Stomi

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Leif

Stomi

Indlægaf Leif » 7. jan 2004 19:27

Skrevet: 07/01-2004 17:14
Navn: Leif
Hej alle stomister.
Nu har jeg haft illeostomi i snart 2 år nu og jeg har altid brugt en-dels stomiposer.

Nu er jeg kommet i tvilv om om min hud kan blive ved med at holde til de daglige plade/poseskift.
Er der nogen her på siden med erfaring i lang tids brug og daglige skift af plade/pose.
Jeg vil blive glad for alle kommentare til mit spørgsmål.
VH
Leif

Brugeravatar
Thorun
Årgang: 1978
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: Jelling
Kontakt:

ny.

Indlægaf Thorun » 15. jan 2004 04:27

Hej Leif.
Skal nok komme med mine erfaringer, når jeg har fået lidt flere. Er kun 3 uger gammel ileostomist. Det er godtnok noget lidt andet end at ha' en kolostomi må jeg sige.
Indtil videre bruger jeg Coloplasts Easy Flex. Så behøver jeg kun skifte hver 2. eller hver 3. dag. Om pladen er en smule tykkere end de et-dels poser skal jeg ikke kunne sige.
Rune T.

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 15. jan 2004 12:18

Hej Leif

Jeg anvender en blanding af endels og 2-dels produkter, afhængig af hvad jeg skal lave, af aktiviteter,min erfaring (7 år) er at huden sagtens kan holde til skiftene.
Jeg ved at en del af dem jeg ser, har anvendt endels produkter, i mere end 20 år, uden problemer, dem der får problemer, er ofte selv skyld i det, ved at være for hårde ved huden ved skift, brug af sæbe engangs vaskeklude osv.

med venlig hilsen

Leif

Indlægaf Leif » 15. jan 2004 18:34

Hej Peter og Rune

Tak for jeres svar.
Det lyder godt at huden kan holde i mange år med daglige skift.

Når jeg skifter en-dels posen renser jeg huden med vat og lunken vand uden sæbe.
Så jeg tror selv at jeg er inde på det rigtige,ligeså at jeg holder igen på huden når jeg fjerner den gamle pose.
VH
Leif

Henning Granslev
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Indlægaf Henning Granslev » 22. jan 2004 17:55

Hej alle med ilestomi.
Jeg har haft ileostomi i 31 år. Der har ikke været nævneværdige hudproblemer med at skifte pose hver 2. dag. Jeg bruger en-dels poser.
Det vigtigste er at der er helt tørt på huden, når posen sættes på. Jeg bruger kun lunkenvand - ikke sæbe.
Jeg bruger altid pasta for at beskytte huden, således at det ikke (næsten ikke) er muligt for at afføringen kommer i berøring med huden omkring stomien.
Hvis du/I får hudproblemer, så lad være med at prøve alt muligt i flere dage, kontakt stomiambulatoriet, hvis du syntes problemet er til gene for, at posen ikke sidder godt og sikkert.

Hilsen

Henning Granslev :P
Henning Granslev

Leif

Indlægaf Leif » 22. jan 2004 18:15

Hej Henning

Det pasta du bruger,hvordan bruger man det ?? og hvad hedder det?

Jeg bruger også endelspose men har altid skiftet hver dag så det kan være at jeg skulle prøve at lade posen sidde i to dage.
Hvad produkt bruger du? Jeg bruger Coloplast tømbar endelspose.
VH
Leif Petersen :D

Gæst

Pasta

Indlægaf Gæst » 23. jan 2004 15:03

Hej Leif.

Det hedder Stomahesive fra ConvaTec. Men alle producenter har pasta.
Prøv dig til det podukt, du syntes er bedst. Du kan blot bede om et par tuper, der hvor du køber dine poser.
Brugsanvisning : Jeg kommer en tynd rende rundt op stomien, glatter det lidt ud med et lidt vat - HUSK DER SKAL VÆRE LIDT VAND PÅ VATTET - hvis du ikke har vand på dette, vil det næsten være umuligt at glatte pastaen ud. Du kan evt. blot komme lidt vand på fingeren.
Jeg lader lige pastaen tørre 1 - 2 minutter. inden posen sættes på. Når det skal gå hurtigt, sætter jeg posen på straks efter pastaen er glattet ud
Prøv dig frem.
Du har ret til pasta kvit og frit iflg. servicelovens § 97 og 98.
Held og lykke.

