I modsætning til Peter så følte jeg, at jeg fik en god introduktion til stomien mht. placering, funktion osv.. Min stomi er så også kun 4 mdr. gammel, så muligvis det hænger sammen med, at man med tiden er blevet bedre til at informere inden anlæggelsen.
De problemer, jeg har haft og faktisk stadig har, er følgende:
- selve stomien fylder enorm meget, da det er en loop-transversostomi, jeg har. Derudover buler selve mave ret meget ud i den side, hvor stomien er placeret. Det betyder, at jeg ikke kan gå i almindelige cowboy-bukser som jeg plejer og har svært ved at finde overdele der kan skjule den store bule. Jeg har været nødt til at lave ret meget om på min tøjstil, hvilket generer mig ret meget! Det gør enormt meget for mit selvværd, da jeg bestemt ikke kan lide det jeg ser i spejlet - hverken med eller uden tøj!
Lige nu håber jeg på en elendig sommer - for hvor katten finder man t-shirts og soltoppe, som ikke sidder stramt og derfor fremhæver skidtet?!?! Jeg er ikke interesseret i at gå over i gammelkone-storblomstrede nylon overdele.
- Lyden generer mig ret meget. Jeg er bioanalytiker og har derfor tæt kontakt med patienter og har efterhånden ret ofte måttet undskylde overfor patienterne, når stomien prutter højlydt.
Det er grænseoverskridende for mig at prutte i nærheden af andre mennesker, så derfor har jeg valgt, at når det sker, så fortælle jeg hellere om stomien fremfor at forlade personen med den tro, at jeg prutter normalt.
- Lugten, når der skiftes, generer mig også - eller det vil sige, den generer mig på den måde, at jeg ikke har lyst til at tage steder hen, hvor jeg kan blive nødt til at skifte/tømme pose på toiletter, hvor der ofte står en kø af folk, der står klar til at overtage toilettet straks efter.
- Jeg frygter for den dag, hvor det evt, bliver nødvendigt at skifte hele pladen på et offentligt toilet, hvor man ikke har spejl og håndvask til rådighed i selve toiletbåsen og hvor der ikke engang er et toiletsæde, man kan fralægge alle sine remedier på. Hvordan jeg skal kunne klare en sådan situation, aner jeg ikke.
Held og lykke med projektet!