Dårlig mave

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Brugeravatar
bve
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Dårlig mave

Indlægaf bve » 31. dec 2009 01:04

2. juledag skulle jeg have lidt julefrokost.

jeg havde stegt sild i eddike og løg, jeg spiste 3 små
paneret fødspætte file, jeg spiste 1
dyrlæge natmad, 1
æbleflæsk, 3

dertil 3 små snapse

jeg spiste om eftermiddagen, og om natten omkring kl. 2 kunne jeg ikke forstå, hvorfor jeg havde det så dårligt i maven, ligesom at jeg var på vej til at kaste op.

jeg kunne så mærke at min pose var fyldt op. jeg gik ud på toiletet, og det der kom ud var flydende som vand, men ligesom lidt skilt ad.

jeg gik i seng igen, og håbede på at få sovet lidt, og at kvalmen gik væk.

efter et stykke tid havde jeg ikke kvalme mere. det var dejligt, men i nogle dage havde jeg tyndt i posen

hvad kan det være der har gjort, at jeg fik det så dårligt?

Jeg har været forkølet, og har hostet så meget at jeg har været ved at kaste op.

jeg syntes ligesom, at når jeg skulle kaste op, var det ligesom om jeg ikke kunne, som om min mave ikke ville kaste op

vil jeg ikke kunne kaste op når jeg har stomi, eller er det bare mere besværligt?

ja jeg ved godt det lyder mærkeligt, men jeg har tænkt på, om det vil være et problem hvis man skal kaste op.

Peter Sørensen

Re: Dårlig mave

Indlægaf Peter Sørensen » 31. dec 2009 13:15

Hej Bve

Jeg tror det er et tilfælde,i forbindelse med forkølelse og hosten.
Du kan også have været smittet med en mavevirus, eller fået en maveforgiftning, af en enkelt af retterne på julefrokosten.
Stomien har ingen indflydelse, i forbindelse med opkastning, der sidder en lukkemuskel i bunden af mavesækken, så det er kun hvis der stadig er mad i den ,at der kommer noget med op.
Det er faktisk mange gange mere ubehageligt med kvalme, og opkast hvis der ikke er noget i mavesækken.

LouisePT

Indlægaf LouisePT » 1. jan 2010 15:57

Hej,

Du kan også have haft et stomistop. Det var ihvertfald nogle af de samme symptomer som du beskriver, som jeg havde ved stomistop. Det går væk af sig selv, men er utroligt smertefuld inden den meget vandige afføring kommer ud i posen. Jeg kunne tømme en hel fuld (str. stor) pose af vandigt aff. (der netop lignede at det var skilt) tre gange på fem minutter. Når den var tømt blev den fyldt op igen lige efter! Det var spookie.

Hilsen Louise

Brugeravatar
bve
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf bve » 1. jan 2010 18:35

hej

jeg havde ikke ondt som jeg har oplevet det ved stop, men min pose blev fyldt op ligesom du siger det.

Jeg måtte stille min mobil til at ringe hver time, og måtte så ud og tømme, da posen var fyldt op. Således gik det hele natten igennem, irriterende.

Jeg har tidligere spist stegt sild i eddike og løg, så det kan ikke være eddiken og løg jeg ikke har kunne tåle, som jeg ellers tænkte på da jeg havde det dårligt.

Peter, jeg tror måske også at det har været et eller andet dårligt som har gjort det. Jeg er glad for at der ikke skulle være nogle problemer med at kaste op, hvis man skulle være så uheldig at gøre det. NB noget underligt noget at tale om (smiler), men man kan få de mærkeligste forestillinger når man har det skidt.

Tilbage til "Ileostomi"