Operation

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Gæst

Operation

Indlægaf Gæst » 14. nov 2006 13:34

Hej

Er der nogen der kan hjælpe?
Jeg har fået fjernet min tyktarm pga colitis ulcerosa og skal til februar have fjernet min stomi og have syet min tyndtarm fast på endetarmen. Er der nogen der har erfaring med denne type operation?

Peter Sørensen

anastomose

Indlægaf Peter Sørensen » 14. nov 2006 14:52

Hej

Det lyder som om du skal have en Ileo-rektal anastomose (IRA), Ileo-rektal anastomose hvor Kirurgen laver en sammensyning (anastomose) mellem den nederste ende af tyndtarmen (ileum) og den ca. 12 cm lange endetarm (rektum).

Straks efter operationen har patienten fuld kontrol over lukkemusklen. I de første måneder er der lidt problemer med hyppig og lidt tynd afføring, men efter tre-fem måneder har fordøjelsessystemet vænnet sig til den kortere tarm og fungerer gradvis mere og mere normalt, indtil patienten har regelmæssig grødet afføring to-tre gange dagligt. I starten kan det være nødvendigt i en periode at anvende stoppende medicin (Imodium, Travello m. fl.) for at nedsætte afføringshyppigheden.

operationen minder en del om Ileo-anal J-pouch eller bare kaldet reservoir operation.

spørg evt. lægen hvorfor man vælger den ene frem for den anden, og få forklaret forskellen.

Gæst

Indlægaf Gæst » 14. nov 2006 15:08

Hej igen

Og tak for hurtigt svar.

Er selve operation lige så stor som sidst, da var jeg nemlig 3 måneder om at blive klar til at arbejde, men da var jeg selvfølgelig også meget medtaget af selve sygdomsforløbet.
Men som jeg forstår det du skriver, så bør man kunne leve nogenlunde "normalt" efter nogle måneder, det var da gode nyheder :D

Peter Sørensen

varighed

Indlægaf Peter Sørensen » 14. nov 2006 16:13

hej igen

Ja det er en stor operation, uanset om det er anastomose eller reservoir operation man foretager, men rekonvalsensens varighed afhænger meget af hvordan man har haft det i månederne op til operationen.
da du fik fjernet tyktarmen er det formentlig sket efter en lang og dårlig periode, med svær sygdom og symptomer, hvor du nu ,forhåbentlig har oplevet at det går støt fremad, både fysisk og psykisk.

Så jeg tror du hurtigere vil komme igang igen, efter denne omgang :wink:

Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"