Hej
Jeg er en pige på 35 der fik pouch for ca. 1 år siden. Det fungerer sådan det fint, ikke det store problemer i det NU.
Dog synes jeg, jeg mangler energi, især efter dage, hvor der er sket meget - f.eks. fødselsdage, længere ture ud af huset (har to drenge på 4 og 6 år = smæk på), dage hvor der sker en masse gererelt.
Dagen efter kan jeg næsten ikke komme igang igen. Selvom jeg stadig står op som jeg plejer (gir ligesom sig selv med to børn i huset), så kan jeg bare ikke komme ordenrtlig i gang de dage, og må tit tage en eftermiddagslur (eller allerede om formiddagen...).
Det er ret belastende, for hvordan skal det ikke gå når jeg starter på arbejde. Har været sygemeldt siden op'en pga. forskellige ting. Men nu er tiden ved at være til, at jeg skal igang igen. Skal muligvis igang med en ny uddannelse, og det gruer jeg da for, om jeg så går helt kold hver 2. dag.
Andre der har det sådan med manglende energi, selv efter tyktarmen er fjernet.
Mette
Pouch og manglende energi (stadig)
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Re: Pouch og manglende energi (stadig)
At være træt kan der være så mange grunde til.
En oplagt vil være at du er i fysisk dårligere form, end før du blev opereret. Normalt er det jo sådan at jo bedre form man er i jo mere kan man klare.
En anden årsag kan være en mangel på et eller andet, f.eks mineral eller vitamin (f.eks B-12 vitamin og jern som ved mangel giver træthed), pga at du har fået fjernet hele tyktarmen. Det var jo trods alt dér en masse ting bliver optaget. Ganske vidst skulle pouchen overtage tyktarmens funktion, men den har jo trods alt ikke samme længde. Men en række blodprøver hos lægen kan nok opklare det.
For mit eget vedkommende manglede jeg B-vitamin. Så fik B-vitamin i sprøjte et par uger ad gangen et par gange om året i to år. Derefter har almindelig multivitamin og B-combin fra tid til anden været nok.
Kan f.eks også tage et kig i:
viewtopic.php?f=19&t=1107
viewtopic.php?f=19&t=1333
En oplagt vil være at du er i fysisk dårligere form, end før du blev opereret. Normalt er det jo sådan at jo bedre form man er i jo mere kan man klare.
En anden årsag kan være en mangel på et eller andet, f.eks mineral eller vitamin (f.eks B-12 vitamin og jern som ved mangel giver træthed), pga at du har fået fjernet hele tyktarmen. Det var jo trods alt dér en masse ting bliver optaget. Ganske vidst skulle pouchen overtage tyktarmens funktion, men den har jo trods alt ikke samme længde. Men en række blodprøver hos lægen kan nok opklare det.
For mit eget vedkommende manglede jeg B-vitamin. Så fik B-vitamin i sprøjte et par uger ad gangen et par gange om året i to år. Derefter har almindelig multivitamin og B-combin fra tid til anden været nok.
Kan f.eks også tage et kig i:
viewtopic.php?f=19&t=1107
viewtopic.php?f=19&t=1333
Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"