lugt

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Annie
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

lugt

Indlægaf Annie » 18. okt 2009 23:41

Jeg er ny herinde, så jeg håber at i bære over med mig hvis jeg klokker i det. Jeg skal have en ileo om en 5ugers tid, jeg syntes ikke rigtig jeg for ordenlig klare svar, så jeg håber at jeg kan få besked her. vil man kunne høre når det løber ned i posen, kommer der så luft samtidlig. Når der kommer luft lyder det så som prutter, og hvor meget sådan ca i løben af dagen, er klar over at kosten har betydning. Når man har samvær med sin mand vil han så når han kommer rigtig tæt på posen kunne lugte noget.Jeg kan forstå at man skal regne med at der kommer noget slim og andet snask engang imellem, er det til at få ud, fordi det er nemlig mit problem at jeg har en nerveskade i s svinget og endetarm efter en fejloperation, senere er der vist at man vil sy tyndtarmen til endetarmen. håber nogen har lyst til at svare mig. hilsen annie

Steen Samuelsen
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: lugt

Indlægaf Steen Samuelsen » 19. okt 2009 11:15

Hej Annie

Lugt er ikke et generelt problem. En velfungerende stomi, eller rettere en velfungerende stomibandage (plade og pose) er i stand til at holde det hele lukket inde. Derfor skal du bruge især den første tid på at lære at håndtere din plade og pose korrekt og finde lige netop de hjælpemidler, der passer allerbedst til dig, din hud og din stomi. Brug din stomisygeplejerske, og bliv ved med at bruge hende (ham).

Ja det er korrekt at der af og til kan komme lidt lyd fra stomien når der kommer lidt luft ud, men det er meget afhængigt af hvad man spiser og drikker. Der er genereller regler der siger, at grove grøntsager, sodavand og tyggegummi giver luft, men man på prøve sig frem og drage sine egne erfaringer. Lyden er som regel ikke særlig høj, og kan ofte kun høres af en selv. Og skulle der være en enkelt der lyder lidt højere, så kan den ikke lugtes - en fordel ved at have stomi.

Samlivet med din mand behøver ikke at tage skade af at du får stomi. Det er helt klart at I begge skal vænne jer til posen på maven. Først og fremmest skal du selv acceptere posen; hvis du ikke selv accepterer den, kan du så forlange at andre skal acceptere den? Hvis du har en god pose hygiejne, vil posen ikke lugte uanset hvor tæt man kommer på den. Den vil fysisk være til stede, men der findes specielle løsninger.Se for eksempel her: http://www.stomibandager.dk/ kig på modellerne 812, 813 og 814. Du kan søge kommunen om tilskud, og måske få dækket udgiften til "lingeriet" efter serviceloven, spørg din stomisygeplejerske om hjælp.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Annie
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Re: lugt

Indlægaf Annie » 19. okt 2009 11:21

Mange tak for hjælpen hilsen annie

Tilbage til "Ileostomi"