Loopstomien vender den forkerte vej?

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
tisoe
Årgang: 1976
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Islands Brygge

Loopstomien vender den forkerte vej?

Indlægaf tisoe » 4. jan 2010 21:09

Hej

Jeg fik fjernet min tyktarm i okt 08, og fik lavet en pouch operation med loopstomi i okt 09 (skulle vente i et år, da jeg fik stomi ifm graviditet og kejsersnit). Nu venter jeg på tilbagelægning, som oprindelig skulle være sket i start feb. Desværre er der opstået en komplikation, som jeg skal have ordnet her d. 14. jan.

Jeg havde ikke nogle problemer med min gamle stomi (alm. etløbs). Huden var fin, havde et par enkelte utætheder, men kun ifm jeg spiste frugt.

Mit spørgsmål er, er der andre der har oplevet at deres loopstomi ligesom sidder forkert. Min sidder og outputter mod venstre, dvs den vender ikke nedad, hvilket giver mig rigtig, rigtig mange hudproblemer omkring stomien. Dagligt har jeg svien og kløen omkring pladen. Pt. bruger jeg metylrosalinin, sensura flex 2-dels system, som jeg må skifte hver dag, da pladen løsner sig mere en 1 cm.

Det kommer selvfølgelig meget an på hvad jeg spiser, men rugbrød, æble, æblejuice, frugt generelt giver rigtig megen svien, som som regel kommer om eftermiddagen/aftenen.

Det er meget hæmmende, og gør s... ondt. Og pga den operation jeg skal have lavet d. 14. jan, så bliver tilbagelægningen udsat 3 mdr.

Har været lidt rundt og kigge her på siden og læst andres historier om problemer med forsk. plader. Jeg har et godt forhold til min stomisygeplejerske, der har foreslået at vi prøver en convexplade, hvis huden fortsætter med at være dårlig.

Så mit egentlige spørgsmål er:

Har du haft problemer med loopstomi? At den sidder sjovt/anderledes end før?

Min tarmkirurg foreslog vi kunne lave den om til etløbs igen, men jeg har altså en lille dreng på 15 mdr, som i forvejen har skulle undvære sin mor ret meget, og igen her om en uge.

Bedste hilsner
tisoe
Ileo siden okt. 2008

Peter Sørensen

Re: Loopstomien vender den forkerte vej?

Indlægaf Peter Sørensen » 4. jan 2010 22:33

hej tisoe

Det lyder som om den ikke er lavet optimalt, fra starten,loop stomierne kan i forvejen være svære at have med at gøre i forhold til almindelige ileostomier, og hvis den sprutter i den forkerte retning så gør det ikke tingene nemmere.
Det er godt at du har god kontakt med stomisygplejersken, for det kræver ekstra tilsyn, når din hud dagligt svier og brænder, det er heller ikke så godt at skifte 2-dels plade dagligt, da huden bliver belastet yderligere ved hyppige skift, af den kraftigere klæber.
Har i forsøgt med pasta, både på tube eller eakinringe til ekstra tætning ?
hvis det ikke kan løses bandagemæssigt, syntes jeg du skal overveje at få rettet stomien, 3 måneders smerte og ubehag med ødelagt hud er ulideligt.

Ditte

Indlægaf Ditte » 11. jan 2010 22:03

Hej tisoe

Jeg har p.t. loopstomi men heldigvis ingen problemer med den, men da jeg havde en etløbs stomi havde jeg de samme problemer som du beskriver.
Jeg prøvede alle slags plader og mærker. Jeg ved ikke om du kender disse plader, men det bedste for mine stomiproblemer var convatec eteem synergi system med en modelerbar plade(Durahesive® hudbeskyttelsesplader). Pladen har en slags indbygget eakin ring som udvider efter stomiens behov og bliver mindre igen når stomien falder til ro igen.
Så vidt jeg erindrer så kombinerede jeg dem med dansac poser fordi poserne til convatec var for plastik-agtige. Men jeg savnede coloplastposerne, så jeg valgte et posesytem og pasta som jeg skiftede en til to gange i døgnet de sidste 2 måneder før fødslen og er nu tilbage på 2-dels.

Jeg kan godt forstå at du ikke har lyst til at blive indlagt en uge mere og være væk for din lille dreng. Har selv en på 6 måneder og har været inde og ude af hospitalet siden jeg blev gravid med ham. Nu går det heldigvis den rigtige vej.

Held og lykke med det hele.
Ditte

Lotte

Indlægaf Lotte » 21. jan 2010 09:45

Hej Tisoe.
Jeg fik lavet pouch operation lige inden jul. Jeg har som du også haft rigtig mange problemer med at det løber ved siden af, fordi hullet i loopstomien ved mig ligger lige ved huden :evil:
Jeg har prøvet 2 forskellige convex plader. Den første var fra Dan Sac de er meget store i pladerne og stive.....dvs jeg kunne ikke rigtig bevæge mig rundt så trak de i stomi og hud og det løb ved siden af.

Jeg har nu fået sensura fra coloplast med plader der hedder convex light og det er MEGET bedre. Pladen er ikke så stor og det fungerer fint. Jeg lægger en pastaring under så den kan komme helt tæt ind til tarmen. ( det i tube er sprittet og gør avs så vælg ringene) Bruger også 3 M cavillon slikkepinde så jeg kan beskytte huden helt inde ved tarmen og på huden inden jeg lægger pasta på. De steder der bløder får lidt methyl blåt.
Jeg fik fjernet tyktarm og lavet pouch med det samme så har ikke haft alm ilestomi inden.
Min søn har også haft CU og blev opereret for 8 år siden. Her husker jeg også problematikken efter 2. operation med loopstomien der løb alt for tæt på huden.

Har du en hjemmesygeplejerske til at hjælpe dig? Det har jeg haft fra start, fordi huden blødte rundt om stomien. De kommer indtil jeg siger stop :D

Få skifet til noget andet så du kan være til !
Mange hilsner Lotte

tisoe
Årgang: 1976
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Islands Brygge

Indlægaf tisoe » 3. jul 2010 22:11

Jeg vil lige følge op på mit indlæg. Jeg har været igennem et par indlæggelser og operationer siden sidst. Men sidder nu med en alm ileo og håber vi bliver gode venner hen ad vejen. Jeg bruger pt convex plader, for at skåne huden. Blev opereret sidst 15. juni, hvor jeg fik alm ileo, så når trådene er faldet af og det heleer faldet lidt til ro, så håber jeg at kunne bruge en-dels. Nu må vi se :)

/T
Ileo siden okt. 2008

Tilbage til "Ileostomi"