Hvad kan jeg forvente ang. næste operation.

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Gæst

Hvad kan jeg forvente ang. næste operation.

Indlægaf Gæst » 14. jan 2010 13:47

Hej Alle..
Jeg er en pige på 26 år som her i starten af december blev opereret for en underlivs sygdom, som er vokset gennem livmoder og ud i endetarmen, de blev så nødt til at lave en midlertidig ileostomi på mig, for at aflaste endetarmen... Stomien skal jeg have i 3 mdr, det vil sige til starten af marts.. Hvis de altså ikke har for lange ventetider... :(
Jeg vil gerne spørger jer herinde om hvordan jeg skal forberede mig på næste operation, jeg er mega nervøs fordi jeg synes den tid jeg har været igennem efter den første operation var meget svær..
Jeg skulle inden operationen drikke noget phosporal drik som udtømning , skal man også det når den skal ligges tilbage eller skal man "bare" faste?... Hvor lang tid efter tilbagelægningen skal jeg regne med at være sygemeldt?? Og hvordan bliver ens afføringen, rent ud sagt skider man i bukserne?? Hvad med indlæggelse hvor længe skal man blive på hospitalet efter tilbagelægningen...

Jeg har lige et tillægs spørgsmål, jeg tror sgu jeg har fået en hæmoride, det har jeg prøvet før, så er næste sikker på det er det.. men er det normalt når man nu ikke bruger endetarmen??

Knus og kram fra Lisbeth

Peter Sørensen

Re: Hvad kan jeg forvente ang. næste operation.

Indlægaf Peter Sørensen » 14. jan 2010 14:27

hej lisbeth

det er svært præcist at sige hvordan, og hvor længe.
hvis det er loop ileostomi du har fået, lægges den på nogle afdelinger tilbage som kikkert operation, hvis den udløsende årsag/sygdom muliggør det ellers er det en åben operation i bughulen.
indlæggelsestiden ligger indenfor en uge, igen afhængigt af hvordan og hvor meget de skal udføre.
Udrensningen afhænger også af ,om hvordan operationen udføres på den pågældende afdeling.
Sygemeldingen, fastsættes af lægen efter operationen, og afhænger af hvordan din fysiske tilstand er
før operationen, og dit arbejdes art, man vil skulle beskytte sig mod tunge løft i 3-6 måneder, ligesom da du fik stomien.
Afføringen er tyndere i starten ,men efterhånden som tyktarmen vænner sig til at skulle arbejde igen, vil den blive normal som før.
Du skal sørge for at lave knibeøvelser, for at styrke din lukkemuskel, den bliver slap af ikke at blive brugt i de inaktive måneder, og hæmoroiden kan godt opstå selv om du ikke har forbindelse, bare du sætter dig ned på en stol eller på hug, øges trykket i musklerne og blodårerne, så hvis man har tendens til hæmoroider så kan de godt dukke op.

jeg vil anbefale dig at skrive spørgsmålene ned, og så få en aftale med afdelingen således at du kan forberede dig og få viden om hvad du skal forvente.

held og lykke

karinaa

Re: Hvad kan jeg forvente ang. næste operation.

Indlægaf karinaa » 16. jan 2010 14:22

hejsa

Jeg har haft kolostomi i 1 år og fik den lagt tilbage sidst i nov. Jeg kan da godt fortælle lidt om min erfaring for synes også selv jeg manglede en del viden omkring det.
Som der bliver nævnt lav knibeøvelser og gerne hver dag.
Jeg fik lagt min tilbage med kikkertop. og var indlagt i 5 dage, normalt er man vist indlagt i 3 dage.
Jeg synes det var meget nemmere at få lagt stomien tilbage. Jeg havde self. tynd maven i starten. Første gang du går på toilet efter op. kan der komme blod med, det synes jeg er vigtigt man ved, jeg blev nemlig selv helt bekymret over det. Og ellers så går du meget på toilet i starten, jeg synes ikke det var svært at holde sig, men man skal mere end normalt forbered dig på det, og derfor er det også rart at være sygemeldt i starten. *S* Jeg starter på arb. om en uges tid, hvis alt går som det skal og det er kikkert, kan man starte meget før.
Jeg havde en lidt svær operation fordi livmoderen lå i vejen eller noget så de rodede meget rundt så havde mange smerter, men ellers skal man hurtigt op og på benene igen. Og da du fik stomien var der flere ting man skulle forholde sig til , nu synes jeg det er mærkeligt lige pludselig ikke at have stomien mere og skulle gå på toilet igen. Jeg synes lige pludselig jeg brugte meget tid på toilettet-. Jeg havde jo været meget syg da jeg fik stomien så det var en stor dag da den skulle fjernes og enden på min sygeforløb så glædede mig til det hele var ovre.
Hvis der er mere du vil vide så skriv endelig er lidt svært at rådgive når jeg ikke ved om det er kikkert eller åben du skal igennem? Skriv gerne på mail karina62@hotmail.com
Held og lykke

karina

Tilbage til "Ileostomi"