Tredje og sidste operation på OUH 20. april. Hjemme igen to dage senere. Alt går over alle forventninger. Efter fire dage hjemme holder jeg det ikke længere ud. Maven er gået helt i stå. Der kommer intet ud og jeg har voldsomme mængder luft i maven, som ikke vil ud, oven i det voldsomme opkastninger. Indlægges derfor igen på OUH, og har nu været der 7 dage. Udviklingen er minimal. Skal spise hele hele tiden for at sætte maven i gang. Det har nu kørt i 2 dage med nogen udvikling. Der er passage for afføring bagtil, men hvor bliver luften af? Det presser fortsat og gør voldsomt ondt; opkastningerne ligger igen på lur.
Er blevet undersøgt og følges grundigt, og muligvis er det en hævelse ved lukningen af tyndtarmem, som hæmmer passagen, lidt tarmslyng var der også, og hvad mon så?
Har andre oplevet samme indkørselsvanskeligheder? Det er bestemt ikke rart og voldsomt udmarvende.
Mvh. Bang
Nygangsat pouch men maven vil ikke i gang
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
-
Peter Sørensen
Re: Nygangsat pouch men maven vil ikke i gang
Hej
Ja, jeg kender godt turen ikke pga pouch, men i forbindelse med narkose og operation, hvor jeg fik stop i tarmen.
Jeg lå i 2 dage med mave sonde, for at tage trykket og kvalmen, blev også "tvangsfodret" og presset til at drikke for at få gang i systemet.
Luften i tarmen søger opad, og kan samle sig i "lommer" og bugtninger og kan give voldsomme koliksmerter, fordi tarmen arbejder for at få det til at passere.
Jeg ved ikke om du er mobil, men traveture op og ned af trapper og hospitalsgange kan hjælpe med til at øge tarmens arbejde.
Jeg tror at når du har passage af afføring bagtil, er det et spørgsmål om tid, efter stop i tarmen er den ofte smertepåvirket, i op til 14 dage, som kan føles sindsygt lange.
God bedring
Ja, jeg kender godt turen ikke pga pouch, men i forbindelse med narkose og operation, hvor jeg fik stop i tarmen.
Jeg lå i 2 dage med mave sonde, for at tage trykket og kvalmen, blev også "tvangsfodret" og presset til at drikke for at få gang i systemet.
Luften i tarmen søger opad, og kan samle sig i "lommer" og bugtninger og kan give voldsomme koliksmerter, fordi tarmen arbejder for at få det til at passere.
Jeg ved ikke om du er mobil, men traveture op og ned af trapper og hospitalsgange kan hjælpe med til at øge tarmens arbejde.
Jeg tror at når du har passage af afføring bagtil, er det et spørgsmål om tid, efter stop i tarmen er den ofte smertepåvirket, i op til 14 dage, som kan føles sindsygt lange.
God bedring
Re: Nygangsat pouch men maven vil ikke i gang
Jeg havde også store problemer med at få min pouch i gang igen efter operationen. Lå med en gummislange op i pouchen nedefra til at tage luften i halve timer hver dag- det lettede gevaldig
Ellers gik jeg også op og ned af hospitalsgangen. Husker det som et helvede faktisk - indtil maven igen kom i gang. Havde samme omgang her efter kejsersnit. Maven var meget meget langsom om at komme i gang igen, så det hele hobede sig op og gjorde meget ondt. Øv altså!
Håber din mave snart får sat i 2.gear.
Hilsen Louise
Håber din mave snart får sat i 2.gear.
Hilsen Louise
Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"