pension

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
karina
Indlæg: 27
Tilmeldt: 3. jan 2004 16:48
Geografisk sted: dybvad, nordjylland

pension

Indlægaf karina » 12. nov 2009 16:05

Hej
Jeg er 32 år og har været syg af morbus crohn de sidste 16 år, fik i år 2000 lavet stomi, og herefter pouch, som blev fjernet efter knapt et år pga af fistler. jeg har siden år 2000 været mere sygemeldt ind jeg har været på arbejde. hver gang jeg er startet igen er der gået maks 3 mdr så har den været gal igen med entet fistler, betændelse i bugspytkirtlen, betændelse i galdeblæren, begyndende tarmslyng, ja jeg kan blive ved. men nu er min praktiserende læge begyndt at snakke pension, da jeg lige har været i noget arbejdsprøvning med henblik på fleksjob, men igen 6 uger og akut indlæggelse med stærk opblusning i tarmsygdommen. så jeg ville hør om der er nogen der har erfaring med at søge pension, og om der er noget jeg skal vær opmærksom på. nogen der kender en god rådgiver.
karina

Peter Sørensen

Re: pension

Indlægaf Peter Sørensen » 12. nov 2009 17:14

Hej Karina

Når din læge selv er inde på at indstille dig til pension, og du oveni har været gennem arbejdsprøvninger til fleksjob, så mener jeg at du skal få startet din pensionssag op, så hurtigt som muligt.
Det nytter ikke med alle de tilbagefald og arbejdslivet hængende over hovedet, det stresser både dig og din krop, du trænger til ro på.
Hold dig for øjet at pension ikke nødvendigvis er for hele livet, hvis du får det bedre og får overskud til et lille job,kan den sættes i bero.
Din sag skal køres på grundsygdommen morbus crohn incl de komplikationer og følgesygdomme der er tilstede.
Bed om kopi af dine journaler og udtalelser fra mavetarm lægen, som du kan vedlægge sagen.

GR
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17. jun 2005 19:13
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Re: pension

Indlægaf GR » 13. nov 2009 16:18

Hejsa Karina... Jeg får pension efter de nye regler. Det har jeg fået siden 2003. Jeg har haft MC siden 94 og har ved siden af 4 andre sygdomme, så er ikke udelukket pensioneret på min MC. Jeg er pensioneret på min MC og 2 af mine andre sygdomme.

Der findes 2 former for pension. Permanent pension som jeg altid har fået og så pension med kontrol. Hvilken en man får tilkendt, ved man først, når man har fået pension. Pension med kontrol kan man bla. få tilkendt, hvis kommunen mener der kan ske en forbedring, inden for det man fejler. Er man pensioneret med kontrol, bliver ens sag derfor taget op igen efter x antal år, f.eks 2,3 eller 5 år og ens pension kan blive frakendt en igen. Jeg er dog aldrig stødt på nogen, hvor det er sket. Man kan anke, afgørelsen, hvis man bliver pensioneret med kontrol.

Vejen til pension kan for nogens vedkommende være lidt lang og sej. For mit eget vedkommende, var det rimelig lige til. Jeg var i en arbejdsprøvning, der blev afbrudt, da det var formålsløs og fik derefter pension.

For at få pension skal alle behandlings muligheder være udtømte og ens arbejdsevne være meget lille. Jeg fik pension med en arbejdsevne på 8 timer.

Nu ved jeg ikke hvordan dine økonomiske og familære forhold er. Men man kan, få mindre i pension end kontanthjælp. Der er folk der får omkring 5000, 6000 tusind udbetalt i pension i måneden. En pension er nemlig mindre til en start for samlevnde og gifte end enlige og partners indkomst kan påvirke ens pension lidt forskellig, alt efter hvad indtægt vedkommende har.

Man får ren pension på de nye regler og ikke andet. Man kan får boligsikring, hvis man bor i lejet bolig. Der er ingen tillæg, eller halv licens. Man kan søge om §100 og tilskud til enkel udgifter og hjælp til medicin og sygebehandling, hvis man ikke, selv kan betale.

Man kan søge pension efter 2 paragraffer 17 og 18. Den ene paragraf er, hvis man selv rejser sin sag, den anden er, når kommunen gør det. Der er forskel i hvilken papir, der bliver brugt i ens sag om det er en ene eller anden paragraf. Det kan din sagsbehandler fortælle dig meget mere om. Der er nogen der selv rejser sin sag, fordi kommunen ikke vil og også har fået pension via den vej. Min egen er rejst af kommunen.

God bedring og pøj med det hele. :)
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

karina
Indlæg: 27
Tilmeldt: 3. jan 2004 16:48
Geografisk sted: dybvad, nordjylland

Re: pension

Indlægaf karina » 13. nov 2009 20:50

Tak for svarene.
Skal til smtale med min mave/tarmlæge på mandag, så vil jeg lige høre ham ad. mensyntes at min situation er kørt meget fast lige nu med udbrud i sygdommen, medicin der ikke rigtig vil virke manglende søvn pga af mavesmerter så håber snart der sker noget positivt.. god weekend til alle
karina


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster