Hej urostomister og andre

Spørgsmål/debat vedrørende urostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende urostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om urostomi og stomi
niels j
Indlæg: 5
Tilmeldt: 7. feb 2009 15:08

Hej urostomister og andre

Indlægaf niels j » 31. okt 2010 13:40

Jeg har lige lyst til at fortælle om mine bandageskift. Jeg startede med Asura to-delt, plade og pose med kobling i september 2008 efter operation med efterfølgende stomi på maven hvor jeg fik blickerblære.
I januar 2009 skiftede jeg til en bandage med moduler bart hul (plade hvor man tilpasser hullet til stomi med fingerne), og pose som bliver klikket på efter pladen er sat på. Det var noget af en revolution for mig, tænk jeg slap for at klippe et passende hul i pladen, bare sætte pladen på efter jeg havde udvidet hullet med fingerne, så det bare passede nogenlunde til min stomi, herfter tilpasser den selv stomi fuldstændigt.
Det har jeg haft det rigtigt godt med indtil jeg opdagede at samme firma også har en et delt bandage med udstanset hul (20,25 og 35 mm), som har næsten samme egenskab, dog ikke moduler bar med fingrene, men efter påsætning tilpasser den selv stomi), dvs. jeg efter bad og aftørring omkring stomi bare sætter plade med pose direkte på stomi og så tilpasser den selv min stomi (ca. 25 mm), bedre kan det ikke blive- det er nemt og min hud omkring stomi er faktisk blevet bedre, meget lidt klæberester. Det der er tilbage kan nemt fjernes med fingrene, nulres væk.
Det er mit håb at afdelingerne på sygehusene fremover vil give nye stomipatienter muligheden for at afprøve andre bandager under indlæggelsen, da det jo er umiddelbart efter operationen vi er usikre på hvordan det praktiske skal fungere når vi igen er hjemme og skal ”klare os selv”. De fleste af os fortsætter jo med den bandage vi fik på afdelingen, og den er nødvendigvis ikke den som fungere bedst. Vær derfor ikke bange for at prøve en anden bandage(firmaet sender gerne vareprøver). Jeg er endnu ikke vendt tilbage til den jeg fik med fra afdelingen, da jeg blev udskrevet.
Mvh. Niels J

Peter Sørensen

Re: Hej urostomister og andre

Indlægaf Peter Sørensen » 31. okt 2010 14:56

Det er mit håb at afdelingerne på sygehusene fremover vil give nye stomipatienter muligheden for at afprøve andre bandager under indlæggelsen, da det jo er umiddelbart efter operationen vi er usikre på hvordan det praktiske skal fungere når vi igen er hjemme og skal ”klare os selv”.


Hej Niels

Desværre eller måske lige omvendt, er indlæggelsestiden i dag så kort, for langt de fleste ,at det er umuligt at prøve med andet, end man anvender på afdelingen,under selve indlæggelsen, sygehusene er samtidig begrænset i hvad de kan have liggende på hylderne, man har "kun" de bandager man har indgået indkøbsaftaler om.

Derfor er det vigtigt at man bruger sit stomiambulatorium,efter indlæggelsen, hvis man ikke er tilfreds med den bandage der sidder på maven og selv er aktivt søgende i afprøvning af nye bandager, fra de forskellige producenter.

niels j
Indlæg: 5
Tilmeldt: 7. feb 2009 15:08

Re: Hej urostomister og andre

Indlægaf niels j » 31. okt 2010 21:00

Hej Peter
Det er jeg udemærket klar over Peter. Jeg kan stadigvæk godt huske hvor ubehageligt jeg havde det under min indlæggele/operation. Hvorfor ikke vise "os" det bedste der er tilgængeligt pt. Vi er ligeglade med hvilke købsaftaler sygehusene har indgået(om det er et eller 3 år, så må det laves om). Vi er patienter og har krav på det bedste som markedet tilbyder, lige nu.
Stomiambulatorium, ok det er jo lidt besværligt at besøge dem- sådan lige (de har hamrende travlt, måske manglende bevillinger), de gør helt sikkert hvad de kan.
Derfor, vi skal have de bedste bandager som markedet tilbyder, med det samme og ikke først når vi har prøvet 1-3 forskellige bandager, som vi selv må rekvirerer fra forskellige udbydere.
Mvh. Niels J

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Hej urostomister og andre

Indlægaf migo » 31. okt 2010 21:22

Problemet er at der ikke er nogen "det bedste" stomisystem der passer til alle. Som du selv har oplevet kunne du ikke tåle det første system du fik. Andre kan ikke tåle andre systemer. Nogen foretrækker nogen typer poser, andre andre poser. nogen 1-dels andre 2-dels. osv. Der er en grund til at der er flere tusind forskellige bandager at vælge imellem.

Da jeg overgik til permanent stomi, bad jeg min stomisygeplejeske om et større udvalg af systemer. Så fik poser med hjem fra 8 forskellige producenter. Kun kun lide 2 af dem, og fandt ud af efter 2-3 ugers brug at jeg ikke kunne tåle det ene af dem. Så endte faktisk op med at bruge det system jeg oprindeligt fik fra stomisygeplejesken.

Jeg brugte små 2 måneder på at prøve mig igennem alle de systemer for at finde det system der passede mig bedst. Og tvivler på du generelt kan gøre det meget hurtigere. Så du kan ikke forvente at de på hospitalet kan finde det bedste system der passer til dig på den uge eller 2 du er indlagt. Mens du er indlagt har de mere en travlt med at få folk lært selv at skifte pose, og bare acceptere at de har fået stomi.

Når man læser her på forumet, ser man folk bruger alle mulige forskellige systemer, som de synes er det der passer dém bedst. Der findes simpelthen ikke ét system der passer til alle.

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Hej urostomister og andre

Indlægaf jk » 1. nov 2010 10:06

Hejsa
Selvfølgelig kan afdelingerne ikke ligge inde med hele pakken af markedets produkter. Min egen oplevelse er at mange afdelinger har en meget nært samarbejde med stomi ambulatorierne og stomi
sygeplejerskerne sådan at forstå at de meget ofte enten på afdelingens forledige eller patientens kommer på afdelingen før under og efter operation. Her har man så den rigtige mulighed for at drøfte ens muligheder.Og mulighedrene er jo som Peter så rigtigt skriver mange . Selv har jeg nu kun brugt det system jeg fik på afdelingen for snart 38 år siden (urostomi ) og som har fuldt mig troligt og sikkert siden med ca et skift pr uge sommer og vinter.
Venlig Hilsen JK-1958


Tilbage til "Urostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster