Kost efter stomilukning!!

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
VibekeN
Årgang: 1985
Stomi siden: 2009

Kost efter stomilukning!!

Indlægaf VibekeN » 25. apr 2011 12:34

Hej..

Jeg fik lavet pouch oprerationen den 8.2.2011 og skal have lukket min stomi her den 5. maj, er meget spændt. Jeg er blevet spurgt flere gang fra mine nærmeste om jeg så kan spise"normalt" igen når jeg får lukket stomien og det hele skal fungere på så normal vis som muligt!- jeg har faktisk ikke 100 % vidst hvad jeg skulle sige til dem.
Mit spørgsmål er derfor, skal jeg stadig passe på med hvad jeg spiser?
Jeg er meget omhyggelig med nu og alt imens jeg har haft min illestomi, at skrælle mit frugt og koge grønsagerne så de er nemmere at fordøje og ikke spise ting der trævler eller nødder og ja i kender det alle de ting der er svære for maven at fordøje og som kan sætte en "prop" i systemet.

Jeg er ikke plaget af luft og synes at konsistensen på outputtet har været ganske fint at styre både med den alm. illestomi og også her med loopstomien hvor jeg dog i perioder har supplerede med HUSK, den rigtige kost er altafgørende synes jeg for hvordan man har det med stomiens funktion.
Men det kunne da være rart hvis man ikke skulle passe lige så meget på, men hvad er jeres erfaringer?

Hilsen Vibeke

Peter Sørensen

Re: Kost efter stomilukning!!

Indlægaf Peter Sørensen » 25. apr 2011 18:41

Hej Vibeke

Du kan godt regne med at spise almindeligt, men da du ikke har din tyktarm vil du i perioder have samme mønster som ved ileostomi,du skal huske at blive checket for vitaminmangel ,særligt B12, og hvis du i perioder har tynd afføring, kan du anvende de samme råd til at tykne, som ved ileostomi, men generelt prøv dig frem.

VibekeN

Indlægaf VibekeN » 26. apr 2011 18:29

Okay, kunne være super dejligt hvis jeg bare kunne spise lidt mere normalt og ikke behøvede at skrælle alle ting.

Jeg får jævnligt tjekket mit B12 også nu her når jeg har loopstomien og indtil videre ser det heldigvis fint ud. Får dog også en indsprøjtning hver 6-8 uge.
Er glad for at jeg kan klare mig med HUSK, for det er første gang i næsten 4 år at jeg ikke spise noget medicin :D

Gæst

Indlægaf Gæst » 27. apr 2011 12:30

Hje Vibeke,

Jeg fik lukket min stomi i August 2010, og jeg spiser lige hvad jeg har lyst til.
Hurra for grill sæsonen, hvor jeg i år tør spise pølser med skind og en god stor gang salat:o) Og det virker, det er snart det bedste.

Jeg gjorde lige som dig, med at skrælle alt slags frugt, og spidste stort set ingen grøntsager, for jeg var bange for at de satte sig fast, men nu har jeg ingen problemer mere.

Held og lykke med lukningen:o)

Mvh
Lene

maamco
Årgang: 1989
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf maamco » 27. apr 2011 16:37

Hej Vibeke.

Jeg fik lukket min stomi i december 2010, og passede i starten meget på hvad jeg spiste. Har ikke spist ananas, majs og champignon mens jeg havde stomi. Prøvede kort tid efter stomiluk at spise ananas, og der fik jeg meget ondt i maven. Men for nylig forsøgte jeg igen, uden nogle problemer:)
I og med du får en sammensyning hvor stomien lukker, vil mit råd være at du i første omgang skal tage det stille og roligt med svært fordøjelige fødevarer. Når alting så er blevet stabilt kan du langsomt forsøge dig med de ting du har undgået eller haft svært ved at fordøje mens du havde stomien. Det var min taktik, for der er ikke nogen grund til at tage chancer med maven :) Med tiden er jeg sikker på at du kan komme til at spise alt det du har lyst til.

Håber din operation går godt.

Kh Marie

VibekeN

Indlægaf VibekeN » 27. apr 2011 19:39

Hvor er det dejligt at høre at det kan komme til at lade sig gøre at spise normalt igen, folk kigger sgu lidt mærkeligt når man hiver sin skræller op af tasken når man skal spise et æble:-)

En af de ting der nemlig også generede mig sidste sommmer var at jeg skulle stå og pille det dumme skin af pølsen hvis jeg skulle have en, og den ser altså ikke lige så appetitlig ud uden skin, så det vil jeg glæde mig til at prøve. Men ja det er nok bedst at prøve stille og roligt hvad der kan fungere, har også tænkt lidt på den sammenlukning af tyndtarmen der hvor de har skåret op her til loopstomien.

Tak for jeres svar det er godt a høre at det kan lykkeds at spise normalt igen:-)

Hilsen Vibeke

Karina Hovmand
Årgang: 1975
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Præstø

Indlægaf Karina Hovmand » 28. apr 2011 08:25

Hej

Vil egentlig bare tilføje, at det sagtens kan lade sig gøre at spise normalt med en ileostomi :D

Jeg fik anlagt min stomi den 6. september sidste år, og spiser helt som jeg plejer nu (siden januar), jeg elsker rå grøntsager og kunne simpelthen ikke undvære dem.
Jeg spiser alt majs (kommer hel ud :? ) rå broccoli, rå blomkål, salat, rå peberfrugt, æbler med skræl, pølser med skind.....jeg kunne blive ved.
Det eneste jeg passer på med er popcorn....så skal der extra extra vand ind, og kokosmakroner er banlyst :?

Det gælder for mig om at tygge maden godt, og få rigeligt med væske....Nå ja, inden operationen led jeg meget af at være oppustet og havde svært ved at fordøje f.eks. oksekød....det er helt ovre nu :D

Det er ikke KUN negativt, og deter åbenlyst meget forskelligt hvad man kan spise

Med venlig hilsen....og god sommer

Karina 8)

Gæst

Indlægaf Gæst » 3. maj 2011 12:52

Min mand har haft ileostomi i mere end 2 år, han spiser alt og har aldrig haft nogn problemer. Der kommer selvfølgelig nogle ting ud hele, men det har jo ingen betydning for nydelsen af et godt måltid.
Hilsen Elisabeth

Thomas S

Indlægaf Thomas S » 16. maj 2011 19:26

Jeg vil også gerne lige, bare for det tilfældes skyld at nogen med nervøsitet for at få anlagt en stomi kigger med, sige, at jeg i det lidt over et år, jeg har haft min ileostomi, ikke har fundet noget, jeg ikke kan spise. En enkelt gang drak jeg for meget alkohol til en julefrokost, og det blev meget værre, end jeg ellers har oplevet den slags (jeg havde en helt skæv væskebalance dagen efter og det var meget meget ubehageligt). Og et par gange, har jeg opdaget at lidt for mange snacks af fedtholdig slags (franske kartofler o.l.) har givet meget luft i maven og løs mave, så min nattesøvn blev spoleret. De to ting har jeg sådan set kun sundt af at holde mig fra under alle omstændigheder :-) Jeg drikker et stort glas youghurtdrik om morgenen og løbende lidt vand hele dagen. Så har jeg det fint. Kerner, skræl på ærter o.a., nøddestykker og en del mere kommer ud i posen nogenlunde som de blev tygget, men det er kun et mindre problem under stomitømningen, man hurtigt kan lære at tackle.

VibekeN

Indlægaf VibekeN » 19. maj 2011 20:02

Det er jo bare super at der er nogle som ikke behøver at tænke på hvad kost de spiser mens de har en illestomi, og nej det er bestemt heller ikke for at skræmme folk men for mit vedkommende har det bare ikke kunnet lade sig gøre at spise ting med skræl på og ting som er svære for maven at fordøje.

Så ja det er helt klart en individuel sag hvad man kan spise. Men er super glad for at jeg valgte at få lavet pouch, allerede her godt 2 uger efter min stomilukning har det kunnet lade sig gøre for mig at spise æble med skræl og rå grønsager, hurra for rå gulerødder :D

/Vibeke

Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"