Jeg hedder Dorte, er 29 år gammel og har haft Crohn siden jeg var 7. Jeg bor sammen med min kæreste og vores 4 katte i en lille by uden for Silkeborg.
Efter planen skulle jeg have afsluttet min kandidatuddannelse i molekylærbiologi til efteråret, men nu er der så lige en stomioperation, der skal overstås først.
Det har været lidt svært at acceptere, da jeg lever et nærmest fuldstændig normalt liv. Jeg har ikke et voldsomt Crohn-udbrud eller er invalideret af 20 toiletbesøg om dagen. Jeg har faktisk ikke haft en eneste sygedag pga. min Crohn under mit studieforløb.
Lidt ved et tilfælde blev det konstateret, at min endetarm er meget kraftigt forsnævret nok pga. et fistelsystem i området. Jeg har så også en godartet bindevævssvulst, der sidder mellem den indre og ydre lukkemuskel, og den vil lægerne gerne fjerne. Det kan så ikke lade sig gøre uden at lave en stomi, da min indre lukkemuskel nærmest er ikke-eksisterende.
En koloskopi i marts viste yderligere, at min tyktarm ikke vil være velegnet stomimateriale, så den skal også fjernes, og jeg skal have anlagt en permanent ileostomi d. 27/8 på Århus Sygehus, Tage Hansens Gade.
Lige nu er jeg stadig ved at komme helt til kræfter oven på en akut operation i marts måned. Under den førnævnte koloskopi, fik jeg uheldigvis prikket hul på min tyktarm, så den skulle lige syes sammen. Det er snart 3 måneder siden, og jeg døjer stadig med træthed, så jeg gruer lidt for, hvor lang tid der vil gå efter stomioperationen, før jeg er på toppen igen.
Nå, det blev en meget lang præsentation, men hvis I skal forstå mine tanker, kræver det ovenstående forklaring. I vil høre meget mere til mig i den kommende tid, da jeg har mange spørgsmål
Hvis der sidder nogen derude, der har fået stomi uden at være meget syg, hører jeg gerne fra Jer. I har måske haft nogle af de samme tanker, som jeg har.
Mange varme sommerhilsner fra Dorte