Op på cyklen igen.

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
jeanettef
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30. mar 2016 16:52

Op på cyklen igen.

Indlægaf jeanettef » 7. apr 2016 16:56

Hej
Fik fjernet endetarmen for 8 uger siden. Såret er næsten helet op nu. Vil høre om der er nogen der har erfaringer med hvor hurtigt, de kunne sidde på en sadel igen og er der evt. nogle special sadler som aflaster, så trykket ikke bliver for stort på de nyhelede væv?
Har ikke kunnet cykle i 2 år og glæder mig vildt meget til at genoptage turene til arbejdet ( små 20 km)
Jeanette

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Op på cyklen igen.

Indlægaf Steen Samuelsen » 17. apr 2016 18:10

Jeg satte mig på cyklen efter et halvt år. Det bedste svar får du ved at prøve selv.
Hvad sadel angår, så kører jeg på racercykel med en meget lille sadel. Men også her er det bedst at prøve sig frem og hvis den sadel du har nu ikke er egnet, så gå til cykelhandleren og kig på udvalget, og prøv dig frem.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Op på cyklen igen.

Indlægaf Henning Granslev » 18. apr 2016 16:59

Hej Jeanette.
Jeg syntes også som Steen, at du må prøve dig frem til, om du igen kan cykle efter fjernelse af endetarmen. Du skriver, såret er næsten helet op. Det vil måske være en god ide, at spørge lægen om råd. Sæt såret bliver forværret.
Jeg havde sår ret længe efter endetarmen blive fjernet. Og da blev jeg frarådet at cykle, før såret var helet. Men det er længe siden. Der kommer hele tiden nye råd og erfaringer fra både læger og personer med stomi, hvorledes man kommer videre i dagligdagen efter stomianlæggelsen.
Det gode er, at næsten alle kan gøre som før - også cykle. Er du nu i tvivl, så spørg din læge.

Hilsen og god tur ud i naturen.

Henning Granslev
Henning Granslev


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster