Indlægaf Sanne & Stomy » 30. aug 2009 17:02
Jeg har redigeret din tekst over i denne post, så du fremgår som bruger, jeg kan ikke se hvorfor du fremstod som gæst. VH Peter
Hej alle.
Jeg tror Karinaa har ret: - Naturligvis hører man jo nok mest om alle de problemer, der kan være med stomierne, herinde! - Jeg benyttede jo meget selv forum i starten, da jeg lige havde fået min ileostomi (nu for snart 2 år siden)! Og TAK, hvor har jeg dog været glad for al den hjælp og gode råd, jeg har fået her i forum!! (Og nu, hvor alting bare kører, har jeg lidt dårlig samvittighed over, at jeg er alt for sjældent herinde!)
- Ja, jeg hører åbenbart til en af dem, som har været ret heldig! - Også med det hospital, jeg blev opereret på! (Jeg havde fået ovariekræft, som havde nået at sprede sig ud i hele maven - så jeg fik fjernet næsten alt, hvad der kunne fjernes, i maven! - Æggestokke, livmoder, tyktarmen, milten og hele bughinden - og så anlagt ileostomi jo)! - Men alting lykkedes bare skide godt - uden nogen særlige gener eller problemer!
- Jeg fik jo efterfølgende også en kemokur, men kom faktisk alligevel ret hurtigt totalt på benene igen, og har kunne føre et fuldstændigt normalt liv siden (bortset fra at jeg, året efter, fik et lille tilbagefald med nogle metastaser, så jeg her i foråret har måtte igennem endnu en kemo! - Men da jeg har responderet virkelig godt på behandlingen - er alle metastaserne nu endelig helt væk)!
- Jeg vil altså godt sige navnet på hospitalet og fortælle, at det var OUH i Odense! - Jeg har nemlig senere erfaret, at det ret sikkert er ét af landets allerbedste hospitaler, med hensyn til stomioperationer! Og derfor var jeg bare svine heldig, at jeg netop boede lige i nærheden af det!
- Men med hensyn til stomien, ja, så synes jeg faktisk, at alting som regel bare kører helt på skinner nu! - Jeg synes, at jeg har fået en god rytme med skift og tømning! - Og jeg får altså sådan lyst til at give nogle gode råd (fra min succes med det) videre!
Tømningerne om natten kan nu stadig godt være lidt af et gene (for nattesøvnen) - netop hvis man har lidt tyndt output eller meget luft - men jeg sørger for ikke at drikke FOR meget før sengetid! - Det med luften er jeg selv lidt udenom, da jeg elsker god spicy mad! - Så hvis den i en periode er helt gal, så begrænser jeg også bare det, der er specielt slemt til at give luft)! - Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg egentlig tømmer posen i løbet af dagen - vel ca. hver 3. time - for jeg gør det jo samtidigt bare automatisk, hver gang jeg alligevel skal tisse!
Jeg har også fundet en god måde, hvor jeg altid ved skift af posen/pladen (jeg bruger en-dels), hele tiden sørger for, at holde det hele totalt sterilt, så man undgår baktusser på huden! (Jeg vasker hele tiden hænder, hvis jeg jeg bare får det mindste på dem - også ved hvert nye "trin" i skiftningen - og bruger bare en masse gazeklude - og tager en ny ved hver "aftørring")! Og så bruger jeg altid en WBF Skin Barrierre- serviet tilsidst, til at sørge for, at der ikke er klæberester tilbage på huden! - Og som finish benytter jeg til allersidst en føntørrer (med kold luft) og får pustet huden omhyggelig tør omkring stomi-pølsen (som jeg altid lige vikler en gaze-serviet om imens - således, at der heller ikke afgives for meget slim fra den, når plade/posen skal på og ned omkring den)! - Og min omhyggelighed er helt sikkert nok grunden til, at jeg 7-9-13 heller aldrig har nogen hudproblemer eller nævneværdige problemer med udsivning! (Der KAN dog godt ske en "ulykke" om natten, hvis jeg har sovet mig fra en totalt bristefærdig pose (en "airbag", som jeg kalder dem)!
- Altså: Det gælder om at holde det så sterilt og tørt, som muligt inden plade/posen kommer på - og også at være meget omhyggelig med, at trykke pladen GODT fast på huden bagefter! (Hvis du bruger en-dels, så mærk igennem posen - og kør en finger rundt rundt helt inde om "pølsen", så du er sikker på, at den sidder HELT tæt og godt fast derinde!)
- Jeg har, lige siden starten, brugt eakin-ringe (marcipan), til at tætne lige omking hullet! - Det er nok en lidt omstændig måde jeg gør det på - men det er åbenbart dette værd, da det jo tilsyneladene virker efter hensigten! - Jeg forbereder nemlig altid en lille stak plade/poser (som jeg så har liggende til at tage af)! - Jeg gør sådan: Jeg bruger eakin-slim-ringe, som ikke er stå tykke! Jeg klipper så ca. 4-5 mm af omkredsen af ringen, lægger dem tilbage i deres runde papir-stykker igen og ruller så disse "sandwichs" helt flade med en kagepind! - Så er de derefter kun 2 mm tykke - og fylder ikke så meget på under pladen! - Jeg piller så klisterbeskyttelsen af plade/poserne og sætter eakin'en på lige rundt om hullet (lader det gå lidt ud over hul-kanten, så man bagefter kan tætne helt tæt på pølsen med det) og trykker det godt fast på pladen! - Derefter sætter jeg så en af papircirklerne på - og tilsidst dækkes det hele igen med klisterbeskyttelsen! - Så er pladen klar! (Jeg putter dem dog altid i en plastikpose, så de ikke tørrer ud!)
- Jeg synes dog, at det er lidt omstændigt, at skulle sidde og "holde klippe-klister julestue" - og tænker jo ind imellem på , om det måske slet ikke er nødvendigt at bruge eakinringene mere? - Men, som sagt, så har det jo hele tiden virket upåklageligt - så man er jo ikke meget for at lave om på det!!
- Meen, hvis nogen skulle have et forslag - f.eks. til en anden bedre form for system - men stadig med en smidig og blød tømbar en-dels pose, vil alle forslag da være rigtigt velkomne! (Jeg er ellers meget glad og tilfreds med en-dels poserne: Assura Plus m. dobbelt filter, m. hide-away udløb, fra Coloplast, som jeg hele tiden har brugt!)
Håber på god bedring, hurtig healing og god vind til alle I, som trænger til det!
Knus og kærlige tanker
fra Sanne