"erfaring" søges mht. TILBAGELÆGNING AF KOLOSTOMI

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
July

"erfaring" søges mht. TILBAGELÆGNING AF KOLOSTOMI

Indlægaf July » 22. aug 2006 15:06

Kære alle.

Jeg har en ca. 1 år gammel kolostomi - pga. cancer, som jeg aldrig er blevet "gode venner" med...
Jeg havde mulighed for en tilbagelægning lidt tidligere i år, hvilket jeg satte på stand-by, da jeg mentalt ikke var klar til 2 omgange indlæggelse...samt usikkerheden, frygten o.l. omkring udfaldet af en sådan handling...
Nu søger jeg med lys og lygte efter, positive såvel som negative, erfaringer, informationer o.l. mht. tilbagelægning af en/min kolostomi, så jeg kan føle mig lidt bedre "rustet", forberedt...

Mange sensommer-hilsner 8)

Peter Sørensen

tilbagelægning

Indlægaf Peter Sørensen » 22. aug 2006 16:52

Hej July

Tilbagelægning af stomi er en operation der udføres hyppigere i dag, fordi man laver flere aflastende stomier/midlertidige end for få år siden, i langt de fleste tilfælde er det en ukompliceret operation.

det sker desværre at tilbagelægning ikke er så ukompliceret som lovet fra starten, men det er en meget lille del af patienter , hvor det ikke kan gøres, eller hvor resultatet ikke er tilfredsstillende.

Den hyppigste årsag til at man ikke kan tilbagelægge er forsnævringer og sammenvoksninger efter operationer i bughulen, de fleste får dem i større eller mindre grad, nogle har symptomer som smerter og tarmstop, andre mærker ikke noget til det, og man finder først ud af omfanget når man evt. skal reopereres. De kan ikke ses på røntgen eller scanning.
Lægerne kan løsne de fleste sammenvoksninger, men som sagt kan der i sjældne tilfælde være så mange at man må opgive.

En anden vigtig ting er lukkemusklen, hvis den ikke har været brugt i lang tid kan den være blevet slap, derfor er det en god ide at lave knibeøvelser og få en lægelig vurdering.

Metoden lægen anvender til operationen, varierer alt efter hvordan den grundlæggende sygdom er behandlet, men i alle tilfælde er der tale om en operation hvor man går ind i bugen, den kan ikke laves som kikkertoperation.
lægen der skal operere dig, kan mere uddybende forklare dig præcis hvad der skal foregå.

jeg er godt klar over at det kan være svært ,at skulle beslutte om man vil opereres igen, og ved godt at lægerne aldrig vil give en 100 % garanti, sørg for at få ordentlige svar på dine spørgsmål når du skal tale med lægen.

Jeg ved at der er mange der får lagt stomien tilbage, hvert år, men i sagens natur ,har de så ikke længere brug for foreningen , så det kan være svært at få et svar fra folk der har fået en tilbagelægning.

Held og lykke



_________________

July

TAK til Peter

Indlægaf July » 23. aug 2006 13:23

Kære Peter.

Mange tak for din hurtige tilbagemelding! :D

Kærlige hilsner

July


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster