Hævet mave 3 mdr efter tilbagelæggelse??

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Jensen

Hævet mave 3 mdr efter tilbagelæggelse??

Indlægaf Jensen » 26. aug 2009 20:39

Hej hej..

Håber du/i kan hjælpe mig..

Fik konstateret morbus crohn midt februar.. 14 dage senere blev jeg hasteindlagt og fik afvide der var betændelse i tarmen som skulle fjernes.. Efter operationen fortæller kirugen mig at betændelsen var værre end først antaget - jeg havde nu stomi.. >Til mit held kun midlertidligt.. Midt juni fik jeg den lagt tilbage og nu 3 måneder senere syns jeg at alt er relativt godt..
- Har dog lidt bekymringer og spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med:

- Min mave er forsat hævet.. Går ud fra det er fra operationen, men som sagt er der gået 3 måneder og det er virkelig begyndt at genere mig enormt.. Hertil skal siges at jeg fik af vide der ville gå 1½ måned før hævelsen var aftaget, og da jeg arbejder i en tøjbutik går det mig virkelig på.. Maven er ik "bare lidt hævet", den er tydelig.. Og ik blot for mig.. Hvis jeg løfter ting, løber eller lignende - vokser maven endnu mere.. Falder hævelsen overhovedet, og hvis ja - hvornår vil det ske??

Efter en lille smule fysisk belastning vokser maven som sagt, vil den gøre det om 1 år også pga operationen?

Mvh

Jensen:)

Peter Sørensen

Re: Hævet mave 3 mdr efter tilbagelæggelse??

Indlægaf Peter Sørensen » 26. aug 2009 23:22

Hej Jensen
Alle operationer i tarmsystemet svækker bugvæggen, mere eller mindre, i et antal måneder,men det vil aftage, hvis man sørger for at træne mavemusklerne op.
Det er forskelligt hvor lang tid der går, før det hele er faldet på plads igen,det afhænger af operations typen, samt hvor "veltrænet" ,man var før operationen.
Hvis den buler ud efter løft og belastning ,omkring selve arret og falder på plads hvis du lægger dig på ryggen,kan det være et brok.

d1k5b+il

Indlægaf d1k5b+il » 29. aug 2009 09:09

Hej Peter..

- Tak for svaret..

Jeg svømmer 5 gange om ugen og løber 2-3 gange.. Inden operationen var jeg tynd og nogenlunde veltrænet og trimmet.. Derfor irritere det mig groft, at jeg er nød til at gå i tshirts som er 2 numre størrer end normalt for at gemme bodegamaven.. Skjorter er ligesåvel en no-go - det ser helt galt ud og hvis jeg endelig får trukket en over hovedet får jeg kommentarer på det.. Umiddelbart er det ik disse som jeg er træt af, mere med hensyn til mig selv..

Du skriver det evt kunne være et brok?? Er det noget jeg kan få undersøgt ved lægen??

Mvh, samt god weekend

- Jensen:)

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 29. aug 2009 12:41

Hej igen.

Ja lægen kan vurdere hvad årsagen er, det kan også være en mulighed at få hjælp ,fra en fysioterapeut
hvis det er et spørgsmål om optræning.

Tilbage til "Ileostomi"