Grisseri om natten.

Gode råd , og spørgsmål om problemer med hjælpemidler.
Forumregler
Søg efter hjælpemidler og læs uddrag af Serviceloven i artiklen om hjælpemidler
Gæst

Grisseri om natten.

Indlægaf Gæst » 17. nov 2009 14:51

Hej alle sammen.
Jeg tror vi alle på et tidspunkt oplever at posen går fra om natten og der kommer læk i store eller små omfang.
Nu har jeg så bare oplevet det for 5 gang på tre uger og er ved at være meget træt af det. Er i forvejen oppe et par gange om natten for at tømme men alligevel sker det når jeg falder i dyb søvn.
Jeg er virkelig træt af det da jeg er ødelagt hele dagen efter og syntes det er hård at skulle i bad og vaske nattøj og skylle sengetøj op...
Jeg ligger under mit lagn et vådliggerlagn for ikke at ødelægge min madras, men nu er jeg ved at være træt af min dyne jo også tager skade af det. ved i om man kan få noget senge betræk som er vask og åndbart, men som beskytter dynen mod afføring?...

Mvh Ditte

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Grisseri om natten.

Indlægaf Steen Samuelsen » 17. nov 2009 15:22

Hej Ditte

Jeg har forstået dit spørgsmål, men var det ikke bedre at få løst problemet med lækagerne?
Har du drøftet problemet med din stomisygeplejerske?
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

Re: Grisseri om natten.

Indlægaf Peter Sørensen » 17. nov 2009 18:13

Hej Ditte

jeg har siddet og kigget mig lidt omkring på nettet.
http://www.leisner.dk/
kan man købe inkontinens sengetøj, lagner dyne og pudebetræk der er vandafvisende og åndbart eller Vandtæt allergivenligt beskyttelsessengetøj, den ene slags kan vaskes ved 95 grader den anden ved 60.

Jeg kender ikke firmaet ,men det er kendt i kontinens foreningen.

Jeg vil blive glad for en tilbagemelding, hvis du prøver muligheden.
Lækage er jo desværre noget man kan risikere, i perioder af stomilivet,indtil man finder et andet produkt ,eller får tilpasset bandagen på en anden måde på ambulatoriet

Gæst

Re: Grisseri om natten.

Indlægaf Gæst » 17. nov 2009 23:12

Tak fordi i gad hjælpe, jeg tjekker lige hjemmesiden ud og vender tilbage ved evt. køb.
Jeg tror godt jeg ved hvad årsagen til lækagen er, og er fordi jeg er meget stresset for tiden og har for meget at se til tror jeg for der er intet i løbet af dagen... så må være fordi jeg bare går ud som et lys om natten og sover for tungt. Men ved det jo egentlig ikke.

Mvh ditte

Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Re: Grisseri om natten.

Indlægaf Annie » 18. nov 2009 00:28

Hej Ditte. må jeg spørge hvad det er for en stomi du har, jeg skal selv til samtale på glostrup på tirsdag, for at tale om hvad for stomi jeg skal ha, det var lægens menigen at jeg skulle have en loops, og senere syet tyndtarmen til endetarmen, men det vil jeg ikke, er også næsten sikker på at det ikke er hele min tyktarm som ikke virker, men kun det sidste stykke og endetarm [fejloperation, sammensygning af tarm og skede] :cry:. Ditte det lyder da også helt urimeligt, du tør vel snart ikke ligge dig til at sove :evil: . håber du finder grunden, hilsen Annie :)

Gæst

Re: Grisseri om natten.

Indlægaf Gæst » 18. nov 2009 20:11

Hej Annie, jo må du gerne er en illostomi, og har levet sammen med den i snart 7 år. er faktisk glad for den selvom den altid driller lidt når jeg er stresset eller jeg ændre mig ang min vægt. vejede 36 kg da jeg blev opereret og vejer nu 46 kg og har nogen dumme ar som også gør at stomien ikke sidder som den skal. skulle ha dem ordnet sidste år men blev ikke til noget så håber på det lykkes i år... Så nej er ikke bange for at ligge mig til at sove, for kan ikke gøre så meget alligevel udover at passe på mig selv, få sovet nok og stresset af. og er heller ikke det væreste, men bare ikke en fed følelse at vågne med et chok kunne mærke man er våd og skal i bad, og få skiftet divs, lagner, tøj, betræk mm... det hele er noget du lære men for fanden hvor har jeg tudet og været ked af det nogen gange når jeg er i en dårlig periode. Man skal ikke gå og tænke over om der nu kommer en lækage eller være bange for at sove, for som sagt kan du ikke gøre meget med mindre det er noget en sygeplejerske kan hjælpe med... men prøv dig frem og ha altid noget med dig rundt til at skifte med. :)
Håber ikke jeg har skræmt dig.
Ditte

Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Re: Grisseri om natten.

