Tøj og illestomi!!

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
VibekeN
Indlæg: 28
Tilmeldt: 27. sep 2009 11:26
Årgang: 1985
Stomi siden: 2009

Tøj og illestomi!!

Indlægaf VibekeN » 6. okt 2009 16:58

Hej..

Jeg blev opereret for 3 uger siden og fik anlagt stomi. Jeg har haft kraftig udbrud af Colitis ulcerosa i 2 år og nu var der ingen vej tilbage, efter som kun store doser prednisolon ku holde det nede på et niveau der næsten ku holdes ud.
Jeg synes nu det går ganske godt med min stomi, jeg er ved at have godt styr på det men jeg er ved at blive sindsyg hver gang jeg skal have tøj på. Jeg føler ikke der er noget som passer mig mere, jeg kan have et par træningsbukser på og ellers kun strømpebukser med kjole. Hver gang jeg hopper ned i et par cowboy bukser gør det ondt over det hele og genere omkring stomien, også selvom det er et par lavtaljet bukser og de sidder under stomien og poseringen. Ville bare høre om der er andre der har samme problem som mig og om det bliver bedre med tiden, for tænker også om det er for tidligt at forlange at ku gå i samme tøj som før operationen. Er stadig en del øm i hele maven og omkring de små sår de lavede i forbindelse med kikkertoperationen.

Håber at høre fra jer!!

Hilsen Vibeke

karinaa

Re: Tøj og illestomi!!

Indlægaf karinaa » 6. okt 2009 19:23

hejsa

godt det er gået godt med din stomi*S*
Jeg vil sige i starten gik jeg også kun i joggingbukser (dem fra hm er super)
Nu hvor jeg ikke har problemer med stomien går jeg også i nogle lidt mere stramme bukser men jeg synes stadig de skal være løse foroven. Der skal jo være lidt plads. Jeg går tit i bukser med en top som går lidt ned over bukserne. Jeg synes mest det er det med at jeg føler jeg ser gravid ud som genere mig derfor det tit ender med jogging men for tiden går jeg også i det andet alt efter humør*S*
Så for mig fungere det for tiden bedst med bukser med høj talje, men tror du skal se tiden lidt an for du er jo stadig øm!

Held og lykke

karina

Gæst

Re: Tøj og illestomi!!

Indlægaf Gæst » 7. okt 2009 08:38

Hej Vibeke

Tålmodighed - tålmodighed - tålmodighed

Du skal være glad for at du har det så godt allerede efter 3 uger. Der er blevet lavet et stort indgreb i din krop og det skal kroppen have god tid til at komme sig over og vænne sig til.
Jeg er helt sikker på at du om et par måneder kan gå i det tøj, som du har lyst til.

Jeg går til daglig i cowboybukser i samme størrelse som før operationen, dog i stræk-demin fordi der skal være lidt plads tilstomien og bandagen, hvilket andre dog ikke lægger mærke til.

Gæst

Re: Tøj og illestomi!!

Indlægaf Gæst » 7. okt 2009 21:51

Hejsa!!

Jeg har fundet ud af at gravid bukser er bare det bedste!! Mamalicious laver nogle super fede cowboy bukser til omkring 300 kr. Jeg synes det er dejligt at have det lange stykke stof som går op til navlen - det dækker alt - fra pose til år. Synes også at det er rart at føle at alt sidder godt på plads - så det vil jeg anbefale.

HM laver også smarte gravid bukser - jeg har lige købt et par sorte fløjel.

Held og lykke med jagten og fortæl gerne hvis du finder noget endnu smartere :)

VibekeN
Indlæg: 28
Tilmeldt: 27. sep 2009 11:26
Årgang: 1985
Stomi siden: 2009

Re: Tøj og illestomi!!

Indlægaf VibekeN » 8. okt 2009 12:13

Tunsind tak for jeres svar, det er dejligt at høre at det kan lade sig gøre at have "normalt" tøj på :)

Jeg er nok lidt for hurtig ude i forhold til hvad kroppen er klar til, sjov nok så sagde min læge også igår da jeg var til kontrol at jeg skulle have TÅLMODIGHED, selvom det ikke er min stærke side. Så har besluttet at indtil jeg ikke er øm mere så må jeg med go samvittighed have mine kære træningsbukser på. De støtter nemlig helt vildt godt op omkring maven, og det har jeg virkelig brug for.

Havde godt overvejet det der med gravidbukser, men ku ikke få mig selv til at prøve dem for er jo ikke gravid :) men kan godt se fidusen i at de støtter rigtig godt. Det vil jeg prøve næste gang jeg kommer ned i byen, hvordan de er.

Knus fra vibeke

Gæst

Re: Tøj og illestomi!!

Indlægaf Gæst » 8. okt 2009 13:30

Hej ... :)

Nu ved jeg jo ike hvor gammel du er men under alle omstændigheder, så skal man jo føle sig godt til pas. Jeg fik stomi for godt 6 år siden som 18årig, og havde også mange problemer i starten! men nu går jeg i stræk slimfitt jeans fra Global funk, og bruger stort set kun bjorn borg hipsters under da de har en god bred elastik som holder pænt på posen. mine jeans er i normal talje da jeg ikke kan gå med lav talje pga posen sidder rimlig højt (navlen)... ellers er baggy jeans gode, og så det med bluser og t-shirts som går lidt ned over, buksen. kjoler, nederdel og toppe i a-form er også godt, og ellers et tørklæde er altid godt til at hænge og "dække" lidt eller til at holde i hånden hvis men hurtigt skal på wc, så til lige at holde lidt for maven, samt hvis man sidder til en forsamling hvor der kommer lidt lyde til at tage ned til maven for at "dæmpe" lyde lidt :) mange små triks gælder...
til sommer har jeg bikini med en løs sommer top eller kjole ud over på og i svømmehallen en alm sports badedragt på men måske lidt længer hofteskål i... til en fin fest kan man bla. i change undertøj få nogen underbukser der er ben i og så går op over navlen til at holde på posen hvis men skal have en lidt finer stram kjole på eller andet, eller en bodystoking...

håber det kan gi lidt ideer, og ja igen tålmodighed, og selv efter 6 år er det også godt, for nogen dage er noget tøj bedre at have på end andet fordi det hele er lidt ømt mm.

Mvh Ditte 24år

Bettina B

Re: Tøj og illestomi!!

Indlægaf Bettina B » 16. okt 2009 13:27

Hej vibeke
jeg kan godt huske frustrationen, selv om det er mere end 10 år siden , jeg selv var der.
er 33 år nu og går selv i næsten alt.
bessie jeans er fede, strækkvalitet og akkurat så høje at de dækker stomien, uden at være mormor-agtige ;-)
alm bikini går jeg også i nu, hvis folk vil kigge, så må de kigge!!
mener, at hvis det ikke generer mig, hvorfor skulle det så genere andre.
Det vigtigste er at du finder noget - du føler dig godt tilpas i.
bare prøv løs, når ømheden er væk.
Bettina

VibekeN
Indlæg: 28
Tilmeldt: 27. sep 2009 11:26
Årgang: 1985
Stomi siden: 2009

Re: Tøj og illestomi!!

Indlægaf VibekeN » 19. okt 2009 12:29

Det er lige netop sådanne små triks der er gode at få, for synes godt min pose kan sige lyde, især om morgenen. Det er super dejligt at høre at der er flere muligheder for tøj når det ikke gør ondt mere, glæder mig meget til smerterne er helt væk så jeg kan komme ud af mine jogginbukser.

Nu skriver i at i går i svømmehal og på stranden, hvordan gør i med pose og kan pladen holde til at man ligger og plasker rundt i en svømmehal længere tid af gangen uden at falde af? - min lille kusine spurgte mig igår om vi ikke skulle tage i svømmehallen (hun er 6 år) for det plejede vi at gøre, men jeg vidste simpelthen ikke hvordan man gjorde og sæt nu hvis det falder af.. puha.. Jeg er ligeglad med om folk skulle kigge, for mange ved jo hvad det er.

Hilsen Vibeke

Peter Sørensen

Re: Tøj og illestomi!!

Indlægaf Peter Sørensen » 19. okt 2009 14:23

Hej Vibeke

Den kan godt holde til svømmehal, og strand, sørg for at have en frisk bandage på, så er du klar.

Der er en del indlæg omkring svømning bla her viewforum.php?f=24

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Tøj og illestomi!!

Indlægaf Steen Samuelsen » 19. okt 2009 17:15

Hej Vibeke

Flere af lokalafdelingerne i COPA har særlige svømmearrangementer. Prøv at møde op til en svømmedag, hvis det er indenfor din rækkevidde. De der plejer at komme vil kunne give dig gode råd og tag bare kusinen med.

Prøv at se om du kan finde et svømmearrangement her: http://www.copa.dk/lokal/
Med venlig hilsen ;-)

Steen

VibekeN
Indlæg: 28
Tilmeldt: 27. sep 2009 11:26
Årgang: 1985
Stomi siden: 2009

Re: Tøj og illestomi!!

Indlægaf VibekeN » 20. okt 2009 19:53

Så er der vidst ingen undskyldning for at tage afsted og få sig en svømmetur sammen med min lille kusine.
Tak for jeres svar:-)

hilsen Vibeke


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster