Hvor hører jeg til?

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Marianne
Indlæg: 11
Tilmeldt: 1. sep 2004 21:00
Geografisk sted: Holte

Hvor hører jeg til?

Indlægaf Marianne » 20. jul 2009 23:14

Jeg har haft min ileo-stomi i næsten 13 år og føler mig som en "garvet" stomist. Jeg er flyttet
til en anden kommune og tænker på hvor hører jeg egentlig til hvis jeg skulle få brug for hjælp
på et stomiambulatorium? Henvender jeg mig bare på det nærmeste sygehus med et stomi-amb.?

En anden ting - bliver man ikke indkaldt til en form for kontrol efter så "mange år"? Eller er man overladt til sig selv?

Jeg oplever, som mange andre, mavekneb/tarmstop en gang imellem. Kan man selv lære at skylle "proppen" ud? Er der nogen som har erfaring med selv at gøre det?

God sommer til jer alle.
Marianne 8) 8)

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvor hører jeg til?

Indlægaf Steen Samuelsen » 21. jul 2009 10:13

Hej Marianne

Vi har i Danmark frit sygehusvalg, du kan derfor selv vælge dit stomiambulatorium. Som din egen erfaring sikkert siger, holder man sig som reget til stomiambulatoriet på det sygehus hvor man blev opereret, men det er ikke nødvendigt.
I forbindelse med flytning kan det være nødvendigt eller praktisk at skifte stomiambulatorium, og her må man så se på hvad der er i nærheden af den nye bopæl eller spørge hvor andre har gode erfaringer.

Du kan se en samlet oversigt over stomiambulatorier her:
http://www.copa.dk/raadgivning/ambulato ... -adresser/
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

Re: Hvor hører jeg til?

Indlægaf Peter Sørensen » 21. jul 2009 10:18

Hej Marianne

Som Steen så rigtigt skriver, kan du benytte det ambulatorium der passer dig bedst.
Ring til ambulatoriet og spørg, hvad du skal gøre for at blive tilknyttet der.
Med hensyn til de andre spørgsmål, så indkaldes man ikke udover de kontroller, man har haft typisk det første år efter operation, men man er ikke overladt til sig selv,man kan altid kontakte ambulatoriet hvis man har problemer af den ene eller anden art.
Der er mange der på ambulatoriet lærer at tackle en prop, på forskellige måder.

Marianne
Indlæg: 11
Tilmeldt: 1. sep 2004 21:00
Geografisk sted: Holte

Re: Hvor hører jeg til?

Indlægaf Marianne » 21. jul 2009 10:49

Tak til Steen og Peter for jeres hurtige kommentarer.
Hilsen Marianne :D


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster