Stomi og brudekjole

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
sisse79

Stomi og brudekjole

Indlægaf sisse79 » 14. maj 2009 10:26

Hej jeg er i den dejlige situation at jeg er blevet friet til og skal giftes til næste forår.. :)

Vi skal have et traditionelt brullup og jeg vil så gerne i en flot hvid brude kjole.. men her kommer problem så... hvordan harmonerer stomi (ileo) sig lige med en hvid brudekjole... :?: er bange for at lægge, er bange for at jeg får problemer med at kunen tømme posen i den store hvide kjole og ville jo egentlig også gerne have undertøj af en art som ligesom gjorde noget godt for ens figur (korset er nok udelukket) men nogle andre alternativer ? :idea:

Så hvis nogen har noglet erfaring ang. brude kjole og stomi tages alle forslag i mod med kys hånd ...

på forhånd tak :)

geniebambi
Årgang: 1983
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Stomi og brudekjole

Indlægaf geniebambi » 14. maj 2009 20:37

Jeg har desværre ingen erfaring med stomi og brudekjole (det kommer nok en dag :wink:) Men jeg har da gjort mig nogle tanker om det...

Jeg er kommet frem til at jeg nok skal have mig en to-delt kjole, så det er lettere at tømme. Derudover skal jeg nok ikke have en korset-kjole (som du også skriver), men måske bare en kjole der sidder til uden at masse/presse omkring stomien. Om det er muligt at finde det, ved jeg ikke, men det kunne jeg da forestille mig :D

Måske du bare skal gå ud og kigge og prøve i god tid og kigge på så mange som muligt?! Og så fortælle om dit "problem" i butikken - der må da være andre der har været ude for det - vi er jo ikke helt så sjældne som vi selv går og tror :mrgreen:

Mht. at lække, ville jeg snakke med min stomisygeplejerske om hvad der skal ske og at jeg er bange for at ødelægge dagen pga. læk. Der er mange muligheder for at sikre ekstra omkring pladen, så det må hun kunne forklare og vejlede dig om...
Dec. 2007 - Morbus Crohn
Sep., okt. og nov. 2008 - Fisteloperationer
Dec. 2008 - Ileostomi

sisse79

Indlægaf sisse79 » 15. maj 2009 09:00

Tusinde tak for svar

Ja har også tænkt at de måske har noget erfaring i butikken, så de måske lige ved hvad der kan gøres :)

Og det med stomi sygeplejesken var da en rigtig god ide.. lang tid siden jeg har haft kontakt med en, men hun har da helt sikkert nogle fif så jeg kan føle mig tryk den dag .... :wink:

Det med at vi ikke er så sjældne som vi går og tror har du ret i... dog syntes jeg ofte jeg ryger ind i folk (læger og sygeplejesker) som ikke ved hvad de skal stille op med mig pga. stomien...:) fordi man er ung med stomi, da jeg for ½ år siden skulle føde min datter var det ligefør de ikke viste hvordan de skulle få hende ud... :mrgreen: :mrgreen: men ud kom hun da heldigvis men det var ikke uden problemer :) de havde aldrig været med til en fødsel ved en med stomi før... så noglegange er vi sjældne :mrgreen: :mrgreen:

geniebambi
Årgang: 1983
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Indlægaf geniebambi » 15. maj 2009 11:00

Det var da godt du kan bruge mit svar til noget/lidt...

Du må meget gerne skrive når du har fundet en kjole - for der er da helt sikkert andre der kunne tænke sig at vide hvilke muligheder man har... (inkl. mig selv :mrgreen:)

Hvad skete der til fødslen? Hvordan fødte du og hvilke problemer var der?
Det kunne jeg da godt tænke mig at vide, så jeg selv er forberedt på det, når den dag kommer... :D
Jeg har en veninde som snart er færdig som jordmoder og hun siger også at hun ikke har haft nogle endnu!
Dec. 2007 - Morbus Crohn
Sep., okt. og nov. 2008 - Fisteloperationer
Dec. 2008 - Ileostomi

sisse79

Indlægaf sisse79 » 15. maj 2009 12:59

Jamen det kan jeg da godt fortælle lidt om :D

Jeg skulle ha planlagt kejsersnit pga. stomien og mange fisteloperationer i mellemkødet... og skulle op og tale med overlægen på føde afd. 4 uger før termin, hvor vi skulle drøfte selve kejsersnittet og han ville ringe og spørge kollegaer til råds osv. som han sage vi har aldrig haft en som dig før ... :D

men skæbnene ville så at vandet gik 2 dage inden samtalen med ham og måtte så tage afsted til fødeafd. uden at vide hvad der ville komme til at foregå... ham overlægen var så ikke op arbejde den dag og hende lægen som stod for kejsersnittende den dag, kom og sagde direkte at hun ikke ville udføre det på mig, og fortalte stolpe op og stolpe ned om alle problemerne der kunne opstå... ( ikke vider betrykkende ) det hele bunder åbentbart i, at der er en masse arvæv inde i maven som de skal igenenm før de kan komme ind til barnet og de ikke kan vide hvor slemt det ar væv er, tarmene skal skæres fri for det ... især hvis man er skåret op lodret op over navlen...

Så jeg lagde med veer hele natten og fik ve hæmmende medicin indtil dagen efter hvor overlægen møder ind og jeg kommer for...

det første han sagde da han skar var hold da op en klup arvæv der er her og så gik han ellers i gange med at skære tarmefri det tog 28 min hvor de plejer at tage 4 min for at få barnet ud :shock:

men det gik godt og fik den dejligste lillepige ud født lidt for tidlig, men hun var helt perfekt :)

så det gik jo fint selvom det hele var lidt bøvlet og jeg nåede at blive meget nervøs :)

Gæst

Indlægaf Gæst » 15. maj 2009 13:42

Hej ...
Jeg er heller ikke gift endnu, men kommer nok også.
Men har ilo-stomi og ELSKER kjoler, og har prøvet mig lidt frem, med galla kjoler, korte/ lange/ 2-delt og hel kjole. og jeg vil sige at en hel kjole med indsyet korset/ eller firgurform er det bedste for mig, men ellers kan man jo få hele kjoler med empiresnit lige under brystet så de ikke presser på posen og maven, de er gode til os, da de også fjerner fokus fra maven. Men henhold til undertøj, så findes der jo lækre bodystokings, med lidt ben i som "holder" på posen og er sexet alligevel. Ellers ved jeg CHANGE - undertøj har en lidt "grim" trusse også med lidt ben og en lidt høj mave i elsatik som man kan bruge... gør jeg selv i de fine tynde og kropsnære kjoler.
Du må bare ud og se dig omkring, heller for tidligt end for sent, da det er vores tanker som styre os meget.
Hmm ang toilet besøg, så det med at prøve sig lidt frem og evt, finde en kjole der er til at trække lidt op til brystet, og evt en som ikke har en diameter på 2 m :P
Men held og lykkemed det hele!

Mvh Ditte

sisse79

Indlægaf sisse79 » 15. maj 2009 15:00

hejsa

tusinde tak for svar.. du skulle vel ikek have et navn eller et link eller andet på de bodystockins med ben i ... ? for syntes kun jeg har kunne finde nogen uden ben i og de giver sådan en dum skæring ved lårene når man skal have kjole på syntes jeg :) hvis du forstår :)

sisse79

Indlægaf sisse79 » 15. maj 2009 15:02

forreste kan du god have kroset i kjolen uden at det strammer for meget på stomien ? har også tænkt at en hel kjole var bedst så når man skulle på wc så kunne man løfte den helt op til brystet og min mor har lovet at hjælpe mig når posen skal tømmes :) :) stakkels hende :mrgreen:

Gæst

Indlægaf Gæst » 17. maj 2009 00:20

heg vil tro at de lidt dyrre lingeri butikker har dem, og ellers Afrodit i svendborg, hmm men ellers er det bare med at søge efter dem på nettet og i de forskellige byger her hjemme.

Gæst

Indlægaf Gæst » 17. maj 2009 17:42

Jeg er faktisk i den dejlige situation at jeg skal giftes til august i år. Jeg har pga. min stomi udskudt det at prøve kjole - Men det behøvede jeg slet ikke. Jeg bestilte tid i en Lilly butik og fik hjælp af en fantastisk pige. Hun fandt en kjole, der passede helt perfekt, der ikke strammer over stomien og som skjuler den rigtig godt. Rynket stof er fantastisk.
Jeg havde en forstilling om at skulle have to-delt kjole - men er endt med en hel kjole, da de to-delte sad helt forkert i forhold til placeringen af min stomi.

Så spring ud i det - tag ud og prøv en masse kjoler. Du vil måske som jeg opdage, at stomien ikke er så besværlig alligevel i den henseende - ekspedienterne har set alverdens før og ved hvad der sidder godt og skjuler godt.

Jeg vil dog indrømme, at jeg stadig er lidt nervør for at pladen vil lække, men jeg har samtidig besluttet mig for at det ikke skal ødelægge min store dag. Men den tanke ligger jo altid i underbevidstheden

Med hensyn til trusser - så har Hünkemøller en g-streng med lidt blonde og meget højtaljet. Dem er jeg super glade for, de holder posen på plads og giver alligevel mulighed for at have en lidt lækker trusse på ;-)

Diana

Gæst

Indlægaf Gæst » 25. maj 2009 11:28

sisse79 skrev:Hej jeg er i den dejlige situation at jeg er blevet friet til og skal giftes til næste forår.. :)

Vi skal have et traditionelt brullup og jeg vil så gerne i en flot hvid brude kjole.. men her kommer problem så... hvordan harmonerer stomi (ileo) sig lige med en hvid brudekjole... :?: er bange for at lægge, er bange for at jeg får problemer med at kunen tømme posen i den store hvide kjole og ville jo egentlig også gerne have undertøj af en art som ligesom gjorde noget godt for ens figur (korset er nok udelukket) men nogle andre alternativer ? :idea:

Så hvis nogen har noglet erfaring ang. brude kjole og stomi tages alle forslag i mod med kys hånd ...

på forhånd tak :)

hej jeg skal også giftes til næste forår, og har for lige under en måned siden fået lavet stomi.
og jeg har taget kontakt med en der er udlært på tekstil håndværker skolen (hun har både lært at sy og tegne mønster) og hun laver min brudekjole, skal ned til hende første gang i juli, men på den måde får jeg den kjole jeg drømmer om uden at jeg skal bekymre mig om posen den dag..
men jeg kan kun foreslå dig at prøve det samme. hende der har skolen ligger inde med telefon numre på elever der har gennemført uddannelsen og som har lavet noget pænt arbejde..

Tilbage til "Diverse"