Hej alle,
Jeg håber der er en der kan bekræfte en lignende historie eller måske har en ide om hvad der sker med min krop!
Jeg fik 1. operation i marts og siden da er det virkelig gået op og ned af bakke. Jeg har været indlagt 6-7 gange siden udskrivelse med kvalme og opkast (dehydrerings symtomer) på trods af at jeg nu drikker ca. 4 liter om dagen og tager noget stoppende til maven. Når jeg kommer ind er jeg virkelig dårlig og har et meget lavt blodtryk. Jeg synes at det er meget forvirrende hvorfor dette bliver ved med at ske. I perioder har jeg det virkelig godt og så lige pludselig så begynder kvalmen, opkast og en kæmpe uro i benene.
Er der nogen der har oplevet lignende?
Idag skal jeg heldigvis tale med lægen om den sidste operation, håber selvfølgelig at den er svaret på det hele, men frygter også lidt at det ikke er!
Mvh REH
Konstant kvalme efter 1. operation
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
-
Peter Sørensen
Re: Konstant kvalme efter 1. operation
Hej REH
dehydrering med kvalme, er svær at styre , du har fået sat din tyktarm der optog væske fra afføringen ud af funktion ,med tiden vil tyndtarmen/pouchen, begynde at optage lidt af den væske som tyktarmen før optog.
Hvis du har et stort output og en hurtig tarmpassage, er det svært at drikke sig til en holdbar væskebalance, fordi store mængder væske også er med til at øge passagetiden, din saltbalance og vitaminstatus, er der styr på det ?
Det kan være nødvendigt at tilføre vitaminer/mineraler som indsprøjtning , da du kan have svært ved at optage dem fra kosten, B12 skal man være specielt opmærksom på , fordi det kun optages i de nederste 10 cm af tyndtarmen som formentlig er brugt eller fjernet i forbindelse med pouchen.
Hyppige symptomer på mangel er , bla træthed, slaphed, uro i benene.
dehydrering med kvalme, er svær at styre , du har fået sat din tyktarm der optog væske fra afføringen ud af funktion ,med tiden vil tyndtarmen/pouchen, begynde at optage lidt af den væske som tyktarmen før optog.
Hvis du har et stort output og en hurtig tarmpassage, er det svært at drikke sig til en holdbar væskebalance, fordi store mængder væske også er med til at øge passagetiden, din saltbalance og vitaminstatus, er der styr på det ?
Det kan være nødvendigt at tilføre vitaminer/mineraler som indsprøjtning , da du kan have svært ved at optage dem fra kosten, B12 skal man være specielt opmærksom på , fordi det kun optages i de nederste 10 cm af tyndtarmen som formentlig er brugt eller fjernet i forbindelse med pouchen.
Hyppige symptomer på mangel er , bla træthed, slaphed, uro i benene.
-
Gæst
Hej Peter, tak for hurtigt svar.
Jeg fik min ileostomi for 4½ år siden, så tarmen burde næsten være vant til det. Mine blodprøver slår ikke rigtigt ud på noget, de fleste er lidt skæve men ikke nogen der give vilde udslag. Har idag købt revolyt, så prøver jeg at se om det ændrer noget.
Heldigvis kunne lægen godt se at det ikke var holdbart og jeg får i morgen eller i overmorgen et brev med dato for sidste operation.
Er det B12 mangel der giver uro i benene eller dehydrering generelt?
Tak for svar
Mvh REH
Jeg fik min ileostomi for 4½ år siden, så tarmen burde næsten være vant til det. Mine blodprøver slår ikke rigtigt ud på noget, de fleste er lidt skæve men ikke nogen der give vilde udslag. Har idag købt revolyt, så prøver jeg at se om det ændrer noget.
Heldigvis kunne lægen godt se at det ikke var holdbart og jeg får i morgen eller i overmorgen et brev med dato for sidste operation.
Er det B12 mangel der giver uro i benene eller dehydrering generelt?
Tak for svar
Mvh REH
-
Peter Sørensen
hej REH
Godt at lægen lytter, når du er igang med pouch, kan det godt ændre sig fordi man bruger en del af din tyndtarm, til selv pouchen.
jo højere på tyndtarmen stomien sidder , jo hurtigere gennemgang.
der er faktisk flere af vitaminerne i B gruppen, der kan give symptomer med uro i benene.
revolyt lyder som en god ide, til at genskabe din saltbalance.
Godt at lægen lytter, når du er igang med pouch, kan det godt ændre sig fordi man bruger en del af din tyndtarm, til selv pouchen.
jo højere på tyndtarmen stomien sidder , jo hurtigere gennemgang.
der er faktisk flere af vitaminerne i B gruppen, der kan give symptomer med uro i benene.
revolyt lyder som en god ide, til at genskabe din saltbalance.
Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"