Hilsen Henning :roll:

Brugeravatar
Thorun
Kontakt:

Hvordan kan jeg gå med cowboybukser igen?

Indlægaf Thorun » 22. feb 2004 18:37

Hej.
Blev ileo-"kunde" som følge af MC. Blev opereret d. 23 dec. 2003.
Jeg har lige siden dengang gået i mine joggingbukser.
Jeg synes ofte at posen bliver fyldt sådan jævnt hurtigt, hvilket gør at hvis jeg har mine cowboybukser på der sidder stramt om maven - lige under stomien -, så kan der ikke rigtigt komme noget som helst ud af stomien. Og hvis det endeligt kommer ud, har det svært ved at fordele sig i posen, som så hurtigt føles til at være på bristepunktet.
Et eller andet sted søger jeg nok nogle maxi-poser der er virkeligt store, så afføringen kan nå lidt længere ned forbi denne del af mave-bukse-regionen der krøller (og strammer) meget når man sidder og læner sig forover.

Jeg har valgt at sætte min stomi lige over buksekanten, så bukserne ikke maser den, eller kommer i vejen.
Jeg søger erfaringer med andres placeringer. Hvor sidder jeres ileo, og hvad er begrundelsen herfor?

Og til sidst lige et hurtigt spørgsmål:
Hvis posen bliver fyldt og der ikke kan komme mere ned i den, stopper tarmen så med at lave output, indtil man kommer til et toilet og får tømt?

Hilsen Rune Thomsen

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 22. feb 2004 19:12

Hej Rune
Hvis der ikke kan være mere i posen, stopper outputtet ikke, men derimod vil trykket gøre at der vil komme en lækage, typisk vil pladen blive løftet væk fra huden, omkring stomien og brede sig udefter.
Du vil også mange gange kunne mærke, en trykken i tarmen, hvis afløbet generes.

Så der er desværre ingen anden mulighed en d at tømme.

Brugeravatar
Thorun
Kontakt:

Indlægaf Thorun » 22. feb 2004 19:56

Hej Peter.
Øv. Det var lige det jeg frygtede.

Det jeg så synes er et problem er, at når posen bliver godt og grundigt mast (hedder det i lænden) der hvor bukserne krøller, for så er der jo ikke plads til noget som helst i posen.
Dvs. hvis jeg slår en prut, skal jeg nærmest ud og tømme allerede....

Sidder alle i andres bukser ikke så stramt, eller hvordan tackler i dette?

Rune T.

Leif

Indlægaf Leif » 22. feb 2004 21:41

Hej Rune
Jeg går da også i cowboybukser tit uden problemer med min stomi.

men mine favoritbukser er de mange smarte bukser med kort elastik i begge sider som gør at stomie kam "arbejde" uhindret

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 23. feb 2004 01:12

Hej igen Rune

Ja, som Leif skriver, er det bedst at undgå at selve posen afklemmes på midten, med hensyn til placering af stomien, er det vigtigt at man stomi markeres i forhold til det tøj man går mest i, lav talje lav placering, osv.
Men det er svært at lave den perfekte placering, da der skal tages hensyn til både tøj, (mode) ,den stilling man mest befinder sig i, folder og ar på maven osv.
Men der er ingen grund til kun at gå i jogging bukser, jeg har selv været møllen igennem, og har det bedst når linningen sidder over stomien,min garderobe ændrede sig langsomt, efter den, dog uden at jeg har bæltet siddende om brystet.
du kan prøve at bruge maxiposer, når du er ude, så du ikke skal tømme så ofte.
Det problem med lyde du omtalte under det andet emne, kan bedst reguleres gennem kosten, hvis dit output er meget tyndt, kan du ændre konsistensen, ved at spise ting der binder væske, se under rådgivning, fødevarer der virker mod diarre, du kan også prøve at tage det fibergranulat der hedder husk, men det er individuelt om det virker.
Og husk på at jo mere man går og grubler over ,om den vil slå en prut, eller larme, jo mere arbejder tarmene, (nervøs mave) jeg har tit prøvet det selv hvis jeg skal holde tale eller er i forsamlinger ,der ikke kender mig, Godt de er lugtfri
Jeg siger bare til dem der er nærmest, hvis jeg kan se en reaktionm,at jeg har stomi, og så behøver jeg ikke at forklare mere.
Deres maver rumler jo også, uden man omtaler det.
:wink:

Tilbage til "Ileostomi"