Afføring løber forbi loopstomi og ned i pouchen

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Lotte

Afføring løber forbi loopstomi og ned i pouchen

Indlægaf Lotte » 23. jan 2010 09:11

Hej
Jeg er blevet opereret af Niels Qvist 15.december 2009. Fik fjernet tyktarm, endetarm mm og lavet pouch på samme tid og har nu loopstomi de næste måneder indtil det skal tilbagelægges. Synes det er en hård omgang!
Jeg har mange smerter i pouchen og må på toilettet om natten fordi afføringen løber ved siden af, og videre ned i pouchen. Oplever i også det?
I løbet af dagen skal jeg også på toilet nogle gange. Der kommer output i posen også.
Lider også af meget kvalme.
Hvor længe har i haft ondt efter operation? Har ikke ondt i arene mere ( Fik lavet åben operation) men synes jeg bliver ved at have smerter nede ved pouchen. Kan sommetider ikke sidde op fordi det gør for ondt i rumpen.

Min søn blev opereret også for CU for 8 år siden. Han var 6 år og fik 3 operationer han kom sig helt anderledes og ikke med samme symptomer. Måske er det fordi jeg har fået 2 operationer på samme tid eller børn kommer sig hurtigere.

Min loopstomi ligger lavt og " driller" da den hellere vil ramme hud frem for posen. Men det har jeg nu fået styr på.
Jeg blev sendt hjem uden informationer fra OUH. De havde travlt med at få os ud d. 23 selvom jeg hverken kunne gå, spise, passe stomi mm og kunne så tage en bil til Sønderborg i sne og kaos. Jeg er da heldig min mand havde juleferie og kunne passe mig. Glæder mig over at jeg har verdens dejligste sygeplejerske der kommer herhjemme og hjælper mig med stomiplade.......og nu kan jeg snart selv.
Der kom lige lidt flere oplevelser end jeg havde planlagt men havde lige brug for at komme af med det :?
Mange hilsner Lotte

Peter Sørensen

Re: Afføring løber forbi loopstomi og ned i pouchen

Indlægaf Peter Sørensen » 23. jan 2010 12:25

Hej Lotte

først og fremmest vil jeg sige at det er for dårligt at man ikke informerer patienter ordentligt, giv dem besked på afdelingen ellers fortsætter det bare, desværre er det ofte op til hellig dage at de smider folk hjem uden ordentlig opfølgning, smart så kan man gå hjemme i op til 14 dage, uden at kunne få fat i afdelingen der er ferielukket.

Når det er sagt syntes jeg ,du skal bede om en hurtig kontrol, det lyder som om der dels er for meget forbindelse mellem de 2 huller i stomien, (kan hænge sammen med at du har fået en meget lav stomi)men også smerterne fra pouchen skal kontrolleres, det lyder voldsomt at du i perioder ikke kan sidde.

God bedring

Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"