I arbejde igen ?????????

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
vibi61
Geografisk sted: København/ Værløse

I arbejde igen ?????????

Indlægaf vibi61 » 29. jan 2008 21:21

Hej til dem der læser dette indslag!
Jeg skal i gang med mit arbejde efter en langvarig sygemelding, der er end med en stomi, og som alle ved er det en sej omgang at komme sig over. Spørgsmål fra mig er om nogen vil fortælle om deres erfaringer med at starte arbejde igen. Træthed, leve med stomien på jobbet, hvornår igang igen. Kollegers accept,åbenhed, hvad i kunne klare den førtste tid, hvad der "kom bag på jer"...og andre gode eller mærkværdige oplevelser. Det vil være dejæigt at få belyst så mange ting som mulig, for at være mere "forberedt" til det forestånde pulserende liv.
På forhånd tak.
Vibi
Vibi61

Peter Sørensen

arbejde igen

Indlægaf Peter Sørensen » 29. jan 2008 22:08

Hej Vibi

Min erfaring er at åbenhed, og en positiv indgang, ( det ved jeg du har udfra dine indlæg) :D åbner det aktive liv for en.

Man skal være klar over at en del, kolleger har svært ved at spørge ind til ,hvad det hele har betydet for dig, som person.
Der er mange tabuer omkring stomi, og sygdom, så jeg syntes det er en fordel ,for alle hvis " stomisten" , måske lige forklarer hvad det betyder, at have stomi ,en del tager nogle bochurer med, (kan bestilles på vores kontor) ,så kolleger kan læse om tingene og senere stille spørgsmål udfra denne information.

det vigtigste er at du lytter til din krop, og ikke forcerer tingene, det tager tid at komme helt på dupperne igen, så det kan være optimalt for nogele at starte blødt, og lave en aftale om at kunne gå tidligere hjem, hvis man kan mærke det er for voldsomt.

Toilet forholdene på arbejdspladsen, kan nogle steder kræve et eftersyn, hvor man selv er nødt til at fortælle hvad man har brug for, som f.eks en spand med låg til affald, toilet med adgang til håndvask, uden man skal ud i et andet rum.

Optimalt er det hvis man kan komme af med den brugte bandage, i en udendørs affalds bøtte, urin og aføring kan ætse hul i selv de bedste affaldsposer, hvis de ligger for længe i en spand.
Er det ikke muligt kan jeg anbefale hundeposer, hvor jeg så anvender to poser, for lige at sikre at det holder.

Vær forberedt på at folk har mange sjove holdninger og spørgsmål og hensyn ,de tager til os med stomi.
Jeg har flere gange prøvet at blive tilbudt special tilberedt mad, uden krydderier(selv salt), for det kan stomien jo ikke tåle :wink:

Hanne Andersen

arbejde igen

Indlægaf Hanne Andersen » 29. jan 2008 22:53

Hej Vibeke
Nu skriver du ikke hvilket arbejde du har, om det er et fysisk tungt eller det er et letter arbejde
men jeg vil da anbefale dig at du sammen med din sagsbehandler og læge for lavet en aftale med din arbejdsgiver om en blid op start hvor du arbejder et x antal timer og du så får sygepenge for resten og så langsom trapper op . :roll:
for hvis du ikke kan holde til så mange time som du nomalt har og så bliver sygemeldt igen koster det din arbejdsgiver penge , men hvis du starter op med delt arbejdstimer og delt sygepenge så koster det ikke din arbejdsgiver noget hvis du ikke kan klare de timer som er aftalt. da han kun betaler for de timer du arbejder. og så kan det også være letter for dig at du ikke skal tænke på hvad arbejdsgiveren nu vil sige hvis man ikke har de kræfter og enegi i starten efter en længere sygeperiode
håber dig alt godt :wink:
Hanne

Tilbage til "Diverse"