Handicap tillæg SU?????

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
mini

Handicap tillæg SU?????

Indlægaf mini » 21. maj 2009 12:53

Hej hej:-)

Håber i kan hjælpe mig! Jeg har morbus chrom og det har jeg haft i 10 år. Jeg har fået en ilostomi her for snart 2 år siden. Det er jeg virkelig glad for og trives fint med min stomi (ville ønske jeg havde fået en noget før så jeg ikke var syg i så mange år)
Jeg er 29 år gammel og har en uddannelse og arbejde, men jeg fæler ikke at jeg er på den rette hylde så jeg vil til at læse igen. Det er en uddannelse på 4 år og hvor man får SU. Nu kommer mit spørgsmål så -jeg har på et tidspunkt læst noget om herinde at man kan søge om handicap tillæg når man har en kronisk sygdom og stomi. Men hvordan gør jeg? Har det skema jeg skal udfylde og ved hvor det skal sendes hen og alt det der, men jeg vil meget gerne hører fra andre hva de har gjort for at få det igemmen systemet. Hva har i slået på for at få tillægget ovs. -føler mig jo ikke som sådan handicappet men det er jo et skjult handicap så man må da vlre berettigt????
Håber meget i kan/vil hjælpe mig med gode råd så hurtigt som muligt:-)

Mvh. Mette

Peter Sørensen

Re: Handicap tillæg SU?????

Indlægaf Peter Sørensen » 21. maj 2009 13:27

Hej Mette

Det er sikkert her du har læst om det viewtopic.php?f=11&t=897

For at få det skal man
modtage SU, og gå på en videregående uddannelse, der er SU-berettigende, og
kunne dokumentere, at du har en varig funktionsnedsættelse (lægeerklæringer og udtalelser)

Det er ikke stomien alene der normalt udløser tillægget, men de følgesygdomme der kan følge med som f.eks ledsmerter,træthed og medicinsk behandling.

Vejledning og skema kan du læse om her:

https://www.borger.dk/Emner/oekonomiogs ... ktionsnedsættelser(handicaptillæg).aspx

http://www.su.dk kan give supplerende oplysninger, og

Tilbage til "Diverse"