Handikaptoiletter

Gode råd når du skal ud at rejse med din stomi.
Forumregler
Husk stomiordbogen, download brochuren At rejse med stomi og læs også artiklen om Stomikortet når du skal ud at rejse
Rasmussen

Handikaptoiletter

Indlægaf Rasmussen » 17. jul 2013 12:07

Kære alle I andre stomipatienter!

Jeg har et spørgsmål:

Jeg har i årevis regelmæssigt med god samvittighed benyttet handikaptoiletter. Ikke fordi det er bydende nødvendigt, men den ekstra plads er behagelig for en stomipatient.

Jeg har to gange inden for det sidste halve år - den ene gang i Danmark, den anden i udlandet - mødt bebrejdelse, fordi jeg ikke ved min blotte tilstedeværelse udstråler handikap.

Derfor mit spørgsmål: Berettiger stomien ikke til, at man benytter handikaptoiletter? Skal man på nogen måde kunne dokumentere sit handikap?

sigfrida
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11. jul 2013 00:54
Geografisk sted: Svebølle

Re: Rejse - sikkerhed - kropsvisitering

Indlægaf sigfrida » 17. jul 2013 14:23

brug stomi kortet som alle Copa medlemmer kan rekvirere, det er markeret med handicap symbol.

ehlin

Re: Handikaptoiletter

Indlægaf ehlin » 17. jul 2013 17:28

Hej!
Har siden juli 2001 haft ileostomi og bruger altid handicap-toilet.Ikke kun fordi der er bedre plads. Men også fordi der er håndvask.
Jeg har aldrig fået nogen påtale i den forbindelse.Men hvis jeg oplever det en dag,er jeg forberedt på fluks at sige: "Jeg er stomiopereret,d.v.s har pose på maven". Og hvis ikke det er nok,så vil jeg sige: "Vil du måske se mit kort".
Så bare brug handicap-toilettet.Det bestemmer du helt selv og det kan/skal ingen forhindre dig i.
Hilsen
Ehlin Andreassen

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Handikaptoiletter

Indlægaf Steen Samuelsen » 17. jul 2013 20:09

Jeg benytter jævnligt handicaptoilet. Enkelte gange er der blevet skulet til mig, dog uden kommentarer.
En enkelt gang ville "tissemanden" på Københavns Hovedbanegård, ikke have at jeg benyttede handicaptoilettet, men da jeg oplyste at jeg havde stomi, undskyldte han og lod mig benytte toilettet.
Vær altid klar til at kæmpe for dine rettigheder. Åbenhed er ofte det bedste våben.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

ehlin

Re: Handikaptoiletter

Indlægaf ehlin » 18. jul 2013 07:14

Jeg siger med et smil hej til personalet som passer toilettet.
Og underligt nok,har jeg heller aldrig problemer på Hovedbanegården i København.
Hverken tidligere eller nu hvor det er blevet bygget om.
Ehlin Andreassen

Rasmussen

Re: Handikaptoiletter

Indlægaf Rasmussen » 19. jul 2013 18:32

Tak for jeres venlige, konstruktive og nyttige råd. De har været til stor hjælp. Mange tak!

hsm
Indlæg: 18
Tilmeldt: 2. maj 2011 15:48

Re: Handikaptoiletter

Indlægaf hsm » 20. jul 2013 10:15

Hvis du har en IPhone er der en fortrindelig app. (Ved ikke om den finds til Android).
Den hedder WheelMate og finder det nærmeste handicaptoilet ud fra din aktuelle position,
uanset hvor du befinder dig I verden.

App'en er på engelsk og lavet af Coloplast.

Mvh
Hans Mortensen

Belle

Re: Handikaptoiletter

Indlægaf Belle » 20. jul 2013 17:26

Mange tak for den info Hans.....det er da en særdeles nyttig app....som også findes til android. Jeg benytter altid handicaptoiletter...hvis de er der ! Har nogen gange stået i kø udenfor og tænkt....kunne I for dælen da ikke bare benytte de almindelige....men de kunne jo såvel som jeg selv have et skjult " handicap "......skriver det i gåseøjne....for Knud (min ileo) er min følgesvend og ser ham kun som noget yderst positivt. God sommer... 8)

Rasmussen

Re: Handikaptoiletter

Indlægaf Rasmussen » 18. aug 2013 21:26

På baggrund af de mange gode svar på mit oprindelige indlæg har jeg lyst til at spørge: Er der nogle af jer, der ikke benytter handikaptoiletter, fordi I frygter andres tanker? Vort handikap er jo ikke umiddelbart synligt, og det er vel et problem, hvis nogle stomipatienter undlader at benytte toiletterne af frygt for, at der bag folks tavshed gemmer sig en stiltiende vrede og misbilligelse.

hsm
Indlæg: 18
Tilmeldt: 2. maj 2011 15:48

Re: Handikaptoiletter

Indlægaf hsm » 19. aug 2013 09:29

For mig er det hip som hap. Jeg tømmer altid stående. Så om jeg skal slå en streg eller tømme posen gør ikke den store forskel, hverken ude eller hjemme.

knirke1

Re: Handikaptoiletter

Indlægaf knirke1 » 20. aug 2013 11:48

hvor får man det stomi kort henne så man kan vise man er handicappet?

Merete Møller
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. okt 2010 16:35
Årgang: 1941
Stomi siden: 1972
Geografisk sted: Stevns

Re: Handikaptoiletter

Indlægaf Merete Møller » 20. aug 2013 13:22

Hej Knirke!
Hvis du er medlem af Copa kan du rekvirere stomikortet gratis hos sekretariatet i Ringsted.
Venlig hilsen
Merete Møller

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Handikaptoiletter

Indlægaf Jesper » 21. aug 2013 19:32

Har aldrig brugt et handicaptoilet fordi jeg følte mig handicappet, men har brugt det fordi der er bedre plads, vask og. Af samme årsag jeg oftest bruger dametoilettet om jeg er på et knap så crowded værtshus, der er også mere plads og vask, rart med vand og sådan når man skifter.

Har ikke mødt noget kritik endnu, men er blevet spurgt af en kvindelig gæst på vej ind af dametoilet da jeg var på vej ud om jeg ikke ville med ind og... Så kan kun sige, brug det, du bliver glad for det hehe.
/Jesper

Handicaphjælperen

Re: Handikaptoiletter

Indlægaf Handicaphjælperen » 7. okt 2013 10:16

Det er en misforståelse, at handicaptoiletter kun er for handicappede, skiltet betyder, at handicappede kan bruge dette toilet, der mangler oplysning om dette! Så hvis der er nogen der blander sig bed dem om, at sætte sig ind i reglerne. Handicap kan være mange ting!

Rasmussen

Re: Handikaptoiletter

Indlægaf Rasmussen » 25. nov 2013 17:52

Kære handikaphjælper!

Mange tak for din præcisering. Det var en god og nyttig oplysning, som jeg slet ikke kendte i forvejen. Ved du - eller andre - om der gælder de samme regler i resten af Europa og USA?

handicaphjælperen

Re: Handikaptoiletter

Indlægaf handicaphjælperen » 6. jan 2014 04:05

Ja ang. handicaptoiletter gælder det Europa, nej ved ikke om USA har de samme regler, du kan for 200 kr købe en nøgle til handicaptoiletter i Europa, så når vi kører til Paris etc. er der fine rene toiletter der er gratis pga. af nøgle, de 200 kr. er for altid.
Hilsen Handicaphjælperen

et utilfreds medlem

ny formand

Indlægaf et utilfreds medlem » 6. jan 2014 04:13

Hvad er det man høre når man er til engagementer, at formanden er en tøsedreng, der end ikke kan sætte redaktøren af bladet på plads, mon ikke det er på tide vi får en formand der kan finde ud, at formanden bestemmer, så det gjorde ikke noget det var en der kunne sætte sig lidt i respekt, den gamle har vist også siddet rigeligt længe, så lad os få noget nyt blod og fremgang i Copa. Som det er nu er Copa usynlig.

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Rejse - sikkerhed - kropsvisitering

Indlægaf Jesper » 16. jan 2014 12:26

sigfrida skrev:brug stomi kortet som alle Copa medlemmer kan rekvirere, det er markeret med handicap symbol.


Kan man få fingre i et sådan kort uden at være Copa medlem?
/Jesper

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Handikaptoiletter

Indlægaf Steen Samuelsen » 16. jan 2014 13:01

Nej det udleveres normalt kun til medlemmer
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Handikaptoiletter

Indlægaf Jesper » 16. jan 2014 13:18

Steen Samuelsen skrev:Nej det udleveres normalt kun til medlemmer


Kan godt se fidusen i at Copa vil gøre noget for sine medlemmer, men givet kortets betydning og hvad det kan gøre for stomister, burde det så ikke kunne rekvireres af alle, evt udleveres til stomister allerede "fra start"

Ja ja blot mine tanker, bare et problem når man ikke har lyst til at melde sig ind :) (Ikke at jeg føler behov for at tage lige den debat igen)
/Jesper

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Handikaptoiletter

Indlægaf Jesper » 20. jan 2014 22:34

Coloplast havde et rejsekort man kunne få gratis, tak til Sigfrida. Hjemmesiden var lidt fucked, men efter et lille opkald er der rejsekort og vareprøver på vej :)
/Jesper

Rasmussen

Re: Handikaptoiletter

Indlægaf Rasmussen » 17. feb 2014 14:42

Kære handikaphjælperen!

Tak for dit svar af 6. januar, som jeg først læser nu. Jeg er meget glad for dine oplysninger. De har allerede nu betydet, at når jeg benytter handikaptoiletter både herhjemme og i udlandet, er det uden dårlig samvittighed eller frygt for, hvad andre tænker.


Tilbage til "Rejseråd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster