tilbagelægning for 5 dage siden

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Gæst

Indlægaf Gæst » 10. mar 2009 14:49

for fem dage siden fik jeg lagt min stomi tilbage.
Jeg døjer nu med madled og mange smerter. Egentlig har jeg ikke spist andet end et par skeer suppe eller yoghurt siden operationen og har kun haft afføring (meget, meget lidt) 2 gange siden, sidste gang for 2 dage siden. Der er heller ik kommet luft siden i forgårs.

Jeg prøver som bedst, at komme op at gå, men det ser ikke ud til at luften vil passere. Jeg har rigtig mange smerter ca. hver 2 minut og min mave er meget opsvulmet. Kaster op 2-4 gange pr. døgn.

Kan jeg få et godt råd? Jeg er kun 18 og vil meget gerne hjem :(

..kan tilføje, at intet af det medicin jeg har fået har haft nogen effekt på smerterne

Jane G
Årgang: 1986
Stomi siden: 1994
Geografisk sted: Aalborg

Re: tilbagelægning for 5 dage siden

Indlægaf Jane G » 10. mar 2009 16:40

Uh... Det er ikke sjovt, og kan godt forstå du er utålmodig!
Jeg er sikker på, at det nok skal komme. Men det er ikke let at få rigtig gang i maven, når man har så mange smerter. For smerterne giver selvfølgelig også begrænset appetit!
Jeg har også fået en pouch, og kan bestemt huske hvor utålmodig jeg var! Kan ikke huske præcis hvor mange dage der gik, men læger og sygeplejersker blev ved med at forsikre mig om, at det nok skulle ordne sig - og det gjorde det, stille og roligt!

Hvis du skulle have lyst til at få en snak, er du meget velkommen til at kontakte mig :D
Du kan se min mail adrese nedenfor, og ellers er mit mobilnr: 51 89 10 80
Al mulig held og lykke med det! Man skal have utrolig meget energi og overskud for at være syg - hvilket jo slet ikke harmonere. Håber du finder krafterne til at klare den alligevel!
Venlig hilsen Jane Goul
Ungdomsrepræsentant i COPA
ungdom@copa.dk

karinaaa

Indlægaf karinaaa » 10. mar 2009 19:52

hej

Jeg ville rigtig gerne vide hvilket hospital du er blevet opereret på?

Held og lykke

karina

Jane G
Årgang: 1986
Stomi siden: 1994
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Jane G » 11. mar 2009 15:46

Hej Karrina..
Ved ikke, om spørgsmålet var til mig, men jeg vil i hvert fald gerne besvare det..
Jeg blev opereret på (det gamle) amts sygehus i Århus af Karsten Kragenlund. Kan varmt anbefalde behandlingen på det sygehus!
Venlig hilsen Jane Goul
Ungdomsrepræsentant i COPA
ungdom@copa.dk

Rikke Madsen

Indlægaf Rikke Madsen » 13. mar 2009 11:30

Du må prøve og have lidt tålmodighed !!! Jeg har selv fået lagt min stomi tilbage i Aug 2008 også på Amts sygehuset. Jeg havde først afføring 7 dage efter operatione , hvilket er meget normal. Ang. dine smerter , er du højst sandsynlig tilknyttet smertettemaet , så prøv og snakke med dem og så er jeg næsten sikker på , at der er råd for dine problemer , men en sådan operation giver selvfølgelig smerter og man kan ikke forvente, at man er total smertefri, desværre !! Jeg er selv utrolig svær og smertedække , men tiltrods for det lykkes det , efter de fik mig over på en anden kombination af morfin og jeg var allerede oppe og gå samme aften. Men jeg er overbevist om , at du er i gode hænder , jeg føler mig altid tryk hvergang jeg ender på Amts sygehuset, hvilket desværre er ret tit... :D Held og lykke !!!

Rikke Madsen 36 år.....

Erik T
Geografisk sted: Odense

Indlægaf Erik T » 5. jun 2009 15:40

Jeg havde det også skidt i ca 4-5 dage, lidt ala kollik, men det
lader til, at det er meget normalt. Men glæd dig til det er overstået ! :D

Det er nu små 2 år siden, at jeg fik min lagt tilbage, og det
virker bare fint, - kan gå op til 12 timer mellem toiletbesøg.

