Min historie om min operation

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
laso
Årgang: 1979
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Frederikshavn

Min historie om min operation

Indlægaf laso » 26. feb 2010 19:25

Hej med jer

Her er en lille historie om, hvordan det kan gå når man bare lige skal indlægges 8-10 dage på Aalborg Sygehus og have fjernet hele tyktarmen og lavet midlertidig stomi. (Hvis nogen gider læse den)

Grunden til at jeg skulle opereres skyldtes to års næsten konstant udbrud af CU. Jeg havde været gennem alle de forskellige medicinske muligheder og sluttede af med at deltage i et medicinsk forsøg i 2. halvår af 2009 i håb om at det ville tage livet af min aktive CU. Det gjorde det så ikke! Jeg havde i dec. 09 tabt mig i alt 18 kg og kunne ikke holde vægten. Derfor var operation sidste udvej.

Jeg blev indlagt 5. januar fik fjernet min tyktarm den 6. januar. Denne operation gik planmæssigt og jeg kom i opvågningen. Det viste sig så desværre at det smertekateter, der skulle tage smerterne ikke virkede. Så jeg lå i 30 min i opvåningen med meget kraftige smarte. Det var en sej omgang!

De efterfølgende dage kastede jeg op i stride strømme og jeg fik høj feber Jeg blev sendt i CT-scanning, hvor de så at jeg havde en forsnævring/tarmslyng, der hvor tyndtarmen gik gennem bugen. Derfor blev jeg sendt på operationsbordet igen den 15. januar. Her fandt de desuden en infektion i bugen, så det var jo heldigt nok, at de valgte at åbne mig igen.

Nu var jeg så sat næsten 10 dage tilbage, og skulle starte forfra på genoptræningen. De efterfølgende dage var meget hårde, både fysik og mentalt, og det gik ikke rigtig fremad. Mine infektionstal var stadig høje, og derfor blev jeg sendt i endnu CT-scanning, som viste at der var luft i bugen uden for tarmene. Lægen på vagt den aften var bange for at luften stammede fra et hul i tarmen. Derfor valgt de at åbne mig igen for tredje gang på 14. dage. Her fandt de heldigvis ingen ting.

Efter tredje operation gik det ikke rigtig fremad. Der var meget stor output, nogen gange op til 4 liter. Jeg fik feber og mine infektionstal var høje, derfor er jeg blevet proppet med alverdens medicin.

Alt i alt lå jeg på sygehuset i næsten 7 uger inden jeg fik lov at komme hjem. Det har været en utrolig sej omgang og der går nok lidt tid inden jeg skal have lagt min stomi tilbage og lavet en pouch.

Jeg håber ikke jeg skræmmer nogle med min historie…

Venlige hilsner fra Lars :)

karina
Geografisk sted: dybvad, nordjylland

Re: Min historie om min operation

Indlægaf karina » 26. feb 2010 20:56

Hej Lars.
Puh ha, jeg kender den følelse du sidder med, det ligner meget det forløb jeg havde da jeg skulle have lavet min pouch, på aalborg sygehus. en pouch jeg kun havde i et lille halvt år pga fistler, men jeg har så senere fået konstateret at det er morbus crohn jeg har og ikke collitis. jeg har altid haft problemer med smertekatederne, så kan ligefrem mærke de smerter du må have haft.
jeg kan anbefale dig at snakke forløbet igennem med din egen læge eller en psykolog, det har jeg haft stor glæde af, jeg har også gjort stor brug af en rigtig god veninde som har collitis. du er velkommen til at skrive på min mail hvis du har nogen spørgsmål.
god weekend karina
karina

Brugeravatar
Lasse
Årgang: 1981
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Min historie om min operation

Indlægaf Lasse » 26. feb 2010 22:52

Hej Lars

Puha ja …. Sikke en omgang du måtte igennem, jeg er selv nyopereret (22. januar) på Aalborg sygehus, - tror faktisk vi fik hilst på hinanden et par gange under vores gåture. Jeg slap dog med 15 dage, så det var billigt sluppet i forhold til dig. Men jeg har også været hele møllen igennem med medicin, lige fra prednisolon og til sidst remicade, humira og simzia, dog uden de store virkninger. Derfor fik jeg også en forsinket julegave i form af en pose på maven, grundet crohn og en ødelagt tyktarm… Jeg syntes det var en hård omgang at komme igennem, men efter jeg kom hjem kom der hurtigt forbedringer og vægtforøgelse. Så håber også der er nogle forbedringer og lidt vægtforøgelse din vej :)

Mvh. Lasse
Mvh. Lasse Bønnerup

Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"