Poseproblem

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
lislott
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. mar 2004 22:48

Poseproblem

Indlægaf lislott » 29. mar 2004 10:31

Hej

Jeg er ny her i forummet og håber, at kunne få nogle gode råd.

Jeg er en 54 årig dame, og jeg fik anlagt en varig colostomi, efter fjernelse af endetarmen pga af cancer, for 5 mdr. siden.
Operationen forløb fint og det at have stomi har jeg vænnet mig til, men jeg har haft en del problemer med at finde et posesystem, der virker ordentligt. Både pga. overfølsomhed og at stomien er i hudniveau og ligger i en lille fordybning i mavemusklen, så poserne eller pladerne løsner sig fordi afføringen kommer ind under pladen.
Jeg har måtte opgive 2-dels systemet, da jeg alligevel skal skifte plade hver gang, og jeg bruger for tiden Estreem 1-dels, som er det mest flexible jeg har kunne finde indtil nu.
Men trods brug af ringe og pasta, bliver pladen ved med at løsne sig, og da min tarm er mest aktiv ved 4 tiden om morgen, er det sket en del gange, at jeg vågnet med en klam fornemmelse og en snavset seng. :(
Jeg har prøvet med konveksplader, men de lukkede af for blodtilførelsen til tarmen, så jeg fik nekrose i tarmslimhinden, den er nu væk igen heldigvis.

Jeg har irritabel tyktarm og min aff. kan veksle mellem alm. fast og tynd.
Når aff. er alm., sætter aff. sig som en kage i poseåbningen og under pladen og skubber posen af. er den tynd er der ingen problemer.

Hvordan får jeg løst problemet med at få pladerne til at sidde fast og tæt ???


Hilsen Lislott

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 29. mar 2004 13:26

Hej Lislott.

jeg er ked af at høre at du har problemer med at få pladerne til at holde, og for mig at se, skyldes det at din stomi sidder i hudniveau, at du så ikke kan anvende konveks, gør det noget sværere, jeg formoder at du har kontaktet stomiambulatoriet, for at finde en løsning ?
med hensyn til at afføringen der sætter sig omkring stomien, så er der nogle der sprayer lidt madolie i posen for at få det til at glide ned på plads, ellers er kun mulighed for at regulere det via kost/drikkevarer
mere væske og fiber.
Har du prøvet at anvende plader med bælte , der giver en ekstra sikkerhed.

Jeg anvender selv en urostomiplade, coloplast assura ekstra ,til min colostomi, da den klæber betydeligt bedre, men det afhænger selvfølgeligt af om huden kan tåle det, jeg har en plade siddende, i op til 10 dage.
og selv da klæber den yderste del meget, så man skal passe på når man tager den af.


Men ellers hold fast i stomiambulatoriet, da det må være muligt at finde en løsning, der er acceptabel.
Der kommer hele tiden nyt på markedet, så de ved hvad der er af muligheder.

Gæst

Indlægaf Gæst » 29. mar 2004 14:47

Hej Peter

Jeg er jævnligt på stomiambulatoriet, og har en rigtig god kontakt med min stomisygeplejerske der, men hun ved snart ikke rigtig, hvad hun skal gøre for at hjælpe mig videre.
Jeg skal på ambulatoriet i morgen igen, da jeg synes min stomi er ved at blive for lille, det er gået fra 35 mm til nu 10 mm, så jeg er bange for at den helt vil lukke sig.
Jeg vil så prøve at se på den plade du bruger om den findes med den type klæber jeg kan tåle, for det ville være dejligt at kunne gå over til 2-dels system.
Som du skriver så er problemet nok, at stomien sidder i hudniveau,
hvordan med en prop, kan den blive siddende eller bliver den også skubbet ud?

Jeg har prøvet det med olie, men det løste ikke problemet, og bælte kan jeg ikke gå med, da jeg lider af fibromyalgi og ikke kan have noget der strammer på kroppen, det giver mig smerter.
Desuden er jeg også overfølsom over for kunststof, så jeg må have en bommuldslap under posen, for ellers slår jeg ud.

Problemet er faktisk blevet værre efter jeg er gået over til flere fibre og mindre fedt i kosten, nu hvor jeg er kommet op på min normale vægt igen.


Hilsen Lislott

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 29. mar 2004 17:52

Hej igen

Jeg er ikke sikker på at prop kan holde, når den er i hudniveau, og spørgsmålet om du kan irrigere/bruge prop bunder i en lægelig vurdering.


Håber du finder en løsning, det er dejligt at høre at du har en rigtig god kontakt med stomisygeplejersken.

venlig hilsen

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 7. apr 2004 19:59

Hej Lislott.

Jeg har igår været til et møde hvor vi så nogle nye poser fra Welland, blandt andet en der hed curvex, hvor pladen er buet således at den kan tætne bedre omkring stomien, det er ikke en konveks plade da den ikke udøver tryk, der var også nogle smarte tætningsringe, hyperseal, samt nogle klæbestykker hydroframe ,der kan anvendes som extra sikkerhed.

Prøv at høre om din leverandør vil sende dig en prøve på de forskellige ting eller hør stomisygeplejeresken om hun har nogle liggende, det er muligt at du skal søge om ekstrabevilling hvis ringene og hydroframe er løsningen.

God Påske

lislott
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. mar 2004 22:48

Indlægaf lislott » 8. jun 2004 09:07

Hej Peter

Har været afskåret fra nettet et stykke tid. :-)


>Prøv at høre om din leverandør vil sende dig en prøve på de forskellige >ting eller hør stomisygeplejeresken om hun har nogle liggende, det er >muligt at du skal søge om ekstrabevilling hvis ringene og hydroframe er l>øsningen.

Tak for oplysningen.
Jeg vil kikke på det og snakke med min stomisygeplejerske.

Hilsen
Hilsen Lislott


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster