Blev opereret 20. juli, - og alt forløb nogelunde, kom hjem 1.august , - røg ind med åndedrætsproblemer i 4 dage den 8.august, blev undersøgt på kryds og tværs, - men det var nok bare stress. På det tidspunk manglede jeg 17 kg, - men det gik rimelig hurtig med 7-8 første kilo.
Samtidig skulle jeg flytte 1.september, - og div. problemer med at holde mig i ro, samt en del psykisk, gjorde, at jeg blev sat noget tilbage.
Nu er det psykiske og flytterodet til at overskue, så nu spør´ jeg.
Jeg ved godt, at der mange gode kostråd herinde, men hvis jeg nu skal have min energi, vægt og muskler rigtig igang, -
Hvad skal jeg absolut undgå ? (kost & væske) - og hvad er godt ?
Kan man få tilskud til proteindrik ?
Jeg kondicykler og går en del ( dette giver en del ømhed i muskler)
På forhånd tak
Hjælp, - nylig opereret, - har ikke været god ved mig selv
-
Peter Sørensen
Ny opereret
hej Erik
Godt at høre at du er på rette vej, det er noget af en turbulent tid du har været inde i, der er ikke noget at sige til at din energi er i bund.
Først og fremmest er det rigtig godt at du går og cykler, lyt til kroppen, og skru lidt ned hvis du får for ondt, det skal nok komme, det tager mellem 3-6 måneder at være fuldt på toppen igen.
Proteindrikkene kan man godt få tilskud til, de skal ordineres af sygehuset eller egen læge.
Har man svært ved at klare proteindrikke, kan man anvende hjemmelavet koldskål, med ekstra pasteuriserede æggeblommer + proteinpulver der kan købes på apoteket, det er nemmere at få ned for nogle.
Hvad du skal undgå, intet spis og drik som før, men vær forberedt på at hvis det er en ileostomi, skal nogle ting tilberedes/findeles mere end før.
Du kan finde en vejledning til ileostomi på dette link
http://www.dsr.dk/msite/text.asp?id=69&TextID=8435
Det vigtigste er at du nyder livet og passer på dig selv
Godt at høre at du er på rette vej, det er noget af en turbulent tid du har været inde i, der er ikke noget at sige til at din energi er i bund.
Først og fremmest er det rigtig godt at du går og cykler, lyt til kroppen, og skru lidt ned hvis du får for ondt, det skal nok komme, det tager mellem 3-6 måneder at være fuldt på toppen igen.
Proteindrikkene kan man godt få tilskud til, de skal ordineres af sygehuset eller egen læge.
Har man svært ved at klare proteindrikke, kan man anvende hjemmelavet koldskål, med ekstra pasteuriserede æggeblommer + proteinpulver der kan købes på apoteket, det er nemmere at få ned for nogle.
Hvad du skal undgå, intet spis og drik som før, men vær forberedt på at hvis det er en ileostomi, skal nogle ting tilberedes/findeles mere end før.
Du kan finde en vejledning til ileostomi på dette link
http://www.dsr.dk/msite/text.asp?id=69&TextID=8435
Det vigtigste er at du nyder livet og passer på dig selv