Hej
Er der nogen der ved noget om vitaminmangel. Jeg læste en der fik B12 indsprøjtninger. Er det noget man mangler når man har en ileostomi.
Jonna
B 12 vitamin
-
Peter Sørensen
B-12
Hej Jonna
Det er ikke alle der skal have B12 operationens omfang afgør om det skal tilføres.
B12-vitaminet optages i den sidste del af tyndtarmen lige før tyktarmen, og i de ret hyppige tilfælde hvor netop dette stykke tarm er opereret bort, er det nødvendigt at tilføre vitaminet i form af en indsprøjtning hver 2.-3. måned resten af livet.
Det er ikke alle der skal have B12 operationens omfang afgør om det skal tilføres.
B12-vitaminet optages i den sidste del af tyndtarmen lige før tyktarmen, og i de ret hyppige tilfælde hvor netop dette stykke tarm er opereret bort, er det nødvendigt at tilføre vitaminet i form af en indsprøjtning hver 2.-3. måned resten af livet.
-
Gæst
Re: B-12
Peter skrev:Hej Jonna
Jeg har fået hele tyktarm + endetarm fjernet i 1995. Fik lavet en pouch operation. Det hele endte i byller og fistler. I 2001 fik jeg lavet en permanet ileostomi. Jeg lider i den grad af træthed. Men ingen har fortalt mig om vitaminmangel.
Kan jeg ha gavn af B12 og i såfald hvor henvender jeg mig.
venlig hilsen
Jonna
-
Peter Sørensen
vitaminer
Hej Jonna
Du skal via din egen læge ,Forklar hvordan du har det så kan han sende dig til relevante undersøgelser.
læs på netdoktor om b12 mangel
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... gelb12.htm
Du skal via din egen læge ,Forklar hvordan du har det så kan han sende dig til relevante undersøgelser.
læs på netdoktor om b12 mangel
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... gelb12.htm
-
gæst
Ileostomi og B12 mangel
Hej.
Vil gerne høre,om der er nogle der ved om hospitalet automatisk checker for B12 - mangel. Grunden til mit spørgsmål er, at min far i august fik en midlertidig Ileostomi, efter operation og strålebehandling for cancer i endetarmen. Blev indlagt igen med bylder, var meget dårlig. Har flere gange under indlæggelsen på 6 uger fået blodtransfusioner fordi blodprocenten faldt til omkring 5. Er nu udskrevet igen. Jeg har spurgt på hospitalet om årsagen til at blodprocenten falder, fik det svar at det nok var fordi, at der kom lidt frisk blødning hver gang min far blev skyllet, fra endetarmen, hvor bylderne havde været. Han får jerntbl. Jeg er nu blevet i tvivl om det ikke er p.g.a B12 mangel,der gør at blodprocenten falder.
M.V.H. Marianne
Vil gerne høre,om der er nogle der ved om hospitalet automatisk checker for B12 - mangel. Grunden til mit spørgsmål er, at min far i august fik en midlertidig Ileostomi, efter operation og strålebehandling for cancer i endetarmen. Blev indlagt igen med bylder, var meget dårlig. Har flere gange under indlæggelsen på 6 uger fået blodtransfusioner fordi blodprocenten faldt til omkring 5. Er nu udskrevet igen. Jeg har spurgt på hospitalet om årsagen til at blodprocenten falder, fik det svar at det nok var fordi, at der kom lidt frisk blødning hver gang min far blev skyllet, fra endetarmen, hvor bylderne havde været. Han får jerntbl. Jeg er nu blevet i tvivl om det ikke er p.g.a B12 mangel,der gør at blodprocenten falder.
M.V.H. Marianne
-
Peter Sørensen
B 12
Hej Marianne
Hospitalet checker normalt b12, når de nederste 10-15 cm af tyndtarmen er fjernet, da det kun er i denne del b12 optages.
hvis denne del er fjernet kan man kun modtage og optage B12 som indsprøjtninger.
Men hospitaler er jo ikke altid ufejlbarlige, så spørg om blodprøverne er undersøgt for b12 mangel, jeg er ikke læge men synes det lyder underligt hvis skylninger alene skulle fremkalde blodmangel, der medfører transfusions behov.
I kan også få egen læge til at rekvirere blodprøver for b12 mangel.
Hospitalet checker normalt b12, når de nederste 10-15 cm af tyndtarmen er fjernet, da det kun er i denne del b12 optages.
hvis denne del er fjernet kan man kun modtage og optage B12 som indsprøjtninger.
Men hospitaler er jo ikke altid ufejlbarlige, så spørg om blodprøverne er undersøgt for b12 mangel, jeg er ikke læge men synes det lyder underligt hvis skylninger alene skulle fremkalde blodmangel, der medfører transfusions behov.
I kan også få egen læge til at rekvirere blodprøver for b12 mangel.
-
remus
Re: B 12 vitamin
Min mand fik sidste år fjernet noget af tyktarmen og endetarmen pga en kræftknude og fået blivende stomi. Han har efter operationen været meget træt og svag. Efter et besøg hos vores egen læge, synes hun at vi skulle få taget en del blodprøver, for at finde en årsag til denne træthed. Det viste sig, at han er i stort underskub med både D-vitamin og B-12 vitamin. Dette var ikke blevet undersøgt af Hillerød Hospital. Vi er nu gået igang med insprøjtningerne (ikke tabletter). Jeg kan kun råde jer til at henvende jer til egen læge og få et helbredstjek. Hilsen lotte
Re: B 12 vitamin
Jeg er pouchopereret på Amtssyghuset i Århus, og ved mine kontrolbesøg efterfølgende fik jeg taget blodprøver, netop for at finde ud af om jeg manglede B-12. Jeg er så begyndt på indsprøjtninger hos min egen læge fordi mit B-12 var for lavt