Til dem som døjer med irritation i enden, hvilket jo kan ske
hvis man må rende mange gange på toilettet, kan jeg anbefale
Xylocain 5 %, købes på apoteket. Det kan godt svide lidt, men
det er kun lige i det øjeblik man smører det på, - det tager
svie og kløe

karinaa

Indlægaf karinaa » 5. jun 2009 15:45

Hej

Glæder mig også til at få lagt min tilbage , det skal ske i sep. De vil prøve at gøre det med kikkertop. har ikke hørt så meget om det andet end det er bedre for kroppen hvis det kan lade sig gøre*S* Vil helst ikke have åbnet mit sår igen da der har været problemer med at få det til at hele. Men gæder mig til det hele er ovre*S*

karina

Mai-Britt

Indlægaf Mai-Britt » 7. jun 2009 12:42

Hej !
Jeg er for 4 dage siden kommet hjem efter at min stomi er lagt tilbage efter 3 år & det går fint med heling & fordøjelse.
Men jeg syntes det er meget svær, det med at skulle holde mig ( for grimme flash back til før stomien ).
Er der nogen der har gode råd til evt. genoptræning af min endetarm, så jeg ikke skal panikløbe til toilettet.
Erfaringer er også meget velkomne.
På forhånd tak for råd & nyttige tips.

karinaa

Indlægaf karinaa » 7. jun 2009 13:29

hej

lavede du endetarms øvelser inden du fik den lagt tilbage, har hørt det skulle kunne styrke den!
HVor lang tid var du indlagt og blev du opereret som kikkert eller som åben operation? Skal have lavet en kikkert hvis det kan lade sig gøre nemlig!

karina

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 7. jun 2009 14:55

Hej Mai-Britt

Knibeøvelser , det burde alle både mænd og kvinder lære. ( Helle Gotved vidste hvad hun talte om)
Hvis man syntes det er svært at udføre, kan man bede sin læge om hjælp,således at man kan lære at udføre dem, korrekt

Hvordan kniber man?
Når man kniber, det vil sige spænder sine bækkenbundsmuskler, lukker man hele sin bækkebund på én gang, og knibet starter bagtil. Knibet føles som om man snører sammen om endetarmsåbningen, og det er også her du kan mærke knibet mest. Prøv at slappe af i maven, balderne og lårene, når du kniber, så er du sikker på, at du får fat det rigtige sted.

Træningsprogram for bækkenbundsmusklerne
Læg dig på ryggen eller på siden, eller sid på en stol.
Slap af i kroppen, og tænk især på at slappe af i mave, bagdel og lår.
Knib sammen i bækkenbunden, og hold knibet 5-10 sekunder. Hold pause 5-10 sekunder og gentag knibet 10-20 gange. Prøv at lave forskellige slags knib, så du både kniber lidt og kraftigt, og både hurtigt og langsomt. Tænk meget på at slappe helt af i musklerne mellem hvert knib.
Træn også, så du kan holde ét knib længere end 30 sekunder. Lav gerne knibeøvelser hver dag, eller f.x. 3-4 gange om ugen.

Øv dig også på at knibe:

Hver gang du rejser og sætter dig
Når du løfter og sænker noget tungt
Når du nyser, hoster eller griner

Gæst

Indlægaf Gæst » 9. jun 2009 10:24

Hej alle !
Tusinde tak for alle jeres indput..... vil straks kaste mig over en eller to daglige omgang knibeøvelser- øvelse gør mester, som man siger.

Og til Karina... desværre var der ingen det anbefalede det før min operation.
Da det var min andet forsøg på at få sat den tilbage blev jeg "skåret op", så de var sikre på at få den plads de skulle bruge.
Første gang benyttede de mit stomi hul & alt gik fin, desværre fik jeg tarmslyng & da de skulle "fikse det fandt de en byld, så de måtte sætte det retur igen.
Denne gang er det, som du kan gætte på mit tidligere spørgsmål, lykkes....nu skal der blot trænes i knibeøvelser.

Go´ dag til alle.
Mai-Britt

Gæst

Indlægaf Gæst » 9. jun 2009 10:28

Hov fik ikke skrevet at jeg var indlagt i 8 dage, hvilket vist er ca 5 dage længere end normalt, dette for at sikre at jeg ikke fik betændelse som sidst.
Men hvis alt glider, skal du vist blot regne med ca 3 dages indlæggelse.

Mai-Britt

Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"