Indlægaf Annie » 19. nov 2009 01:32

Davs igen Ditte
Nej du har ikke skræmt mig. ikke mere end jeg er i forvejen :roll: , det var da noget øv at du må gå og vente på at få lavet dine ar,især når det er svært at få posen til at sidde ordenligt. jeg har tænkt på , med hensyn til at man grisser på dynen, hvis man har et par vattæpper som jo kan vaskes i en almindelig vaskemaskine, hvis man fryser kan man lægge sin dyne ovenpå,ved ikke om det er en dum ide, det var bare en tanke. jeg kan godt sætte mig ind i at det kan være rigtig svært engang imellem, tror også jeg vil blive led og ked af den :cry: men jeg håber at jeg kan få et normalt liv igen :mrgreen: .
jeg har fået sendt en lille taske, hvor man lige kan have et par poser og vaskeservietter,den er ok tror jeg. ha det godt. hilsen Annie.

Inger

Re: Grisseri om natten.

Indlægaf Inger » 19. nov 2009 02:44

Hej Ditte
Jeg kender problemet igennem de sidste 4 år, det er "skidende" furstrerende med en læg om natten. Jeg har som dig, stået tudende i badet midt om natten efter et uheld og tænkt hvor uretfærdigt og nedværdignede det er, når man ikke kan holde sig ren i sin seng. Men næste dag når man har fået sin nattesøvn tænker man alligevel hvor rart det er med en stomi. For mit vedkommende har jeg fået ro i min sygdom, livet er vendt tilbage så er man taknemlig og glad for livet igen, og nattens hændelse er væk som dug for solen.

For at komme tilbage til sagen, jeg vil også foreslå at du finder en løsning på dit poseproblem. For mit vedkommende er jeg nået frem til en nogenlunde løsning sammen med min stomisygeplejerske, jeg har prøvet næsten alt fra diverse flinke leverandører, så nu benytter jeg Conform convex Flex were 2 delt fra Hollister + en Eikin ring + bælte, ringen blev senere udskiftet med en Hollister pga. overfølsomhed af Eikin ringen selvom den var bedre, jeg skifter plade ca. hveranden dag eller når jeg mærker behov derfor og benytter maxiposer om natten, midi eller maxi om dagen og mini til de særlige lejligheder :roll:
For at beskytte lagnet og madras har jeg de sidste 4 år benyttet engangs stiklage. Jeg fik nogle små usle firekantede som smuttede rund i sengen af kommunens sygeplejerske, men ved et tilfælde fik jeg engang nogle dejlige store bløde stiklagner med vinger Attends Cover dri (nok en vareprøve) der passer på en 90 madras og vingerne foldes ind under topmadrassen, det får den til at ligge urokkeligt fast hele natten, ligegyldigt hvad den bliver udsat for :D

Jeg skifter det 2-3 gange om ugen og den føles ikke varm at ligge på. Da pakken var ved at blive brugt op bestilte jeg en ny, men nu viste det sig at de ikke længere kan leveres i Danmark. Jeg fandt dem i Sverige og nu køber jeg dem hjem via nettet fra et firma i Sverige, og kommunen betaler for dem når jeg præsenterer regningen for dem.

En anden fordel er at de fylder meget lidt inden de bliver foldet ud, så når vi rejser ud på weekend eller ferie har jeg altid dem med, det giver en roligere nattesøvn når man sikre sig på den måde i fremmede senge. Og skulle der ske et uheld så kan man bruge det til at svøbe sig ind i på vej til badeværelset, så undgår man dryp undervejs.

Jeg ønsker dig held og lykke fremover, se at få fundet en løsning.

Mvh Inger

Gæst

Re: Grisseri om natten.

