kvalme (det viste sig senere, at jeg ikke kunne tåle de der laber larver piller...) og arret gik op, da clipsene blev fjernet. Dette gjorde ikke forløbet bedre :x

Da jeg fik lavet min pouch 3/4 år senere, fik jeg, pga. hudproblemer omkring stomien, lavet pouchen og sat den i gang (altså ingen loopstomi) i samme operation. Denne operation var langt mindre smertefuld synes jeg, end den anden operation. Det tog sin tid at få passage med luft og afføring (ligesom med den første operation), og det gjorde derfor lidt ondt i 3-4 dage. Men efterfølgende (arret sprak desværre igen, da clipsene blev fjernet. Men denne gang blev jeg ikke syet. Vi satte de der sommerfugle strips på, som man kan købe på apoteket, med det samme, og dem gik jeg med i ca. 5 måneder) gik det hurtigt med at komme mig.

Pouchen tager jo sin tid med at skulle fungere optimalt (suge væske osv.), men det er jo sådan det er. Så synes helt klart min pouch operation var den med færrest smerter og hurtigst bedring af de to operationer.

Held og lykke med operationen.

Hilsen Louise


Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst