Indlægaf bentbang@ofir.dk » 28. jan 2010 16:57
Hej
Jeg forstår udmærket dine bekymringer. Sommeren 2009 skulle jeg pludselig meget hurtigt have fjernet min tyktarm efter 20 år med CU. Jeg troede aldrig, at det skulle komme dertil. Havde egentlig aldrig følt mig syg, da sygdommet forværredes over lang, lang tid, så man vænnede sig jo til talrige og blodige afføringer.
Operationen oplevede jeg hård, men måske også fordi jeg var nøde at blive reopereret, idet der var en lækage. Stomi fik jeg dog, og det var svært at forholde sig til. Jeg tror, at man har de samme følelser, som et menneske, der har fået foretaget en amputation; her har man bare fået noget sat noget på kroppen i stedet, altså en stomipose. Jeg var fuld af selvbebrejdelser om, at det var min egen skyld, fordi jeg havde spist og drukket forkert, velvidende at det ikke har noget med sagen at gøre. Jeg kunne slet ikke holde ud at se på mig selv; havde tabt mig en del og følte det voldsomt grænseoverskridende at skulle tømme og skifte pose. Jeg tænkte på det 75 % af min vågne tid, græd for mig selv, skreg når jeg var alene i huset osv. Gik normalt i tætsiddende tøj og styrketræner, og det harmoner bare ikke med stomi, syntes jeg. Mit selvbillede var blevet kastet til jorden, og skulle nu i en ny ramme. Dette er en proces, og det tager tid. Med tiden blev det bedre, og i en vis grad til at holde ud. Jeg accepterer dog ikke stomien, men jeg anerkender, at den er en betingelse for, at jeg lever. Hurigt besluttede jeg at ville gøre forsøget med en pouch, og jeg blev henvist til Niels Quist på OU, efter anbefaling fra egen læge; det hjalp at processen blev holdt i gang. Jeg har lige fået anlagt pouch og har således en midlertidig stomi, indtil denne kan ibrugtages.
Det korte af det lange er, at et sådan indgreb gør noget ved en; det er hårdt, og det tager tid at komme sig. Man oplever det svært for andre at forståe ens situation, hvorfor denne side er god. Heldig var jeg også at have en vendindes veninde, som havde gennemgået hele forløbet fra fjernelse af tyktarm til velfungerende pouch, og en snak med hende hjalp mig meget.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Hilsen Bent