Hej.
Har efter to år som stomist fået et meget iriterende problem. Jeg skifter bandage om aftenen, da jeg har læst det er bedre at gøre det før man går i bad, som jeg gør hver morgen. Men nu er min bandage begyndt at løsne sig i kanten HVER dag på ydersiden, før kunne jeg nøjes med at skifte hver 3 - 4 dag. Jeg kan simpelthen ikke forstå hvad der skyldes denne pludselige ændring. Jeg har prøvet at tage bandage fra forskellige kasser, men det er ikkke dem, jeg har prøvet at smøre med lidt af det specille creme, for at se om huden var for tør, men intet hjælper?????
Er der nogen der har et forslag ??
Med venlig hilsen Mijanne.
løs bandage.
-
Gæst
Re: løs bandage.
Hej...
Nu skal jeg lige forstå den korrekt, det er ikke inde ved stomien den løsner sig vel? for hvis det er ude i kanten og det ikke er meget så pleer jeg bar at klippe det lille stykke væk, men ikke hvis det er meget... det kan måske være fordi dit tøj sidder anderledes, eller du sidder mere ned, bukker dig mere ja you name it...
Nu skal jeg lige forstå den korrekt, det er ikke inde ved stomien den løsner sig vel? for hvis det er ude i kanten og det ikke er meget så pleer jeg bar at klippe det lille stykke væk, men ikke hvis det er meget... det kan måske være fordi dit tøj sidder anderledes, eller du sidder mere ned, bukker dig mere ja you name it...
-
Steen Samuelsen
- Årgang: 1947
- Stomi siden: 2007
- Geografisk sted: Fredericia
Hej Mijanne
Jeg skifter om morgenen når jeg går i bad. Det varme vand fra bruseren gør det nemmere at løsne pladen fra maveskindet. Derefter kan jeg med håndbruseren skylle både stomien og huden omkring så det bliver helt rent. Når jeg stiger ud af badet vikler jeg et nonwoven kompres omkring stomien mens jeg tørrer mig. Når huden er tør sætter jeg den nye bandage på. For at holde den helt på plads tager jeg underbukserne på så de kan trykke pladen tæt ind til huden.
På denne måde har jeg ingen problemer.
Jeg skifter om morgenen når jeg går i bad. Det varme vand fra bruseren gør det nemmere at løsne pladen fra maveskindet. Derefter kan jeg med håndbruseren skylle både stomien og huden omkring så det bliver helt rent. Når jeg stiger ud af badet vikler jeg et nonwoven kompres omkring stomien mens jeg tørrer mig. Når huden er tør sætter jeg den nye bandage på. For at holde den helt på plads tager jeg underbukserne på så de kan trykke pladen tæt ind til huden.
På denne måde har jeg ingen problemer.
Med venlig hilsen 
Steen
Steen
-
Peter Sørensen
Hej
Det kender jeg også godt, noget af mit tøj , specielt bukser med talje der sidder lige i overkanten af pladen, kan godt levere et træk på pladens yderkanter, hvis jeg så samtidig sveder, får trækket pladen til at slippe i kanten.
Det kender jeg også godt, noget af mit tøj , specielt bukser med talje der sidder lige i overkanten af pladen, kan godt levere et træk på pladens yderkanter, hvis jeg så samtidig sveder, får trækket pladen til at slippe i kanten.
-
mijanne
- Årgang: 1969
- Stomi siden: 2007
- Geografisk sted: Billund kommune
Tak for svarene.
Har taget lidt på her på det sidste, så det kan da være trykket fra bukserne.
Har også ringet efter prøver på de microporøse ringe til at sætte udenpå, skal da prøves.
Tak alle for hurtige svar.
Mvh. Mijanne.
Har taget lidt på her på det sidste, så det kan da være trykket fra bukserne.
Har også ringet efter prøver på de microporøse ringe til at sætte udenpå, skal da prøves.
Tak alle for hurtige svar.
Mvh. Mijanne.
-
GR
- Årgang: 1976
- Stomi siden: 2001
- Geografisk sted: Østjylland
Hejsa.. Jeg har brugt ringene i en del år fast hver dag og de kan godt være lidt hårde ved huden. Jeg smøre altid et lag beskyttelse film på, inden jeg sætter dem på. Den er nemmest, at tage af og mest skånsom for huden, når den er våd. Jeg skifter altid mit stomi system efter badet, kanten på pladen bliver heller ikke så opløst af badet, når man bruger ringene omkring pladen.