tilbagelægning af ileostomi

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
charlotcita

tilbagelægning af ileostomi

Indlægaf charlotcita » 8. aug 2011 13:03

Jeg fik en ileostomi sidst i maj, da jeg har fået fjernet et stykke tyktarm (samt livmoder og en æggeleder) pga. Endometriose. Sidst i denne måned skal jeg have opereret den tilbage og det er jeg da lidt nervøs ved. Primært fordi der var mange komplikationer ved min operation og jeg var meget meget syg.
Er der nogen der har nogle erfaringer de vil dele ud af?
Min læge snakkede om, at det er en forholdsvis hurtig operation og at jeg skal være sygemeldt i ca. 1 uge. Nu synes jeg, at jeg har læst flere skrækeksempler på disse sider om lange sygemeldinger, meget dårlig mave m.m.
Hvordan får man det mon bagefter? Er tarmen langsom til at gå i gang, når den har været "lukket ned" i 3 mdr.? Hvor lang tid har I været sygemeldt bagefter?

Jeg håber, at der er nogen som vil hjælpe!

Mange hilsner
Charlotte

Peter Sørensen

Re: tilbagelægning af ileostomi

Indlægaf Peter Sørensen » 8. aug 2011 14:43

hej charlotcita
Der laves årligt rigtig mange tilbagelægninger af midlertidige ileostomier, de fleste der oplever en periode med komplikationer, er oftest mennesker der har fået stråler,kemo eller lagt tilbage for at tage en pouch/reservoir i brug ,som følge af kronisk tarmbetændelse.
Langt de fleste vil heldigvis falde indenfor sygehusets vejledninger,men prøv at få en snak med lægen omkring dine bekymringer og erfaringer fra tidligere, så du får talt det igennem inden operationen.

mfj
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Indlægaf mfj » 10. aug 2011 18:24

Jeg synes ikke det lyder af meget med 1 uges sygemelding. Jeg fik en midlertidig ileostomi sidst i april og håber på at den skal lægges tilbage til november. Jeg har fået af vide at jeg her skal regne med ca.6 ugers sygemelding. Jeg er pædagog i en børnehave. Så kan godt have lidt tunge løft.

Mvh Mette

charlotcita

Indlægaf charlotcita » 11. aug 2011 13:28

Tak for begge jeres svar!
Jeg må vente til forundersøgelsen d. 29/8 med at få klar besked. Man bliver lidt forvirret, når man læser forskellige ting, men det kunne være rart at være forberedt lidt tidligere.

Mvh.
Charlotte

--Rikke--

Indlægaf --Rikke-- » 23. aug 2011 00:25

Hej,
Jeg skal selv have lagt ileostomien tilbage - i denne uge faktisk. Jeg har netop været til pre-op i dag, og har fået af vide, at selvom det er et mindre indgreb, er det meget, meget svært at sige noget om, hvornår man skal regne med at være frisk igen. Der er åbenbart stor forskel på, hvordan kroppen reagerer efterfølgende.

Held og lykke

Tilbage til "Ileostomi"