Indlægaf Gæst » 19. nov 2009 12:52

Hej Annie ja det er en god ide med den lille taske, jeg har nu selv fundet en som jeg selv syntes beder om man finder man jo ud af hen af vejen. og hvad angår ar, så må jeg kun blive opereret af en kirug her i DK og han er vildt optaget!!! men holde gejsten op, for de skal laves. Og tro mig som Inger også skriver så får man et nyt liv og nye muligheder der ellers har været begrænset inden stomien kom til undsætning. Ja der vil være tider hvor du har lyst til at få den fjernet og det hele kan rende et vist sted hen, men sådan er det jo i den græd også i livet inden stomien. Efter jeg fik min fik jeg livet tilbage, begyndte at vokse, blev en kvinde, fik kærester, tog i byen, svømmehallen mm. altsammen noget jeg ikke kunne før. Så skæld den ud når den er dum, men gi din stomi en glædes tanke når den passer sig selv og opføre sig pænt :D
Til Inger
Som skrevet har jeg sådan et vådligger lagn som man kan vaske og er egentlit tilfreds med det, men dit er da klart også en mulighed. jeg har en en del år brugt den samme to dels pose med udløb fra coloplast, og er glad for den. det er vist (håber jeg) den mindste pose på gaden. (ellers vil jeg gerne høre om den anden :P ...
Men ja man glemmer det næste dag og tager det hele som det kommer, for som sagt er det for mig slet ikke så slemt som inden jeg fik stomi, men bare tude lorte irrerterende nogen gange, men det okay at tage en tude tur og smile tilsidst.
Knus Ditte

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Grisseri om natten.

Indlægaf Steen Samuelsen » 19. nov 2009 22:16

Hej Ditte med flere

Jeg har løst mit lækageproblem med en stomiring fra Coloplast. Den er elastisk (ikke plastisk som ringene fra Eakin, Welland og Hollister), svulmer lidt op og tætner derfor utoligt godt omkring stomien, dertil kommer en god klæbeevne så den ikke løsner sig før den skal af. Den leveres i forskellige størrelser, vælg en hulstørrelse lig med eller en millimeter mindre end stomien.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Re: Grisseri om natten.

Indlægaf Annie » 20. nov 2009 00:28

Hej Ditte. :D
Tak fordi du har taget dig tid til at sætte mig ind i hvordan det er at have sådan en fætter på maven, jeg kan godt forstille mig hvordan man bare vil flå den ud, den skal bare væk, sådan kan jeg også have det med mine briller, så kan jeg ikke holde ud at have dem på, :evil: men jeg tror at det er rigtigt som du skriver at man bliver glad for den, jeg vil i alt fald prøve at se den som noget positivt, jeg har lige skrevet i indlægget om output fra endetarmen, det er jeg meget bange for, fordi jeg ikke kan tømme den, er det noget du har problemer med.
ha det rigtig godt. knus Annie, :)

Gæst

Re: Grisseri om natten.

Indlægaf Gæst » 20. nov 2009 09:51

Hej igen Annie
Nej lige output fra endetramen har jeg intet af, da der er helt lukket. Lægerne turde ikke lade mig beholde et stykke af den, da der var MEGET betændelse, og ikke selv troede på at jeg nogensinde ville blive opereret anderledes. Med nu jeg har fået fjernet det hele, så er der jo noget med fantom smerter, og dem har jeg da en lille smule.
Men nu posen læger om natten så er det (tror jeg) fordi jeg som skrevet, sover så stungt at der kommer så meget luft og afføring i at den udvider sig til en ballong og tilsidst `springer` fordi det jo skal ud på en måde, og når der så er et ar som er ujævnt så er der også en brist de dage. og det vil nok ske en gang eller to hvis man evt er stresset og får sovet tungt igennem, men ja ta det som det kommer, og man glemmer de dårlige dage.
Hvis jeg tænker tilbage på de dårlige perioder så er de svære at finde, men jeg ved de har været der, men det er heldigvis de gode ting og det jeg kan nu som er meget lyser for mig og gør jeg egentligt er glad for min lille `rosenknop`´ :D
Må jeg spørge hvor gammel du er og hvor du skal opereres?
Ditte

Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Re: Grisseri om natten.

Indlægaf Annie » 20. nov 2009 23:53

Davs Ditte.
Jeg er 53 og skal opereres på glostrup. Det er rigtig dejligt at du er glad for din rosenknop :D , det smitter virkelig af, jeg kan forstå at du har været meget igennem, så hvor er det godt at du nu har det fint :lol:.
jeg må indrømme at jeg begynder at blive trist, måske også fordi jeg ikke ved hvad for en, det ender med og tænk hvis han siger at han kun vil lave en loops :shock:, nå men det finder jeg ud af på tirsdag. må jeg også spørge hvor gammel du er, Ha det godt. knus Annie :D


Tilbage til "Hjælpemidler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst