Marielouise skrev:Hej.
Hvor er det dog dejligt med sådan et forum.
Jeg er 27 og fra Frederiksberg. Også single og ikke et stort socialt netværk heller. Jeg blev opereret for knap to uger siden, hvor jeg fik anlagt en permanent ileostomi. Jeg har været diagnosticeret med Crohn de sidste 6,5 år, og været konstant syg de sidste 4 år og ingen medicin har hjulpet.
Det er selvfølgelig super nyt for mig det hele, men lidt svært at vænne sig til. Især lydene! Hvordan klarer i andre det i jeres hverdag? Jeg frygter lidt f.eks at sidde i en biograf og der er fuldstændig stille, bortset fra min stomi der "taler højt". Jeg tager det meste med et smil, joker og griner af det, men synes nok ikke det er så sjovt i bund og grund.
-undskyld mus, hvis jeg har "overtaget"..
Hilsen Marie Louise
Hej Marie Louise.
Jeg er stomist på 5 år her og har endnu seriøse issues med det at have stomi, mentalt kan jeg slet ikke tackle det, meeen, jeg går altså i biografen, jævnligt, elsker at se film og lige biograf er ikke slemt med lyde, der er jo MASSER lyd i forvejen. Det skal lige siges at i "stille film" (ser ikke så mange af den slags) så sidder jeg nok med hånden i lommen eller hen over, kommer der lyd kan jeg lige presse lidt og det dæmper omgående.
Jeg er også begyndt at træne, har bare en stor bluse på som skjuler stomi (bilder jeg mig selv ind) Ser også fodbold på stadions, der er jo også larm og ingen fokus på mig, men på banen, går på værtshus med venner, der er også larm og lugter jo allerede hehe. Havde faktisk et uheld på et værtshus en gang, posen blev helt fuld og lidt fik presset sig ud under pladen, jeg smuttede ned på wc, af med tøj, fandt et par poser i min taske, skyllede tshirt, vred den, pakkede den sammen i pose og ned i taske og så lynede jeg bare trøjen helt op. (heldigvis ikke en sommer dag)
Men altså, det jeg vil frem til er at jeg er virkelig hårdt ramt af det af ha stomi, men jeg kommer stadig ud, også i biografen osv

Alle tackler det på sin egen måde, er sikker på du også finder din.
Jesper