Min stomi er vokset.

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
GR
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Min stomi er vokset.

Indlægaf GR » 17. jun 2005 19:32

Hejsa...
Jeg har i snart 4 år haft ileostomi pga. MC og efter den blev lavet og fik faste størrelse har den været 25 mm i mange år. Har haft lidt problemer med at den var for lille i højden og har fået den rette to gange og stod til at skulle have den rettet endnu engang. Men så her for et par måneder siden begyndte den lige pludselig at vokse, både i højden og i omkreds, så jeg nu bruger 30 mm. Synes det var lidt mærkelig og vil gerne høre om andre har oplevet det. Skal lige nævnes, at jeg har haft en vægttabt på 11 kilo, så jeg er supertynd. Kan det evt. være derfor. Sidst den voksede var fordi min sygdom var i udbrud, men det har jeg fået tjekket. Den er lidt træls nu, da jeg synes den er lige stor nok, men den svinder ikke rigtig igen. Og pladen har gnavet i slimhinden, så den har fået en skade og gør lidt ondt, den vil ikke rigtig hele op igen. Er lidt bange for om den evt. skal laves om.

Peter Sørensen

stomi der vokser

Indlægaf Peter Sørensen » 17. jun 2005 21:05

Hej GR
Stomien kan godt ændre form og størrelse , når man går op eller ned i vægt.
Derfor er det vigtigt at man engang imellem måler stomiens diameter, for at se om hulstørrelsen passer, der ligger en måle skabelon i de fleste æsker med poser, når pladen gnaver, er det netop fordi hullet ikke passer, hvis du har svært ved at få pladen nøjagtigt tilpasset, jeg tænker her på om du får leveret plader med hullet tilpasset så du ikke selv klipper dem, kan du ringe til dit stomiambulatorium og få stomisygeplejersken til at tage et mål, du skal ikke have en henvisning til ambulatoriet, men kan bare ringe, når pladen passer skal sårene nok hele op igen.

GR
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

GR

Indlægaf GR » 17. jun 2005 21:50

Hejsa Peter, tak for dit svar. Kan jeg så regne med, at den bliver mindre igen, hvis jeg tager på igen. Var faktisk bedre tilpas med sådan som den var før. Min plade har jo som skrevet gavnet, fordi jeg ikke lige var opmærksom på at den voksede, fordi det var jeg ikke klar over den kunne. Min stomi er helt hvid på den ene side nu og øm og har været det længe, det vil ikke rigtig hele op, selvom min plade nu passer og har endnu givet den lidt luft. Den er faktisk lidt større end den skulle være, men hvis jeg klipper den mindre, begynder det at gøre ondt igen. Det er lidt træls lige nu, for bliver nød til at skifte plade hver dag, for at undgå læk, da jeg ikke rigtig kan klippe den, så den passer helt, for så gør det ondt. Stomisygeplejesken har kigget på den og smut noget på, det hjælp også i en periode, men nu er den gal igen. Skal jeg bare have tålmodighed eller hva.

Peter Sørensen

stomipose

Indlægaf Peter Sørensen » 17. jun 2005 23:01

Hej igen.
Jeg tør ikke love dig at den bliver nøjagtig som før ,hvis du tager på igen, men tarmen er jo levende og ændrer sig efter forholdene, du vil kunne se at stomien nærmest er oval når man sidder sammenbøjet.
Jeg synes du skal lade sygeplejersken kigge på den igen, hvis den stadig gør ondt,og har ændret farve, normalt er den jo følelsesløs, det kan være du har været uheldig og fået svamp pga irritationen, en løsning på at tætne omkring stomien hvis pladen er klippet lidt for stor, kan være at bruge tætningsringe eller pasta, pastaen svider dog lidt da der er alkohol i.
det påvirker jo også din hud hvis du er nødt til at skifte plade hver dag, hvis det er en to delsbandage du bruger, de er jo beregnet på at sidde flere dage, så klæberen er stærkere end på endelsbandagerne.

pasta og ringe til at tætne kan du få hos din leverandør, bed dem evt om at sende dig en prøve.

Tilbage til "Ileostomi"