Så er det sommer- og badetid....

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
KC

Så er det sommer- og badetid....

Indlægaf KC » 3. jul 2006 17:11

Hej allesammen... Søger lidt erfaring med strand og bade sæsonen..
Selvom jeg har været ileo stomist i 2 år og været igennem 3 operationer så er det her første år jeg måske har lidt lyst til at tage på stranden...
Jeg har prøvet at sidde ude i haven og svede helt vildt :lol: og da fornemmede jeg altså at jeg svedte under pladen og den begyndte ligesom at opløse sig lidt i kanterne hvilket gjorde mig lidt bange for hvis nu det finder på at løsne sig :?
Så jeg er altså lidt bange...... Jeg bruger 2 dels system easyflex convex light med bælte ører (er jeg nød til fordi den gerne vil trække sig lidt ind)....... Men jeg bruger dog sjældent den tilhørende elastik....
Bruger somme tider mikroporøse ringe når jeg bader...

Nogle som har gode råd så ville jeg blive lykkelig :D

Peter Sørensen

nyd sommeren

Indlægaf Peter Sørensen » 3. jul 2006 17:30

Hej

Jeg kan se at coloplast laver Easiflex Convex Light basisplade
også som Easiflex Convex Light basisplade Ekstra klæber

ekstra klæberne er mere holdbare ved våde stomier eller ved sved og påvirkning fra vand.

jeg bruger den selv og kan uanset hvad jeg laver opnå en uges bæretid, og selv da skal man være forsigtig når man tager den af, da den yderste del af klæberen( der er gennemsigtig sidder meget fast.)

Der er ikke noget til hinder for at du får coloplast til at sende dig en prøve på dem, så kan du altid bestille hos din leverandør hvis de fungerer for dig.
Det er selvfølgelig ikke alle der kan bruge dem med samme resultat, men det er da forsøget værd.

8) ud og nyd den Danske sommer

Gæst

Indlægaf Gæst » 3. jul 2006 19:07

Hej Peter.

Tak for svaret... Men er den også skål formet??

Peter Sørensen

badning

Indlægaf Peter Sørensen » 3. jul 2006 19:10

Hej igen
Ja den er nøjagtig mage til Easiflex Convex Light basisplade
bortset fra klæber sammensætningen

KC

Indlægaf KC » 4. jul 2006 12:48

Okay tusind tak for dit svar Peter...
Det vil jeg prøve..... Dejligt med denne side,så man ikke behøver vente på de dage og tlf tider hvor stomi sygeplejersken har tid :D

Rigtig dejlig sommer til alle :lol:

Gæst

Indlægaf Gæst » 11. jul 2006 20:57

Hej!
Jeg er for første gang stødt på dette forum, og vil meget gerne dele lidt ud af mine badeerfaringer med stomi.
Jeg har haft min colostomi i 2 år nu, og var fra starten fast besluttet på, at den ikke skulle ændre noget ved min store glæde ved at bade og ligge på stranden. Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg nemt kunne ligge i over en time i mit badekar, uden at min plade faldt af, så derfor er jeg også tryg ved at bade i havet .... dog tænker jeg selvfølgelig lidt mere over om det hele nu sidder som det skal ude i offentligheden, men det gør det altså altid! Når jeg har ligget et par timer i solen så skifter jeg som regel min pose, men det er kun fordi kanterne på pladen bliver lidt snaskede af vandet og sveden, men posen sidder altså helt som den skal alligevel.
Så jeg kan kun opfordre til at springe ud i badeturen!
Lise

Katja H

Indlægaf Katja H » 13. jul 2006 10:03

Jeg kan også anbefale at man bruger en eller anden slags pasta under pladen. Jeg bruger en Eakin ring og den sidder altså virkerlig godt fast, så selv om kanterne på pladen godt kan løsne sig hvis jeg laver for mange mavelandinger når jeg spiller beachvolleyball så har jeg aldrig oplevet nogen uheld. god sommer :wink:

Tilbage til "Diverse"