Irrigation og afføring

Spørgsmål/debat vedrørende irrigation
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende irrigation - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om irrigation og stomi
Gæst

Irrigation og afføring

Indlægaf Gæst » 31. okt 2006 07:54

Hej jeg har colostomi og bruger irrigation, men den anden dag fik jeg lige pludselig afføring 3 gange selv om jeg havde irrigeret som sædvanligt.
Hvad kan det skyldes?

Niels

Peter Sørensen

irrigation

Indlægaf Peter Sørensen » 31. okt 2006 11:35

hej Niels

Det kan skyldes at tarmen har slået en krølle, har været forstoppet ,således at vandet ikke har kunnet løbe frit igennem, ved indhældningen.
oplever du det igen, skal du lade sygehuset se på det.

Gæst

Re: irrigation

Indlægaf Gæst » 1. nov 2006 01:15

Peter skrev:hej Niels

Det kan skyldes at tarmen har slået en krølle, har været forstoppet ,således at vandet ikke har kunnet løbe frit igennem, ved indhældningen.
oplever du det igen, skal du lade sygehuset se på det.


Hej Peter,
tak for dit svar, så forstår jeg bedre, selvom jeg ikke helt forstår... men sker det igen kontakter jeg sygehuset.

Niels

Karen Ly

Re: Irrigation og afføring

Indlægaf Karen Ly » 13. jun 2009 09:48

Elektrisk stimulation
Jeg har kolostomi, opereret i jan 09. De sidste 2 md. har jeg forsøgt at irrigere ude stort held. Der vil ikke løbe ret meget vand ind, ca 1 dl. Tarmen tømmer sig lidt,men skal stadig skifte pose mindst 2 g. i døgnet, kan ikke nøjes med minicap eller prop. Jeg har læst ganske kort om "tømning af tyktarm i kolostomi-patienter ved hjelp af elektrisk stimulation" på nettet, er der nogen der ved noget om det?
Er der andre der har gode ideer til mig, jeg vil så gerne ha´ en hverdag hvor jeg ikke hele tiden har en halvfyldt pose på maven.
Hilsen Karen L

Peter Sørensen

Re: Irrigation og afføring

Indlægaf Peter Sørensen » 13. jun 2009 11:59

Hej Karen

Den metode du har læst om ,nåede aldrig længere end til dyreforsøg.

Hvis du ikke kan få mere end en dl til at løbe ind, så har det ingen virkning overhovedet.

Har det været sådan siden oplæringen på sygehuset og hvad siger stomisygeplejersken ?

Tarmene ændrer placering i tiden efter operationen, og du kan derfor have fået en bugt eller forsnævring der gør at du ikke kan irrigere.

Karen L
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13. jun 2009 09:29

Re: Irrigation og afføring

Indlægaf Karen L » 13. jun 2009 22:09

Hej
Øv. Jeg har været hos stomisygeplejesken i onsdags for at prøve om jeg gør det rigtigt, og det var ok, men uden resultat. Hun havde også en finger oppe for at tjække hvad vej den gik. I maj har jeg også været til koloskopi, men der blev ikke snakket irrigation ved den lejlighed. Er det den afdeling jeg er opereret på jeg skal henvende mig på?
Hilsen Karen L

Peter Sørensen

Re: Irrigation og afføring

Indlægaf Peter Sørensen » 13. jun 2009 22:50

Hej igen Karen
Stomisygeplejersken skal du have fat i igen, der er nogle hvor irrigation ikke kommer til at fungere
eller stopper med at fungere efter flere års succes, det er ikke noget man kan forudse før operationen.
hvis du er en af dem, syntes jeg det er ærgerligt at blive ved og blive frustreret.
man plejer at sige at der skal mindst ½ liter vand til og max 1½, for at tømme tarmen,afhængig af den enkeltes behov.
Det er ikke noget man generelt kan gøre noget ved,hvis vandet ikke vil løbe ind ,så har man ikke mulighed for at ændre på det, når tarmene finder på plads efter operationen,gør de det af sig selv,og man kan ikke påvirke deres placering.
Jeg er ikke sikker på at man ved en skopi kan se om en patient vil kunne irrigere,men du kan prøve at ringe til afdelingen der opererede dig og lavede koloskopien om det er rigtigt.

Mads

Re: Irrigation og afføring

Indlægaf Mads » 6. dec 2011 11:36

Hej!
Jeg er blevet anbefalet at bruge irrigation fordi det kan være en fordel i forhold til mit arbejde.
Samtidig er jeg blevet rådet fra det af en læge, som siger at det ikke er problemfrit at skylle tarmen hele tiden. Jeg vil gerne høre erfaringer fra nogle der bruger irrigation. Jeg vil også gerne høre fra meninger fra lægeside.
Venlig hilsen
Mads
PS. Det er næsten komisk, men også lidt irriterende at stavekontrollen på netop denne side ikke vil kendes ved ordet irrigation. Der kommer røde streger under. Nu har jeg prøvet at lære ordbogen det.

Peter Sørensen

Re: Irrigation og afføring

Indlægaf Peter Sørensen » 6. dec 2011 12:06

Hej Mads
Der er ikke læger på her på siden der kan vejlede dig, men irrigation er en metode der er afprøvet gennem mange år , og der er ikke indikationer på at skadelige virkninger, når man udfører det, som man lærer på ambulatoriet.
I foreningen har jeg mødtes med folk der har irrigeret i mere end 20 år, uden problemer.
Dem der stopper med irrigation eller ikke får det til at fungere fordi det ikke virker, har typisk fået brok ved stomien eller sammenvoksninger/forsnævringer som gør at vandet har svært ved at løbe ind.
Ca 10 % med colostomi ,anvender metoden fast her i Danmark,efter anbefaling fra stomisygeplejerske/læge.


Tilbage til "Irrigation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster