Få fjernet endetarmen og bliv krigsinvalid.

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
GR
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Få fjernet endetarmen og bliv krigsinvalid.

Indlægaf GR » 27. jan 2009 18:31

Hejsa...

Den 4 sep. 2007, var jeg inde og få fjernet min endetarm og lukkemuskel, ved en stor operation, hvor min venstre lårmuskel fra inderlåret blev flyttet op bagi. Selv operationen gik fint. Men der var diverse andre problemer. Jeg endte med, at ligge en lille måned på sygehuset. Jeg var ikke i den bedste stand, da jeg blev udskrevet. Kunne ikke rigtig sidde ned, gik heller ikke så godt. I 3 måneder stod jeg op og tissede og i 4 måneder tømte jeg min stomipose i en plastikpose i håndvasken.

Jeg var desværre ikke groet ordenlig sammen bagi to steder og til min sidste kontrol inden jul 2008, havde jeg stadig et lille hul bagi. Jeg var inde efter min operation og i narkose og blive skrabet bagi i en periode. Og vi prøvede at behandle sårene med vakum terapi, men det måtte opgives, det var ikke til, at få sat ordenlig fast bagi. Det var heller ikke særlig sjovt, at få sat på og pillet af, hver
anden dag og sommetider flere gange den samme dag.

Da jeg havde været hjemme fra sygehuset i en lille uge, fik jeg lige pludselig store smerter i benet hvor muskelen er flyttet. Fik fat i lægenvagten, troede lige i første ommgang, jeg måske havde fået en blodprop i benet. Det gjordt hammer ondt fra hoften og ned. Det havde jeg da heldigvis ikke. Smerten bliver heldivis også mindre, men mit ben sover. Det blev også heldigvis bedre med tiden, så det pt. nu kun er underbenet der sover og foden og tæerne.

I starten havde jeg en del problemer med at gå, det var rigtig svært sommetider, at holde balancen og lignede sommertider lidt en der var lidt fuld. :lol: Men øvelse gør heldigvis mester. :D

Jeg brugte en del måneder i genoptræning sidste år også i håbet om mit ben blev bedre, men det sover bare fra knæet og ned nu og det har bare været det samme i hundred år nu.

Fik sidste år sat strøm til mine nerver og muskle i benet, men prøven viste ikke der sad noget i klemme de kunne lette trykket på via en operation.

I går var jeg så til speciallæge i skanderborg, men han kunnne desværre heller ikke hjælp mig. De er meget i tvivl, om jeg får følelsen tilbage igen. Det håber jeg rigtig meget selv. Jeg kan ikke gå i ret mange af mine sko, da jeg ikke kan holde ud, at få klemet min tæer bare det mindste, så går jeg nemlig knap så godt.

Det er meget generende, at have det sovende ben, nogle ting er blevet lidt mere besværlig.

Jeg var fornydelig inde og blive opereret, jeg har fået taget et stykke af mit venusbjerg ud, da det var ødelagt af betændelse. De har jo så for, at sætte mig sammen igen lige flyttet bikinilinen. Jeg har stadig sting i, men det ser ok ud. :D Det var ikke sjovt, at ligge på ryggen i sengen med det sovende ben, det var heldigvis kun til dagen efter, men kunne dårlig gå, da jeg stod op.

Jeg har forgæves købt nye sko, men jeg kan bedst gå i mine lyserøde og hvide nike sneakers, så sjovt nok ikke passer til alverden i mit skab, har da heldigvis fået erhveret mit et par i sort nu, så jeg knap så meget ligner en bodega conni. :lol:

Jeg var ikke informerert om dette kunne ske og ved ikke rigtig, hvad jeg skal stille op nu. For har ikke rigtig lyst til, at gå sådan her rundt resten af mit liv. Kan man evt. klage. 8)

Lægen i går, fortalte mig, at noget andet medicin jeg får, nok gør det ikke sover endnu mere. Jeg var indlagt i sommers pga. den sygdom jeg får det for, for at få justeret mit medicin og oplevede dengang det blev lidt bedre igen som det er nu. Men troede dengang, at det var fordi jeg bare sad og fes den af og ikke havde haft sko på i en lang periode, og det var lidt derfor benet blev lidt bedre.
Kan desværre ikke tåle og få mere af det medicin.

Nolge der har haft et sovende kropsdel så skriv endelig.
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

Peter Sørensen

Re: Få fjernet endetarmen og bliv krigsinvalid.

Indlægaf Peter Sørensen » 27. jan 2009 22:30

Hej GR

Trist at høre du stadig går og trækkes med efterveer af din operation.
Jeg ville klage , jeg har fundet denne artikel i ugeskrift for læger om post operative smerter
jeg tror det er Neuropatiske smerter med Sensibilitetstab i beskadiget område når benet sover.

http://www.ugeskriftet.dk/LF/UFL/2006/2 ... P47649.pdf

Og i nedenstående er der eksempler på at der er givet erstatning ved nerve beskadigelse.

http://www.ugeskriftet.dk/LF/UFL/2008/3 ... P49447.pdf

til sidst er der denne http://www.ugeskriftet.dk/LF/UFL/2004/4 ... P43294.pdf ,hvor der blandt andet står

Anvendelse af gracilis muskulokutan lapplastik er et alternativ, men vulnerabel vaskularisation af lappen og rapportering af en uacceptabel komplikationsrategør lappen til et sekundært valg.

Så mit råd er at starte en klagesag op i erstatningsnævnet, for at få afdækket om alt er udført ,herunder information om de risisci der er tilstede.

Håber du vil opdatere os

Steen Samuelsen
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 28. jan 2009 21:14

Til generel orientering kan jeg oplyse at der er andre måder at operere på. Selvfølgelig afhængig af årsag og diagnose.

Jeg har i forbindelse med operation for CU og anlæggelse af permanent ileostomi fået fjernet hele tyktarmen og hele endetarmen og -åbning i en og samme operation. Der blev ikke flyttet muskler, hullet blev blot syet sammen. Allerede efter få dage kunne jeg sidde normalt, ligesom jeg også kan køre på cykel.

Blot til orientering, men diagnosen har nok stor betydning for valg af metode.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

GR

Indlægaf GR » 28. jan 2009 22:28

Hejsa...

Ja, endetarmen kan tages ud på flere forskellige måder, det kommer an på grund til fjernelsen hvilken operation der er nødvendig. Har man som jeg MC, bevare man gerne lukkemuskelen hvis mulig, da man som MC patient kan have svært ved, at hele op bagi efterfølgende, det går jo bla. ikke helt fantastik hurtig her. :lol:

Grunden til, at Peter og jeg ikke har fået fjernet endetarmen på den måde, som du har Steen, er at vi har fået fjernet vores pga. af bylder og fistler. Det skulle jo med ud ved operationen og man kan ikke sy i et kradter, så det er nødvendig, at flytte muskelen derop.

Det er en meget stort operation, der ikke laves af så mange kirurger igen. De første 3 uger må man ikke sidde ned, man må dårlig sprede sine ben. Mens man har sting i, må man ikke engang have underbukser på. Den første uge, efter operationen skal man ligge på ryggen i sengen, man må ikke andet, end bare ligge der.

Kan jeg kan sagtens cykel, den dag i dag, bare kun på en cykel med en kæmpe sadel. Kirurgerne var meget i tvivl i mit tilfælde om det blev mulig igen. Men jeg cyklede rundt i Århus gader sidste år, med vinden i håret for første gange i rigtig mange år, det var bare glædende dag. :D

Jeg sidder ikke, som jeg er født, men det er bedre en, at sidde skævt pga. fistler og det mest af tiden sidder jeg også ok.

Peter tak for linkende, det vil jeg lige kigge nærmere på.
Jeg ringede i dag til patientkontoret og snakkede med dem og forklarede hvad der var sket og hun sender mig nu nogle papir, jeg kan udflyde og sende til patientforsikringen og så må de kigge på det hele og afgøre om jeg evt. kan få noget erstatning.

Ikke at penge hjælper en fis, vil heller have følelsen tilbage i mit ben. Men det sidste håbe blev slukket forleden, der er ingen læger der kan hjælp mig og speciallægen anbefalede også, at jeg skulle se, om jeg evt. kunne få noget erstatning.

Må se hvad det hele ender med, lever stadig i håbet om jeg får følelsen tilbage. :D

GR

Indlægaf GR » 9. jul 2009 17:20

Hejsa...

Jeg fik i sidste uge, endelig sendt papierne til patientforsikringen, angående mit sovende ben.
Har haft lidt forskellige, at se til i år med mit helbred og operationer, men nu skulle det altså være.
Synes også det virkede så endelig, at sende dem, da jeg jo har håbet på, jeg kunne få det bedre, men fik jo afvide allerede i januar, at der ikke var mere, at gøre.

Så rart de nu er sendt, så må jeg se, hvad de siger til det hele. Fik i dag nogle papir retur fra dem som min egen læge skal udfylde og som så skal retur til dem igen.
De henter oplysninger for de forskellige sygehuse og læger og så må jeg jo vente og se hvad det hele ender med.

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 9. jul 2009 17:49

Hej GR
Godt at du har sendt papirerne ind, så må de undersøge om der er sket direkte fejl .
som du selv tidligere har skrevet det er ikke så meget penge, men det at få en ordentlig forklaring på hvad der skete, kan også være guld værd.
Der er jo ikke ret mange garantier ved kirurgi, men de skal huske at fortælle at ,der risici så man har et ordentligt materiale at tage beslutningerne udfra, hvis man er så heldig at man kan sige ja eller nej til en behandling.
hold os endelig opdateret.

Tilbage til "Komplikationer"