Forkert information om leverandørskifte i Aarhus Kommune

Debat og spørgsmål vedr. lokalforeningen Århus
Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Forkert information om leverandørskifte i Aarhus Kommune

Indlægaf Henning Granslev » 12. apr 2014 00:17

Vigtig information til borgere i Aarhus kommune, der har en bevilling på stomihjælpemidler.

Der har i de udsendte skrivelser til de berørte borgere været en særdeles mangelfuld information om leverandørskiftet.
Aarhus Kommune har med virkning fra 1. april 2014 indgået en ny leverandøraftale af stomihjælpemidler. Det er så vidt i orden, hvis der havde været indraget repræsentanter for brugerne ved udarbejdelse af kravspecifikationer.
Aarhus Kommune skriver i breve sendt den 21. marts 2014, at aftalen er indgået med 14 andre kommuner og i et brev dateret den 28. april 2014 med 15 andre kommuner - ja der står 28. april 2014 - i begge breve med virkning fra den 1. april 2014.
Hvad er korrekt - den 28. april 2014 kan ikke være korrekt. Er det 14 eller 15 kommuner?

Desuden står der i brevene: Du kan naturligvis altid vælge at gøre brug af det frie produktvalg.
Det er ikke korrekt. Det er det frie leverandørvalg - det er en væsentligt forskel.

Der står heldigvis følgende: Den nye aftale dækker Aarhus Kommunes serviceniveau på stomiprodukter. Din bevilling af stomiprodukter gælder derfor stadig, både med hensyn til antal og hyppighed. Hvorfor er der så ikke oplysning om alle ens nuværende brug af produkter i de nye bevillinger??

Aftalen er indgået i samarbejde med bl.a. Silkeborg Kommune. Her har der været inddraget brugerrepræsentanter fra Stomiforeningen COPA, så det er helt korrekt.
Kunne Aarhus Kommune ikke havde spurgt Stomiforeningen COPA, om der var yderligere bemærkninger til en leverandøraftale?
Jeg har altid fremhævet Aarhus Kommune som en super god samarbejdspartner, der fulgte lovens paragraffer vedr. stomihjælpemidler.
Da der den 19. marts i Aarhus var et møde i Stomiforeningen COPA´s lokalforening, blev flere COPA medlemmer meget overrasket over nyheden fra en repræsentant fra den nye leverandør.
Det havde været passende, hvis denne vigtige information var givet af Aarhus Kommune.
Jeg fik mit brev om leverandørskiftet lørdag den 22. marts, andre modtog brevet lørdag den 29. marts - altså kun ni eller to dage før leverandørskiftet.
Der har været afholdt møde med Administrativ Service i Aarhus Kommune, der er ansvarlige for bevillingerne. Jeg gav kraftig udtryk for en særdeles mangelfuld og fejlagtig behandling i fortolkningen og lovteksten i Servicelovens § 112.
Kommunen blev bedt om, at alle berørte borgere fik et nyt brev tilsendt med en korrekt information om deres rettigheder til valg af leverandør.
Repræsentanterne fra Aarhus Kommune beklagede meget den mangelfulde og ikke korrekte behandling i sagen med leverandskiftet.
Begge parter gav udtryk om ønsket til et fremadrettet positivt samarbejde.
Kort fortalt. HUSK, vi har ret til frit selv at vælge leverandør af stomihjælpemidler. HUSK også, at der ved valg af en anden leverandør, end kommunens valgte leverandør, kan være en egenbetaling på prisforforskellen mellem egen valgt og kommunens valgte leverandør.

Venlig hilsen

Henning Granslev, landsformand COPA

Mødet blev afsluttet en god tone med ønske
Henning Granslev

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Forkert information om leverandørskifte i Aarhus Kommune

Indlægaf Steen Samuelsen » 12. apr 2014 13:21

Ud af denne og tidligere sager må COPA's lokalforeninger lære at være mere synlige og fremme i skoene over for kommunerne så de altid inddrager den lokale COPA forening når der skal laves nye leverandøraftaler. De lokale COPA foreninger må selv være opsøgende over kommunerne i deres lokalområde.
Med venlig hilsen ;-)

Steen


Tilbage til "Århus"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst